15 december 2022

Vlieghoogte bepaalt klimaateffect van hypersonische vliegtuigen

Onderzoekers van het Duitse luchtvaart- en ruimtevaartcentrum DLR, de TU Delft en de Université Paris-Saclay hebben ontdekt dat het klimaateffect van hypersonische vliegtuigen die op 25 en 35 km hoogte op vloeibare waterstof vliegen minstens 10 tot 20 keer erger is dan dat van een gewoon subsonisch vliegtuig op ongeveer 10 km hoogte op dezelfde routes en met hetzelfde aantal passagiers. Dit komt door de ophoping van waterdamp in de stratosfeer.

06 december 2022

Studenten TU Delft succesvol in studentencompetitie Vertical Flight Society

Een team van zes studenten van de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek onder leiding van Dr. Marilena Pavel heeft een elektrische verticale start- en landingsluchttaxi ontworpen die volledig toegankelijk is voor passagiers met uiteenlopende mobiliteitsproblemen. Met dit ontwerp won het team de 2e plaats in The Vertical Flight Society Annual Student Design Competition, Undergraduate category.

01 december 2022

Meeste stikstofdepositie uit de luchtvaart komt van grote hoogte

Vliegtuigen stoten tijdens zowel de LTO-vluchtfase (taxiën, opstijgen, landen) als tijdens het vliegen op grote hoogte stikstofoxiden en andere emissies uit. Deze emissies komen terug op het aardoppervlak waar ze in de vorm van stikstof neerslaan op land en wateroppervlaktes. TU Delft onderzoekers hebben met behulp van een atmosferisch model berekend dat de luchtvaart in 2019 verantwoordelijk was voor net iets minder dan 1,2% van de totale wereldwijde stikstofneerslag uit alle bronnen.

30 november 2022

ERC Advanced Grant voor Chiara Bisagni

De European Research Council heeft een ERC Advanced Grant toegekend aan professor Chiara Bisagni, hoogleraar Aerospace Structures and Computational Mechanics aan de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek TU Delft.

24 november 2022

Senior Researcher Award Airborne voor Bruno Santos

Bruno Santos ontving de TRA VISIONS 2022 Senior Researcher Award Airborne eerder deze maand tijdens de TRA Conference in Lissabon. Bruno's werk als coördinator van het EC Horizon 2020 ReMap project was misschien wel de belangrijkste bijdrage voor zijn award.

22 november 2022

Werken bij harde wind

Op vrijdag 25 november houdt hij zijn afscheidsrede aan het eind van het symposium ‘The Future of Wind’. Zijn laatste officiële woorden als hoogleraar bij TU Delft. Professor dr. Gerard van Bussel is één van de grondleggers van het wetenschappelijk onderwijs en onderzoek op het gebied van windenergie. Sterk verbonden aan de uitdagingen in de wereld en medeverantwoordelijk voor de huidige oplossingen. Een leefbaar klimaat in de toekomst is hem altijd lief geweest.

21 november 2022

ERC Starting Grant voor Francesco Avallone en Ivan Langella

De European Research Council (ERC) heeft de ERC Starting Grants voor jonge onderzoekers bekend gemaakt. Twee van hen zijn wetenschappers van de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek TU Delft. Deze Europese subsidie van 1,5 miljoen euro voor een programma van vijf jaar, is bedoeld om individuele wetenschappers hun eigen teams te laten opbouwen en baanbrekend onderzoek te doen.

15 november 2022

"We moeten de lead nemen in deze industrie"

Het testcentrum voor drone- en sensortoepassingen Unmanned Valley krijgt de beschikking over een drone-corridor naar zee, dwars over de Katwijkse Duinen. De nieuwe vliegroute loopt vanaf voormalig Vliegkamp Valkenburg (Zuid-Holland) naar de Noordzee en is net in gebruik genomen.

25 oktober 2022

TU Delft op 21e positie in THE Engineering & Technology ranglijst

De TU Delft staat voor de vierde keer op rij op een 21ste plek in de Engineering & Technology ranglijst van de Times Higher Education Subject Rankings 2023 die vandaag, 25 oktober, is gepubliceerd. Dit is voor een technische universiteit als de TU Delft de meest relevante categorie.

19 oktober 2022

Hoe vliegende insecten en drones de richting van de zwaartekracht kunnen bepalen

Wetenschappers van de TU Delft hebben een theorie ontwikkeld die kan verklaren hoe vliegende insecten omhoog van omlaag kunnen onderscheiden, zonder gebruik te maken van versnellingsmeters. Deze theorie is een belangrijke stap in de creatie van kleine, autonome drones.