Technologieën & Testmodellen

Technologieën & Testmodellen

Technologieën & Testmodellen

Verschillende nieuwe technologieën zoals sensoren, actuatoren en regeltechnieken worden geïntegreerd in testmodellen. Deze testmodellen zorgen ervoor dat we de technologie stap voor stap opbouwen en begrijpen.


SmartX Alpha

Het eerste testmodel in een lange reeks van geplande testmodellen is de SmartX Alpha. Dit is een eerste stap waar de doelstellingen van het SmartX project werden aangetoond in een gecontroleerde omgeving: de windtunnels van de TU Delft.

De SmartX Alpha vleugel bevat de volgende technologieën:

  1. 6 vormveranderende stuurvlakken aan de achterrand van de vleugel, die dienen om de vorm van de vleugel langzaam te veranderen.
  2. Elk stuurvlak is uitgerust met piezoelementen om de vorm van de vleugel snel te veranderen.
  3. Speciale sensoren die de kwaliteit van de stroming over de vleugel kunnen meten.
  4. Vormsensoren gemaakt van glasvezels.
  5. Het meten van de vorm van de vleugel door externe camera’s.

Video's

Je kan meer informatie vinden over de SmartX Alpha vleugel in deze YouTube videos. De eerste video is een korte samenvatting, de tweede video geeft meer uitleg. Tot slot vind je een presentatie die op een conferentie is gegeven met meer informatie over de SmartX Alpha vleugel.


SmartX Neo

De nieuwste telg in de SmartX familie is de SmartX Neo. De belangrijkste verbeteringen ten opzichte van de SmartX Alpha vleugel zijn:

  1. De constructie is lichter en flexibeler. De vleugeltip vervormt zelfs tot 10% ten opzichte van de lengte van de vleugel.
  2. De aerodynamische efficientie is verbeterd door de vleugel slanker te maken. De slankheid is groter dan die van de SmartX Alpha (7.2), namelijk 13.6.
  3. Het aantal stuurvlakken aan de achterrand is nu 10 in plaats van 6 in het geval van de SmartX Alpha.
  4. We maken gebruik van typische vliegtuigmaterialen zoals koolstofvezel voor de SmartX Neo. Voor de SmartX Alpha gebruikten we nog glasvezel.

Video's

Deze nieuwe vleugel is op dit moment gebouwd, maar nog niet getest. Je kan het resultaat van het bouwproces bekijken in deze twee videos. In de eerste is het bouwen en het sluiten van de mal te zien, en in de tweede het openen van de mal en het onderzoeken van de vleugelkwaliteit.