Flying-V

Energiezuinig vliegen op de lange afstanden

Flying-V

Energiezuinig vliegen op de lange afstanden

Flying-V

Energiezuinig vliegen op de lange afstanden

De Flying-V is een ontwerp voor een zeer energiezuinig type vliegtuig voor de lange afstanden. Dit vliegtuigontwerp, waarbij de passagierscabine, het vrachtdek en de brandstoftanks zijn geïntegreerd in de vleugel, verbruikt door een betere aerodynamische vorm en een lager gewicht 20% minder brandstof dan de Airbus A350, het meest moderne vliegtuig van nu.

In de Flying-V – oorspronkelijk een idee van Justus Benad van de TU Berlijn tijdens zijn afstudeeropdracht bij Airbus Hamburg - zijn passagierscabine, vrachtdek en brandstoftanks geïntegreerd in de vleugel. Het ontwerp is minder lang dan een Airbus A350, maar heeft wel dezelfde spanwijdte. Daardoor maakt de Flying-V probleemloos gebruik van de huidige infrastructuur op luchthavens, zoals gates en taxibanen. De Flying-V vervoert daarnaast ongeveer hetzelfde aantal passagiers - 314 in de standaardconfiguratie – en dezelfde hoeveelheid vracht, nl. 160m3. Projectleider van de TU Delft, Roelof Vos: “De Flying-V is kleiner dan de A350, en heeft minder omstroomd oppervlak ten opzichte van de beschikbare hoeveelheid volume. Daardoor is de weerstand lager. Voor dezelfde afstand heeft de Flying-V dus minder brandstof nodig.”

Vliegend schaalmodel

Hoofdingenieur Malcom Brown’s team van ingenieurs, technici en studenten bouwden een vliegend schaalmodel met een spanwijdte van 3,06 meter. Met het model worden later dit jaar testvluchten uitgevoerd. Hiermee wordt onder meer gemeten hoe stabiel het vliegtuig is bij lage snelheden en de optimale hoek berekend voor opstijgen en landen.

Languit slapen in economy class

Hoogleraar Peter Vink en industrieel ontwerper Thomas Rotte maakten de ontwerpen voor de nieuwe, ovaalvormige cabine. In de Flying-V past ook een traditionele cabine, maar Vink en Rotte ontwierpen een experimenteel lichtgewicht interieur gericht op passagierscomfort en waarin nog steeds hetzelfde aantal passagiers past als in een Airbus A350.

Languit slapen in economy class

Hoogleraar Peter Vink en industrieel ontwerper Thomas Rotte maakten de ontwerpen voor de nieuwe, ovaalvormige cabine. In de Flying-V past ook een traditionele cabine, maar Vink en Rotte ontwierpen een experimenteel lichtgewicht interieur gericht op passagierscomfort en waarin nog steeds hetzelfde aantal passagiers past als in een Airbus A350.

Vliegen op duurzame energie

De Flying-V is een van de onderzoekslijnen van de TU Delft naar het verduurzamen van de luchtvaart. Decaan Henri Werij: “Uiteindelijk moeten we volledig op duurzame energie gaan vliegen. CO2-neutraal. Als er dan nog CO2 vrijkomt tijdens de vlucht, bijvoorbeeld omdat we dan op synthetische kerosine vliegen, wordt diezelfde hoeveelheid CO2 ingezet om die brandstoffen te maken. Aan de TU Delft onderzoeken we hoe we dit gaan realiseren. We onderzoeken bijvoorbeeld nieuwe manieren van voortstuwing, zoals elektrisch en elektrisch-hybride, de klimaatimpact van de luchtvaart en de operaties rondom luchtverkeer, zoals de luchthavens.”

Lengte:
55 meter
Spanwijdte
65 meter
Hoogte:
17 meter
Spanwijdte
65 meter
Lengte:
55 meter
Hoogte:
17 meter
Aantal passagiers:
314
Vracht:
160m³
Brandstof:
140.000 liter kerosine
Brandstofbesparing (t.o.v. Airbus A350-900)
20% minder brandstof

Partner en financier:

Waar kun je de Flying-V zien?

3 – 13 oktober 2019
KLM Experience Dagen op Schiphol

19 – 27 oktober 2019
Dutch Design Week, Eindhoven

24 oktober 2019
Te zien in NPO1 liveprogramma 'De Staat van het Klimaat'

Betrokken vanuit de TU Delft:

Meer informatie:

Over het vliegtuigontwerp en het schaalmodel (faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek):
Roelof Vos, onderzoeker Flight Performance and Propulsion: +31 (0)15 278 5643
Ineke Boneschansker, persvoorlichting: +31 (0)15 278 5361   

Over het ontwerp voor de cabine en passagiersbeleving (faculteit Industrieel Ontwerpen):
Thomas Rotte, industrieel ontwerper; telefoon via afdelingssecretariaat: +31 (0)15 278 2625.
Marc de Kool, persvoorlichting: +31 (0)15 278 3723, 

Persvoorlichting TU Delft: +31 (0)15 278 9111.