Paul Hoekstra

Senior consultant Strategy, Customer & Operations bij KPMG


Paul Hoekstra

"TB: de juiste mix van techniek met economische en maatschappelijke vraagstukken."

 

Functie: Senior consultant Strategy, Customer & Operations
Werkgever:
KPMG

Vorige functies: Junior adviseur Operations Strategy Group van KPMG Advisory

Afstudeerjaar: 2013

Waarom TB?

Ik heb altijd al een brede interesse gehad in techniek en met name dingen die te maken hadden met transport. Daarnaast was ik geïnteresseerd in economische vraagstukken. Dat is ook de reden dat ik gekozen heb voor Technische Bestuurskunde: de juiste mix van techniek met economische en maatschappelijke vraagstukken.

De highlights van de studie

Als in terugdenk aan de highlights van de opleiding dan denk ik aan een paar dingen. Ten eerste mijn bachelor eindscriptie: een soort van afstudeerwerk maar dan voor je bachelor welke je alleen moet maken. Ik vond het heel gaaf om zelfstandig een dergelijk eindproduct van niveau op te leveren. Als tweede vallen een paar hoge cijfers voor tentamens ook wel onder de hoogtepunten. Met name de cijfers voor vakken waarvoor je dat niet verwacht, zoals een zogenoemd ‘struikelvak’. Maar de echte hoogtepunten waren vaak studie gerelateerde bedrijfsbezoeken en uitjes die werden georganiseerd door de studievereniging. Milaan en Madrid waren echt fantastisch.

Hoe technisch en wiskundig vond jij de opleiding?

De studie is zeker technisch. In mijn ogen is dit tweezijdig: ten eerste hou je je vaak bezig met technische vraagstukken. Neem bijvoorbeeld energie of transport gerelateerde vraagstukken. Daarnaast benader je problemen vaak vanuit een technisch perspectief door bijvoorbeeld een kwantitatieve analyse te maken van het probleem. De vraag of de opleiding wiskundig is kun je op twee manieren bekijken. Als je de opleiding met andere opleidingen buiten Delft vergelijkt (niet technische opleidingen) dan is de studie behoorlijk wiskundig. Een redelijk deel van je vakken zijn immers wiskundige vakken. Aan de andere kant, als je de opleiding vergelijkt met andere studies in Delft (bijvoorbeeld Werktuigbouwkunde of Lucht & Ruimtevaarttechnologie) dan is TB een stuk minder wiskundig.

Na de bachelor

Na mijn bachelor TB heb ik een masteropleiding Transport, Infrastructuur en Logistiek gedaan. Tijdens mijn afstuderen bij KLM heb ik me wel georiënteerd op de arbeidsmarkt maar nog niet gesolliciteerd. Dit had ermee te maken dat ik na mijn afstuderen eerst op reis wilde voordat ik aan de slag zou gaan. Dat heb ik dan ook gedaan. Na terugkomst van mijn reis naar Nieuw-Zeeland heeft het nog een paar maanden geduurd voordat ik een baan had. Dit had er vooral mee te maken dat ik zelf kritisch was en dat sommige sollicitatieprocedures lang duren (1-2 maanden). Van de vijf bedrijven waar mijn voorkeur lag heb kon ik uiteindelijk tussen twee bedrijven kiezen. Uiteindelijke ben ik bij KPMG begonnen en daar werk ik nu nog steeds.

Nu

Momenteel ben ik senior consultant binnen het team van Strategy, Customer & Operations van KPMG. Dat betekent dat ik als adviseur werk binnen verschillende bedrijven en daarbij richt me vooral op het verbeteren van het zogenoemde operating model van een bedrijf. Het operating model van een bedrijf is eigenlijk de manier waarop een bedrijf zijn operationele processen inricht. Hoe ga ik mijn productieproces inrichten, hoe is de klantenservice georganiseerd of hoe verkoop ik mijn producten? Dit zijn voorbeelden van vragen die gerelateerd zijn aan het operating model. De doelstelling is dan bijvoorbeeld kosten te besparen, de supply chain flexibeler te maken voor een wisselende klantvraag of processen duurzamer te maken. Ik moet zeggen dat het werk sterk varieert afhankelijk van de vraag van de klant maar dat zorgt ervoor dat het werk uitdagend blijft.

Later?

Dat is niet een vraag die ik eenvoudig kan beantwoorden. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet zo ver vooruit kijk maar ik denk dat er twee opties zijn. Ten eerste vind ik de luchtvaartsector heel boeiend. Dus in het management van een luchtvaartmaatschappij of luchthaven zou een droombaan zijn. Maar ik zou het ook leuk vinden om binnen een bedrijf bezig te zijn met de strategie voor de toekomst. Dus als een soort van interne consultant binnen een groot bedrijf.

Aansluiting studie-werk

Ik denk dat de opleiding op verschillende manier heeft bijgedragen aan mijn werk. Een belangrijk aspect ligt binnen TB op communicatieve vaardigheden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan presenteren, rapporteren of debatteren. Dit zijn vaardigheden die op dagelijkse basis terugkomen in mijn werk. Daarnaast maken we vaak kwantitatieve analyses van problemen (bijvoorbeeld productietijden of kosten). Hier helpt de wiskundige kennis die ik opgedaan heb in mijn studie. Maar ook vaardigheden rondom het analyseren en in kaart brengen van bedrijfsprocessen komt geregeld terug in mijn werk.

Tip

Als je precies weet wat je wil worden dat is het waarschijnlijk eenvoudig om hier een studie bij te kiezen. Wil je architect worden dan ga je wellicht bouwkunde studeren. Voor de opleiding Technische Bestuurskunde bestaat er specifiek beroep dat wordt als je afgestudeerd bent. Je kan immers op heel veel plekken terecht komen. Maar als je algemene interesse hebt in techniek en dat wil combineren met economische en maatschappelijke vraagstukken dan is TB een goede keuze. Gedurende je studie kom je veel met bedrijven in contact en dan ontdek je vanzelf wel wat voor werk je leuk vind en welke kant je precies op gaat. Zo ging het bij mij ook.

Terugkijkend....

Als ik terugdenk aan mijn studietijd dan was Delft voor mij echt de perfecte stad. Het is relatief klein maar je hebt alle voorzieningen in de buurt, het is een echte studentenstad en de kwaliteit van het onderwijs is goed. Ik zou zo graag 10 jaar terug in de tijd gaan en mijn studietijd opnieuw beleven.

/* */