Chef in a box


Guus Versantvoort

Het bacheloreindproject van Guus Versantvoort

Aan het eind van je bachelor worden al je krachten gemeten bij je bacheloreindproject. Maar voordat ik daaraan kon beginnen had ik nog een half jaar op te vullen, omdat ik in de afgelopen jaren een paar tentamens niet had gehaald. Tijdens dit half jaar heb ik stage gelopen en meegeholpen een nieuw bedrijf op te zetten, genaamd ‘Chef in a Box’. ‘Chef in a Box’ levert luxe warme maaltijden aan het bedrijfsleven, vooral als er langer doorgewerkt moet worden. Een soort van Domino’s dus, maar dan met biefstuk of risotto.
In mijn stage heb ik me vooral bezig gehouden met alles op de achtergrond van het bedrijf. Ik had verantwoordelijkheid over de inkoop, voorraadbeheer, verkooppunten en logistiek. Dit paste ook erg goed binnen mijn domein Transport & Logistiek.

Na deze stage mocht ik eindelijk aan mijn bachelorproject beginnen en mijn onderwerp was al snel gekozen: ‘Chef in a Box’. Ik wilde graag kijken op wat voor manier ik - door middel van partijen als overheid, belangenpartijen of het bedrijfsleven - de verkoop kon stimuleren. Hierbij moest ik uiteraard rekening houden met de gevolgen van een eventuele samenwerking. Het eerste deel van mijn onderzoek was dan ook vooral gericht op het in kaart brengen van deze instanties en wat ‘Chef in a Box’ aan hen zou kunnen hebben. Hieruit kwam naar voren dat er grote problemen konden ontstaan als ‘Chef in a Box’ in korte tijd een enorme groei zou kennen.

Aan de hand van deze conclusie heb ik een simulatiemodel gemaakt van de hele keten van ‘Chef in a Box’, dus van de ingrediënten bij de kok tot de warme maaltijd op tafel. Door middel van een aantal toekomstscenario’s kon ik problemen goed er uit halen.
Risico’s bleken het aantal maaltijden dat moest worden weggegooid (omdat ze over de datum waren) en de bezorgtijd die soms erg lang was.

Uit dit onderzoek heb ik een aantal nuttige aanbevelingen kunnen doen aan ‘Chef in a Box’, zij hebben dit vervolgens ook meegenomen in hun bedrijfsvoering. De aanbevelingen betroffen een verbetering in de onzekerheid van afname van producten en dus het voorraadbeheer. Wanneer de afname van producten groeit zal de onzekerheid verminderen, omdat de variaties in afname dan percentueel kleiner worden.
Het bereiken van de groei kan het beste gebeuren door te focussen op de groei bij de huidige afnemers, om reden van de kostenefficiëntie. Bij toenemende stabiliteit in de afname kan vervolgens gekeken worden naar groei in andere steden. Bij directe groei in andere steden zal juist de leveringsonzekerheid alleen maar toenemen.