07 juli 2022

Succesvlucht AeroDelft baant weg voor bemand vliegen op vloeibare waterstof

Studententeam AeroDelft heeft met succes de eerste vlucht van haar prototype-vliegtuig gemaakt. Ook taxieden ze voor het eerst hun bemande full-scale vliegtuig dat al in 2025 de eerste vlucht op vloeibare waterstof moet gaan maken. Dat onthulden de studenten op 7 juli tijdens het AeroDelft zomer-event op Breda International Airport.

05 juli 2022

LR succesvol in Open Technologieprogramma en Take-off NWO

Zes technisch-wetenschappelijke onderzoeksprojecten kunnen van start met financiering uit het Open Technologieprogramma. Daarnaast kunnen 37 ondernemende wetenschappers met Take-off subsidie een stap naar de markt onderzoeken of maken. Drie projecten, ingediend door Roelof Vos, Julien van Campen en Erwin Mooij, komen vanuit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek.

01 juli 2022

Vidi voor Axelle Viré en haar drijvende windturbines

Universitair hoofddocent Windenergie Axelle Viré is een van de twee LR-onderzoekers die een Vidi-beurs ontvangen van NWO. Zij ontvangt de beurs voor haar onderzoek naar drijvende offshore windturbines.

01 juli 2022

Vidi voor Jeannette Heiligers en haar ruimtestofzuiger op zonlicht

Universitair docent Astrodynamics & Space Missions Jeannette Heiligers is een van de twee LR-onderzoekers die een Vidi-beurs ontvangen van NWO. In haar voorstel ‘SWEEP’ onderzoekt Heiligers hoe je ruimtepuin kunt opruimen met een ‘shuttlebus’ die ruimteafval oppikt en naar een plek brengt waar het opbrandt in de atmosfeer of geen overlast meer vormt.

16 juni 2022

Vordering ‘slim én duurzaam’

In 2018 publiceerden twintig transportorganisaties en kennisinstellingen samen het actieplan ‘Slim en duurzaam’ om de CO2-uitstoot van de luchtvaart te reduceren. Daarna volgden twee aanvullingen om inzicht te geven in activiteiten en behaalde resultaten. Vandaag is er een derde actualisatie beschikbaar die de huidige stand van zaken weergeeft.

31 mei 2022

Topwetenschappers windenergie bijeen in Delft voor TORQUE conferentie

Van 1 - 3 juni 2022 organiseren het TU Delft Wind Energy Institute en de European Academy of Wind Energy de prestigieuze Science of Making Torque from Wind Conference (TORQUE) 2022 in Delft. Toonaangevende wetenschappers in windenergie delen er de nieuwste inzichten en baanbrekend onderzoek en bespreken de grote uitdagingen in windenergie die nog moeten worden aangepakt.

30 mei 2022

Zelfstandig vliegende drones detecteren ziekten en plagen in kassen

Een drone die geheel zelfstandig opstijgt, over rijen planten en mensen vliegt, hoge resolutie foto’s maakt om eventuele ziekten en plagen te detecteren, en weer veilig terug landt op het oplaadstation in de kas op basis van AI – dit is nu voor het eerst mogelijk gemaakt door onderzoekers van TU Delft in samenwerking met Royal Brinkman en startup Mapture.

20 mei 2022

Efficiënter vliegtuigonderhoud door AI

Slimmer en efficiënter vliegtuigvloten onderhouden met behulp van AI? Met een groot onderzoek van meerdere Europese universiteiten en industrieën (ReMAP) met TU Delft als projectleider, is een belangrijke stap gezet in de modernisering in vliegtuigonderhoud.

11 mei 2022

Grants awarded within NWO-KIC call for ‘Wind and solar energy innovations’

Binnen de KIC-call ‘Innovaties voor wind- en zonne-energie’ zijn vier onderzoeksprojecten gehonoreerd, waarvan twee geleid worden door onderzoekers van de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek van de TU Delft.

26 april 2022

Energy Challenge Event

Op 9 juni staat het Bouwcampus-terrein van de TU Delft in het teken van de energietransitie. Tijdens dit grote event voor de hele TU Delft community laten studenten hun ideeën voor de toekomst van de energietransitie zien.