26 april 2022

Energy Challenge Event

Op 9 juni staat het Bouwcampus-terrein van de TU Delft in het teken van de energietransitie. Tijdens dit grote event voor de hele TU Delft community laten studenten hun ideeën voor de toekomst van de energietransitie zien.

19 april 2022

TU Delft intensiveert onderzoek drijvende windturbines

Als het aan de Europese Commissie ligt, is alle gebruikte energie in 2050 afkomstig uit duurzame bronnen. Maar om dit doel te kunnen halen, moet er – op grote schaal – gebruik worden gemaakt van drijvende windturbines, stelt Axelle Viré, windexpert aan de TU Delft. ‘Hoewel de techniek momenteel nog in de kinderschoenen staat, is de potentie enorm,’ legt Viré uit. ‘En om die potentie te verzilveren, lanceert de TU Delft het Floating Renewables Lab: een labfaciliteit die alle elementen uit de drijvende windturbineketen en andere offshore hernieuwbare energiebronnen, met behulp van numerieke modellen en AI, aan elkaar knoopt.’

14 april 2022

Grote bijdrage Nationaal Groeifonds aan duurzame luchtvaart

Vandaag heeft het Nationaal Groeifonds bekend gemaakt om 383 miljoen vrij te maken voor de luchtvaart van de toekomst, waarvan 119 miljoen euro voorwaardelijk.

12 april 2022

Topspelers luchtvaartsector en TU Delft gaan snellere transitie naar duurzame luchtvaart realiseren

KLM Royal Dutch Airlines, Royal Schiphol Group, Airbus, Koninklijke NLR en TU Delft gaan een intensieve samenwerking aan om de technologische ontwikkeling naar klimaatneutraal vliegen in 2050 te realiseren.

11 april 2022

Veni’s voor negen Delftse toponderzoekers

Nog eens 78 veelbelovende jonge wetenschappers ontvangen van NWO Veni-financiering van maximaal 280.000 euro. Het gaat om zestig onderzoekers uit het domein Sociale en Geesteswetenschappen (SGW) en achttien uit de Toegepaste en Technische Wetenschappen (TTW), die de komende drie jaar hun eigen onderzoeksideeën verder kunnen ontwikkelen. De Veni’s voor de domeinen ENW en ZonMW werden in december 2021 bekend gemaakt.

06 april 2022

TU Delft voor het eerst in top 10 van QS Engineering & Technology universiteiten in de wereld

In de op 6 april 2022 gepubliceerde QS World University Rankings by Subject staat de TU Delft op een 10e positie op Engineering & Technology. Daarnaast behaalt de TU Delft in tien vakgebieden een positie in de top 20.

24 maart 2022

BBC Future: de epische pogingen om vliegtuigen aan te drijven met waterstof

"Tijdens de Koude Oorlog deden zowel de VS als de USSR onderzoek naar vloeibare waterstof als energiedrager voor vliegtuigen. Zou deze schonere brandstof er nu eindelijk van komen?” BBC Future journalist Mark Piesing onderzoekt deze vraag in een informatieve longread gepubliceerd op 21 maart 2022 op BBC Future.

07 maart 2022

Prof. Chiara Bisagni 'Cavaliere' (Ridder) in de Orde van de Ster van Italië

Prof. Chiara Bisagni is onlangs door de president van Italië, Sergio Mattarella, benoemd tot "Cavaliere" (Ridder) in de Orde van de Ster van Italië, vanwege haar werkzaamheden in het Wetenschappelijk Comité van de Italiaanse Ambassade in Nederland en haar activiteiten ter bevordering van de samenwerking tussen Italië en Nederland.

07 maart 2022

4TU overhandigt second opinion verduurzaming luchtvaart aan Tweede Kamer

Op 17 februari heeft minister Harbers een door 4TU opgestelde second opinion op het gebied van de verduurzaming van de luchtvaart aangeboden aan de Tweede Kamer. In de second opinion gaan drie hoogleraren van de technische universiteiten in op de factsheet ‘Toekomst verduurzaming luchtvaart: een actualisatie’.

03 maart 2022

Berend Schuit wint Heinz Stoewer Space Award 2022

Berend Schuit heeft de Heinz Stoewer Space Award 2022 gewonnen voor zijn afstudeerproject over methaanpluimen dat hij als student bij SRON uitvoerde.