Flying-V

Energiezuinig vliegen op de lange afstanden

Flying-V

Energiezuinig vliegen op de lange afstanden

Flying-V

Energiezuinig vliegen op de lange afstanden

De Flying-V is een ontwerp voor een zeer energiezuinig type vliegtuig voor de lange afstanden. Dit vliegtuigontwerp, waarbij de passagierscabine, het vrachtdek en de brandstoftanks zijn geïntegreerd in de vleugel, verbruikt door een betere aerodynamische vorm en een lager gewicht 20% minder brandstof dan de Airbus A350, het meest moderne vliegtuig van nu.

In de Flying-V – oorspronkelijk een idee van Justus Benad van de TU Berlijn tijdens zijn afstudeeropdracht bij Airbus Hamburg - zijn passagierscabine, vrachtdek en brandstoftanks geïntegreerd in de vleugel. Het ontwerp is minder lang dan een Airbus A350, maar heeft wel dezelfde spanwijdte. Daardoor maakt de Flying-V probleemloos gebruik van de huidige infrastructuur op luchthavens, zoals gates en taxibanen en past het toestel in dezelfde hangar als de A350. De Flying-V vervoert daarnaast ongeveer hetzelfde aantal passagiers - 314 in de standaardconfiguratie – en dezelfde hoeveelheid vracht, nl. 160m3. Projectleider van de TU Delft, Roelof Vos: “De Flying-V is kleiner dan de A350, en heeft minder omstroomd oppervlak ten opzichte van de beschikbare hoeveelheid volume. Daardoor is de weerstand lager. Voor dezelfde afstand heeft de Flying-V dus minder brandstof nodig.”

Vliegend prototype

In oktober 2019 wordt een vliegend prototype gepresenteerd. Dit prototype wordt gebruikt om te testen of de Flying-V ook bij lage snelheden – tijdens opstijgen en landen – stabiel en betrouwbaar bestuurd kan worden.

Betere passagierservaring

De Flying-V geeft onderzoekers ook een unieke mogelijkheid om de passagiersbeleving in een vliegtuig te verbeteren, van de zitplaatsverdeling in de vleugels tot het ontwerp van de stoelen en toiletten. Alles moet ook zo licht mogelijk zijn, om de efficiëntieverbetering van het nieuwe vliegtuigontwerp zo goed mogelijk te benutten. Peter Vink, hoogleraar Applied Ergonomics and Design aan de Faculteit Industrieel Ontwerpen, neemt deel aan het project: "Door de nieuwe vorm van het vliegtuig hebben we fantastische mogelijkheden om het interieur zo in te richten dat passagiers meer comfort krijgen. Voor de Flying-V onderzoeken we bijvoorbeeld nieuwe opties voor het rusten tijdens een vlucht, of hoe passagiers hun maaltijd krijgen. Eten aanbieden in een buffet is een van de ideeën waar we onze tanden in zetten."

Betere passagierservaring

De Flying-V geeft onderzoekers ook een unieke mogelijkheid om de passagiersbeleving in een vliegtuig te verbeteren, van de zitplaatsverdeling in de vleugels tot het ontwerp van de stoelen en toiletten. Alles moet ook zo licht mogelijk zijn, om de efficiëntieverbetering van het nieuwe vliegtuigontwerp zo goed mogelijk te benutten. Peter Vink, hoogleraar Applied Ergonomics and Design aan de Faculteit Industrieel Ontwerpen, neemt deel aan het project: "Door de nieuwe vorm van het vliegtuig hebben we fantastische mogelijkheden om het interieur zo in te richten dat passagiers meer comfort krijgen. Voor de Flying-V onderzoeken we bijvoorbeeld nieuwe opties voor het rusten tijdens een vlucht, of hoe passagiers hun maaltijd krijgen. Eten aanbieden in een buffet is een van de ideeën waar we onze tanden in zetten."

Duurzame luchtvaart

De luchtvaart is wereldwijd verantwoordelijk voor ca. 2.5% van alle CO2-uitstoot. Omdat het aantal passagierskilometers zo’n 4,5 a 5% per jaar groeit – we vliegen steeds vaker en ook steeds langere afstanden – zal dit percentage naar verwachting snel toenemen. Voor de Nederlandse luchtvaartsector was dit reden in oktober 2018 een actieplan aan te bieden aan minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat voor het verduurzamen van de luchtvaart. Voor het plan ‘Slim en Duurzaam’ hebben twintig transportorganisaties en kennisinstellingen de handen ineengeslagen om bestaande ontwikkelingen voor de verduurzaming van de luchtvaart te versnellen. Doel is om de CO2-uitstoot van de luchtvaart vanuit Nederland in 2030 met 35% te verminderen.  

Lengte:
55 meter
Spanwijdte
65 meter
Hoogte:
17 meter
Spanwijdte
65 meter
Lengte:
55 meter
Hoogte:
17 meter
Aantal passagiers:
314
Vracht:
160m³
Brandstof:
140.000 liter kerosine
Brandstofbesparing (t.o.v. Airbus A350-900)
20% minder brandstof

Partner en financier:

Waar kun je de Flying-V zien?

3 – 13 oktober 2019
KLM Experience Dagen op Schiphol

 

 

Betrokken vanuit de TU Delft:

Meer informatie:

Neem contact op met projectleider dr. Roelof Vos 
of de persvoorlichter Ineke Boneschansker
Bezoek de website van de bedenker van de Flying-V, Justus Benad