15 maart 2023

TU Delft kroont beste klimaat- en energiepublicatie

Een algoritme dat voor een hogere energieopbrengst van windparken zorgt én een onderzoek waaruit blijkt dat niet alleen brandstofverbruik maar ook seizoenseffecten een belangrijke rol spelen bij het optimaliseren van vliegroutes en vlieghoogtes. Dit zijn – in één zin samengevat – de twee grote winnende publicaties van de Beste Climate & Energy Paper Award. De awardceremonie, die woensdag 15 maart plaatsvond op de TU Delft, stond volledig in het teken van grote en kleine innovaties die een bijdrage leveren aan het versnellen van de energietransitie en het beteugelen van klimaatverandering.

02 maart 2023

Heinz Stoewer Space Award 2023 voor Best Graduate Mireia Leon Dasi

De beste afstudeerder van de faculteit van 2022, Mireia Leon Dasi, heeft nu ook de Heinz Stoewer Space Award 2023 gewonnen voor haar afstudeerproject over het voorspellen en voorkomen van botsingen met ruimte-afval.

28 februari 2023

TU Delft presenteert acht beste klimaat- en energiepublicaties

20 februari 2023

D-STANDART project verlengt levensduur lichtgewicht composieten

Geavanceerde composieten winnen op veel gebieden terrein, ook in de luchtvaart- en ruimtevaart en de windenergiesector, omdat zij licht van gewicht zijn en daardoor helpen energie te besparen. Wat nog ontbreekt zijn nauwkeurige en snelle preproductiemethoden om de levensduur van dergelijke grootschalige composietstructuren te optimaliseren. Onderzoekers van de TU Delft dragen bij aan het onlangs door de EU gefinancierde project D-STANDART dat wordt geleid door het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum Koninklijke NLR.

16 februari 2023

Gratis online cursus Duurzame Luchtvaart door de experts van TU Delft

Kunnen we in de toekomst klimaatneutraal vliegen? Hoe zien de vliegtuigen van de toekomst eruit, op welke energiedragers of brandstoffen vliegen ze en welke keuzes kun je zelf maken? Vanaf 16 februari delen de experts van de TU Delft hun kennis over duurzame luchtvaart in de gratis online cursus ‘Sustainable Aviation: The Route to Climate-Neutral Aviation’.

14 februari 2023

Nature Materials: functionele materialen uit 3D-geprinte schimmels

Levende materialen zoals botten, hout of schimmels kunnen zich aanpassen aan hun omgeving. Ze kunnen zichzelf vernieuwen, versterken en zelfs genezen als de omstandigheden daarom vragen. Universitair hoofddocent Aerospace Structures and Materials dr. Kunal Masania onderzoekt hoe je dit uitzonderlijke aanpassingsvermogen uit de natuur kunt toepassen in functionele materialen, bijvoorbeeld voor gebruik in de luchtvaart.

08 februari 2023

Werken in dit vakgebied is een leven vol met puzzels

Kijken naar vliegtuiggeluid. Een titel die even tijd nodig heeft om te landen. Hoe kun je naar geluid kijken? En, welke informatie levert het op? Mirjam Snellen, hoogleraar Aircraft Noise and Climate Effects (ANCE), weet er alles van. Op vrijdag 3 februari hield zij haar intreerede in het Auditorium van de TU Delft. Een indrukwekkend betoog over de noodzaak van nieuwe rekenmodellen voor de duurzame luchtvaart.

07 februari 2023

COMP-ECO: TU Delft gaat bijdragen aan Pools composieten-ecosysteem

De TU Delft werkt samen met Technology Partners Warsaw, TU Dresden, het Polish Air Force Institute of Technology en de Warsaw University of Technology om de positie van de Poolse Mazovia-regio als competence hub voor multifunctionele composieten en slimme structuren te versterken.

31 januari 2023

ERC Consolidator Grant voor Kunal Masania’s levende composieten

De European Research Council heeft universitair hoofddocent Aerospace Structures and Materials dr. Kunal Masania een ERC Consolidator Grant van 2 miljoen Euro toegekend voor zijn onderzoeksvoorstel AM-IMATE. Dit onderzoek naar levende composieten kan leiden tot baanbrekende technologie om de luchtvaart te verduurzamen.

17 januari 2023

Emeritus hoogleraar prof.dr.ir. Jaap Schijve overleden

Op vrijdag 13 januari 2023 is op 95-jarige leeftijd emeritus hoogleraar Jaap Schijve overleden. Professor Schijve studeerde in 1953 af aan de TH Delft.