Nieuw gezicht voor reclame


Mats van Hattum

Ooit gehoord van automatische gezichtsherkenningstechnologie? Vijftien jaar geleden klonk het nog futuristisch, misschien iets voor in de 22e eeuw. Toch is het in 2018 al dagelijkse kost. Om je iPhone X mee te ontgrendelen. Om je camera automatisch te focussen op een gezicht. Om mee te betalen. Of om jou een persoonlijke advertentie mee voor te schotelen.

De technologie ontwikkelt zich steeds verder en is dus steeds breder toepasbaar. Maar is dat wel zo goed? Mag het zomaar? Dit vraagstuk is er een waar je als technisch bestuurskundige zomaar tegenaan kan lopen. Er is een gave - of misschien wel controversiële - technologie maar wat kunnen en wat mogen we daar nou mee?

Ik koos dit vraagstuk als onderwerp van mijn Bachelorproject. Het wat? Het Bachelorproject is het afsluitende project van je bacheloropleiding. Hierin komt de opgedane kennis uit je studie samen in jouw eigen onderzoek. Gedurende twintig weken voer je, in overleg met een professor, een onderzoek uit naar een zelfgekozen onderwerp. Ben je geïnteresseerd naar mogelijkheden voor Schiphol om uit te breiden? Of hoe je de verkeersopstoppingen in Rotterdam kan verminderen? Of bezorgdiensten effectiever kan laten werken met behulp van drones? Dan heb je met het Bachelorproject de kans dat te onderzoeken.

Terug naar mijn eigen project; het gebruik van automatische gezichtsherkenningscamera’s in reclamemeubilair zoals bushokjes en billboards. Met behulp van deze technologie kunnen adverteerders bijhouden hoe hun reclames worden bekeken, door wie ze worden bekeken en kunnen zij zelfs besluiten om jou een reclame te tonen die voor jou interessant is. Nuttig dus voor de adverteerder.

Zoals je je wellicht kan voorstellen zijn er wettelijke beperkingen aan het filmen van mensen in de openbare ruimte. Bovendien hebben mensen mogelijk ethische bezwaren – wat te denken van veiligheid – tegen advertenties en willen mensen misschien wel helemaal niet in de gaten gehouden worden voor betere advertenties.

Mijn doel is om inzichtelijk te maken binnen welke juridische grenzen dit systeem moet opereren en wat mensen ertoe brengt om wel of niet een voordeel te zien in dit systeem. Op die manier kan de adverteerder een strategie vaststellen om deze technologie te ontwikkelen en misschien zie jij binnenkort deze ‘slimme’ billboards bij jou in de stad.

Zie jij straks zelf een technisch en bestuurlijke uitdaging? Wil jij je opgedane kennis over innovaties, wetenschap en technische en bestuurlijke kaders combineren? Dan kan je in het Bachelorproject je ei kwijt.