Blog: Esmee Huijten


Blog 15: Applied sciences connect en de friends and family day

21/06/2017
Afgelopen week waren er 2 hele leuke events: applied sciences connect en de friends and family day van de studentenvereniging SoSalsa. Over beide events zal ik even wat vertellen in deze blog.

Applied sciences connect

Afgelopen woensdagavond was Applied sciences connect, een event voor studenten ‘applied sciences’ (dit houdt in, Technische Natuurkunde, Nanobiologie, Molecular Science & Technology en Life, Science & Technology) om bedrijven te leren kennen waar je later bij zou kunnen werken. Er waren heel veel stands van bedrijven waar je langs kon lopen om een praatje te maken of vragen te stellen aan mensen die ervaring hebben bij dat bedrijf. Hier stonden bedrijven tussen zoals Unilever en TATA Steel, maar ook bedrijven zoals Medical Delta Young, die je kunnen helpen een minor of stage te vinden.

Figuur 1: Links: Bij de stands van verschillende bedrijven. Rechts: Workshop van YES!Delft students.

Er waren ook presentaties en workshops. Zelf ben ik naar een presentatie geweest van Phenomworld, een bedrijf dat Scanning Electron Microscopes (SEM’s) maakt voor een hele lage prijs, en daarna naar een presentatie van Unilever. Deze presentatie gingen over verschillende Traineeships die je kunt doen bij Unilever met een technische studie, zoals het Future Leaders Programme, waar je in 3 jaar leert om een goede leider te worden, door verschillende afdelingen uit het bedrijf te begeleiden. Na deze 2 presentaties heb ik nog een workshop gevolgd van YES!Delft Students. YES!Delft students is een organisatie die studenten met goede ideeën helpt een bedrijf op te starten, om hun idee te ontwikkelen tot een product en dit op de markt te brengen. De workshop ging over de manier waarop je het beste vragen kunt stellen bij het ondervragen van potentiële klanten, wanneer je erachter wil komen of ze een bepaald product wel/niet aan zouden schaffen en wat hun budget hiervoor zou zijn. Al met al was het een erg interessant evenement! 

Figuur 2: Links: De presentatie van Unilever. Rechts: De bedrijven die aanwezig waren op ASconnect.

Friends and Family day

Zaterdag was de Friends and Family day van SoSalsa, een dag waarop de leden van SoSalsa hun familie en vrienden konden uitnodigen om te kijken hoe het is bij SoSalsa. De dag was gevuld met verschillende beginnerworkshops, om iedereen kennis te laten maken met verschillende dans stijlen. s’ Avonds waren er shows van de showteams van SoSalsa. Ik deed zelf mee aan de Friends and Family salsashow. Na de shows was er een feestje met een liveband, waar iedereen zijn net geleerde dansmoves kon oefenen. Ik vond dit event heel leuk, omdat mijn familie eerst nooit echt een goed beeld had van hoe ik het had in Delft. Ouderdagen bij de faculteiten en evenementen zoals Friends and Family day helpen ze om een beeld te krijgen van mijn leven hier. 

Figuur 3: De dansers van alle shows samen en het salsa showteam. 

Groetjes,

Esmee

Blog 14: Tentamens en salsa

06/06/2017
De afgelopen 2 weken hebben we een hoop toetsen en tentamens gehad, en ik zal over de vakken en de tentamens wat vertellen. Daarnaast heb ik veel getraind voor een salsa-optreden.

Tentamenweken en het tot stand komen van een eindcijfer

De afgelopen 2 weken hebben we in totaal 4 toetsen gehad. Dit is best veel omdat elke toets veel stof toetst, maar het scheelde dat het verdeeld was over 2 weken. In de eerste week hadden we een tussentoets van Analyse 2 en een deeltentamen van Kansrekening. Het cijfer dat je voor deze toetsen krijgt is dus niet je eindcijfer voor het vak. Bij Analyse is je cijfer verdeeld in 4 delen: 2 tussentoetsen die voor 10% meetellen, een deeltentamen dat 20% aan het eindcijfer bijdraagt en aan het eind van het jaar een eindtentamen voor 60%. Bij Kansrekening is het cijfer verdeeld in 2 delen (Kansrekening is ook een kwartaalvak terwijl Analyse 2 kwartalen duurt): een deeltentamen voor 40% en een eindtentamen voor 60%. Bij de wiskundevakken is het meestal zo dat het eindcijfer verdeeld is in een of meerderen deeltoetsen of –tentamens. Ik vind dat zelf erg fijn, omdat je zo wordt gedwongen om de stof bij te houden en je ook een indicatie hebt hoe je ervoor staat. Bij natuurkunde heb je meestal geen deeltoets of deeltentamen dat meetelt voor je cijfer. Wel is het vaak zo dat er eens in de zoveel tijd een toets is waarmee je een bonus kunt krijgen op je eindcijfer. Afgelopen periode was het bijvoorbeeld bij Thermodynamica zo dat we ongeveer 3 keer per week een zogenaamde ‘minitoets’ mochten maken, een toets van 5 meerkeuzevragen die 1 uur na het college werd gehouden. In de minitoets worden details uit het college van die dag gevraagd en mag je elke keer een half A4’tje meenemen als ‘legaal spiekbriefje’. Daarnaast hadden we twee toetsen met open vragen, waarbij de stof van 2 weken werd behandeld. Deze minitoetsjes en andere toetsen tellen alleen mee als ze hoger zijn dan je tentamencijfer en het is dan ook je eigen keuze of je hier wel of niet aan meedoet. De tweede week hadden we nog 2 tentamens, dit waren eindtentamens van Thermodynamica en Voortgezette Analyse.

Figuur 1: Links: In de tentamenzaal op de Drebbelweg vlak voor het tentamen voortgezette analyse. Rechts: Een voorbeeldsom van voortgezette analyse. Zo'n soort som zou ook in een tentamen kunnen komen.

Salsatraining

Zoals jullie misschien al hebben gelezen in een van mijn eerdere blogs ben ik lid bij SoSalsa, de studentensalsavereniging van Delft. Ik heb hier salsalessen, doe een commissie en kom vaak naar de feestjes. Maar naast feestjes en danslessen organiseert SoSalsa in juni een Friends and Family day, een dag die, zoals de naam al zegt, bedoeld is om je vrienden en familie te laten zien wat SoSalsa is en wat je daar allemaal kan doen. Op de Friends and Family day zijn er ook verschillende optredens van showteams, die een salsa-, bachata- of ruedachoreografie hebben ingestudeerd (bachata en rueda zijn twee andere dansen). Ik zit in het salsashowteam en heb daarom elke zondagavond training om de choreografie in te studeren. Inmiddels zijn we al redelijk op weg, we kennen bijna alle danspasjes en werken nu vooral aan de techniek.  Ik vind het heel leuk om in een showteam te zitten omdat het een hele andere manier van dansen is. In plaats van het vrije dansen op feestjes moet dit heel scherp zijn en weet je precies wat je moet doen. Daarnaast wordt er veel gelet op techniek en op hoe de danspassen eruit zien, waar je ook weer van leert. Nog een paar laatste trainingen voordat we gaan optreden, spannend!

Figuur 2: De choreografie oefenen met het showteam van Salsa.

Groetjes,

Esmee

Blog 13: LIMO-wedstrijd en Ouderdag

22/05/2017
Afgelopen week heb ik meegedaan aan de LIMO-wedstrijd in Nijmegen. Zaterdag was de Ouderdag van CH, de studievereniging van Technische Wiskunde en Informatica. In deze blog zal ik over beide activiteiten wat vertellen. 

LIMO-wedstrijd

Vrijdag vond de LIMO-wedstrijd plaats in Nijmegen. Dit is een wiskundewedstrijd waaraan teams van universiteiten uit Nederland en België mogen meedoen. Van de TU Delft deden ook een aantal teams mee en we verzamelden vrijdagochtend vroeg op het station in Delft om samen richting Nijmegen te vertrekken. In Nijmegen werden we ontvangen met thee en koffie en daarna kregen we een college. Dit college ging over het betegelen van badkamers met verschillende tegels en hoe je zo een periodieke of niet-periodieke betegeling kunt maken. Ik vond dit zelf een heel leuk college, omdat je de wiskunde dan eens toegepast ziet op iets heel alledaags. Na het college hadden we een lunchpauze en vervolgens begon de echte wedstrijd. We zaten hierbij met alle teams in een grote gymzaal en hadden 3 uur om ons te storten op 12 hele lastige wiskunde-opgaven. Ik vond de opgaven zelf heel moeilijk, maar uiteindelijk is het me samen met een teamgenoot toch gelukt om een opgave deels op te lossen. Na de wedstrijd werd er even geborreld, waarna de uitslagen bekend werden gemaakt en er werd afgesloten met een diner.

Als eerstejaars is de LIMO-wedstrijd best moeilijk, omdat er veel onderwerpen zijn waar je nog niks vanaf weet. Zeker als dubbele bachelor, omdat je dan nog niet alle wiskundevakken hebt gehad, mis je dan kennis. Toch is het heel leuk om mee te gaan omdat de sfeer gewoon heel leuk is!

Ouderdag

Zaterdag vond de ouderdag van CH plaats. Hierbij mocht je je ouders uitnodigen om een dagje langs te komen om te zien waar je studeert. Het begon met een college over coderen en hoe dit zit bij CD’s. Daarna kregen we een rondleiding door de faculteit, waar de ouders studieplekken, de kantine en andere belangrijke plaatsen op de faculteit konden zien. Ook gingen we  met de lift helemaal naar boven om het uitzicht over Delft te bekijken. Na de lunch liepen we richting het centrum van Delft en gingen we mee op een rondvaartboot. Bij de rondvaart zijn we door het centrum van Delft gevaren en kregen we uitleg over de geschiedenis van Delft en alle bezienswaardigheden waar de boot langskwam. Na de rondvaart hadden we wat vrije tijd om het centrum te bekijken en de dag werd vervolgens afgesloten in de /pub, de pub onder de EWI-faculteit, met een borrel en een pubquiz. Al met al was het een leuke dag, en hebben alle ouders eindelijk een idee waar hun zoon/dochter door de week uithangt! Over een paar weken is er ook een ouderdag bij de natuurkundefaculteit, daar gaan mijn ouders en ik ook heen. 

Groetjes,

Esmee

Blog 12: Verslagen schrijven en het doen van een commissie

24 april 2017
In deze blog leg vertel ik nog wat over het vak Inleidend Practicum, namelijk het schrijven van verslagen, en leg ik uit wat een commissie inhoudt en wat ik doe in een commissie.

Verslagen schrijven

Wellicht heb je in mijn vorige blog gelezen dat je bij het vak Inleidend Practicum ook verslagen moet schrijven over de proeven die je hebt gedaan. Omdat een verslag schrijven heel anders is dan op de middelbare school en het meer inhoudt dan alleen het schrijven van het verslag zelf, ga ik hier nog wat verder op in.

Ten eerste is het zo dat je bij de meeste proeven telkens metingen herhaald met andere uitganswaardes. Je meet bijvoorbeeld telkens de spanning bij verschillende weerstanden, of de resonantiefrequentie bij verschillende staven van een bepaald materiaal. Hierdoor verzamel je meetpunten en deze moeten worden weergegeven in een grafiek.

Het maken van grafieken bij Inleidend Practicum wordt gedaan met het programma MATLAB. Dit is een programma dat je kunt gebruiken om in te programmeren, maar waar je dus ook gemakkelijk grafieken in kunt maken. MATLAB heeft hele handige functies om bijvoorbeeld te kijken of je meetpunten op een rechte lijn liggen of om de onzekerheid in de gemeten waardes te berekenen. Aan het begin van het jaar hebben we een cursus gehad om met MATLAB te leren omgaan.

Het maken van een grafiek in het programma MATLAB. Links is de code te zien met de waardes van de meetpunten en een aantal berekeningen. Rechts is de grafiek te zien die hier uitkomt.

Daarnaast is er ook nog een programma nodig voor het schrijven van het verslag zelf. Veel studenten doen dit in Word, omdat ze Word gewend zijn. Met sommige onderdelen van het verslag is dit wel heel lastig, bijvoorbeeld met het intypen van wiskunde. Een programma dat op de universiteit veel wordt gebruikt voor het schrijven van verslagen is LateX. Dit is een programma dat net als Word bedoeld is voor verslagen en dergelijke, alleen programmeer je hier zelf de layout in plaats van dat je het aanklikt. Dit is even wennen, maar je hebt snel de slag te pakken en omdat LateX wat meer academisch gericht is, zijn veel dingen veel makkelijker, zoals het intypen van formules.

Links: een deel van een verslag in Word. Midden: een deel van een verslag in LateX. Rechts: Het deel van het verslag dat in het midden te zien is, in code.

Zelf heb ik pas net de overstap gemaakt van Word naar LateX. Ik heb mijn eerste verslagen in Word geschreven en mijn laatste verslagen in LateX. Overstappen naar LateX kan dus altijd nog en hoeft zeker niet helemaal aan het begin.

Een commissie

Heel veel studenten in Delft doen naast hun studie een commissie. Een commissie is een groep mensen bij een studie- of studentenvereniging, die een bepaalde taak op zich hebben genomen. Dit heeft meestal te maken met het organiseren van iets, bijvoorbeeld een feest, een activiteit of een weekendje weg, maar een commissie kan ook een andere taak hebben, zoals het maken van foto’s bij elke activiteit of het vinden van sponsoren. Zelf zit ik in de jaarboekcommissie van SoSalsa, de salsavereniging van Delft. Dit houdt in dat we het jaarboek over het afgelopen jaar in elkaar gaan zetten.

De commissie telt op dit moment 4 leden, en iedereen heeft binnen de commissie een eigen taak. In mijn commissie zit iemand uit het bestuur, die communiceert tussen de commissie en het bestuur. Daarnaast hebben we een text collector en een photo collector, die dus tekst en foto’s verzamelen. Zelf ben ik de voorzitter van de commissie, en mijn taak is daarom om de algemene planning te maken, dus om in grote lijnen te bedenken wie wat doet en wanneer dat af moet zijn.

Daarnaast plan ik de meetings en bepaal ik wat we in elke meeting bespreken. We spreken elke 2 weken af, meestal in de lunchpauze. Dan kijken we naar de vooruitgang van de afgelopen 2 weken en maken we nieuwe afspraken voor de komende 2 weken. Het werken in een commissie vind ik heel leuk omdat je in een hele informele omgeving ervaring opdoet, die je later in het bedrijfsleven goed kunt gebruiken. Daarnaast leer je mensen kennen door de commissie en bouw je een goede band op met je commissiegenoten, hartstikke gezellig dus

Tot volgende week!

Groetjes,
Esmee

BLOG 11: Practicum

10 april 2017
In deze blog vertel ik over het vak ‘Inleidend Practicum’ dat we nu volgen. Ik leg uit hoe het vak in zijn werk gaat, en geef een paar voorbeelden van proeven die we hebben gedaan.

Het vak Inleidend Practicum

Inleidend Practicum is een natuurkunde vak waarbij je leert hoe je systematisch proeven uitvoert en hoe je verslagen schrijft over deze proeven. De natuurkundestudenten krijgen dit vak in het eerste kwartaal, maar bij de dubbele bachelor studenten is het vak in twee delen verdeeld. Het eerste deel is tegelijk met de natuurkundestudenten, en het tweede deel is nu pas, in het zesde octaal (tweede deel van het derde kwartaal).

Bij het vak doen we 2 of 3 experimenten per week. Bij een experiment zitten we ongeveer met 10 studenten in een lokaal, onder begeleiding van een student-assistent. De practica zijn altijd s’ middags, van kwart voor 2 tot half 6. Het zijn dus best lange dagen en het kan wel vermoeiend zijn, omdat je de hele tijd gefocust bezig bent en zo nauwkeurig mogelijk probeert te werken.

Twee vereisten in het verslag; een plot met de meetpunten en een schematische weergave van de meetopstelling.

Van de proeven moeten dan verslagen worden geschreven. We hoeven niet over elke proef een verslag te schrijven, grofweg 1 verslag per week. Bij de natuurkundestudenten is er ook tijd ingepland om verslagen te schrijven, maar bij de dubbele bachelor studenten is dit niet het geval. Wij moeten dus zelf inplannen wanneer we het verslag schrijven en doen dit dus niet onder begeleiding. Wel is het zo dat we altijd het emailadres van onze practicumbegeleider hebben, dus we kunnen altijd mailen als we een vraag hebben.

Proeven

In de eerste week van het octaal had mijn groep 2 proeven die te maken hadden met lenzen en spectraallijnen. We moesten een aantal lenzen zo plaatsen dat we een scherp beeld kregen, en we gingen op zoek naar de spectraallijnen van natrium en kwik.

Links: bij deze proef moet de lens zodanig worden geplaatst dat er een scherp beeld te zien is op de camera. Rechts: 2 spectraallijnen van natrium.

In de tweede week hadden we proeven over elektriciteit, waar we vooral keken naar het verband tussen de spanning en de stroom in verschillende situaties. We hebben bijvoorbeeld de constante van Boltzmann bepaald uit het verband tussen de spanning en de stroom bij een diode gemaakt van silicium.

Het meten van de spanning en de stroom door middel van digitale multimeters (de 2 apparaten rechts in de afbeelding).

Afgelopen week leerden we werken met oscilloscopen. In de eerste proef leerden we het apparaat kennen, zodat we er goed mee overweg konden. Vervolgens hebben we heel veel toepassingen van de oscilloscoop bekeken, zoals het meten van de hartslag, een gedempte trilling, of de signalen van een afstandsbediening. In de laatste proef hebben we ook nog een soort radio-achtige opstelling gemaakt, waarmee we muziek van de ene naar de andere kant konden sturen via veranderingen in de magnetische flux.

Links: Een gedempte trilling van een staaf. Midden: De meetopstelling. Rechts: De hartslag, gemeten met sensoren aan het lichaam die aan de oscilloscoop zijn gekoppeld.

Dat was het weer voor nu. Ik hoop dat jullie een beter beeld hebben van het vak Inleidend Practicum en de praktische kant van de studies!

Groetjes,
Esmee

Blog 10: Tentamens en het Honours programme

29 maart 2017
In deze blog vertel ik over de tentamens van afgelopen tentamenweek, en leg ik uit wat het Honours Programme inhoudt.

Tentamens

Vorige week was het tentamenweek. In die week hadden we 3 tentamens, van Computational Science, Lineaire algebra en Mechanica en Relativiteitstheorie. Bij Computational Science zaten we weer in een grote computerzaal en moesten we een aantal opdrachten programmeren. Het tentamen was erg makkelijk voor de dubbele bachelorstudenten, omdat wij al eerder programmeren hebben gehad bij wiskunde, en dus iets meer ervaring hebben met programmeren.

Woensdag hadden we het eindtentamen van Lineaire algebra, in het Oude Legermuseum! Het was de eerste keer dat we hier tentamen hadden en het voelde best wel vreemd. Het gebouw ligt dicht bij het centrum, dus niet aan de Mekelweg waar alle andere faculteiten aan liggen. Desondanks is het gebouw heel goed ingericht en is het een fijne plek om tentamens te maken. Tenslotte hadden we vrijdag een deeltentamen van Mechanica en relativiteitstheorie, dit keer in de faculteit Civiele Techniek.

Het oude legermuseum van de buitenkant en een tentamenzaal.

Honours Programme

Donderdag was het Honours Programme Symposium op de EWI-faculteit. Het Honours Programma is een extra uitdaging, waarmee je over een periode van 2 jaar (het tweede en derde jaar van de bachelor) 20 extra studiepunten kunt verdienen. Het programma is bedoeld voor gemotiveerde studenten die de studie goed afgaat en graag nog wat extra’s doen naast de studie. Alle studenten die hun vakken in het eerste jaar met een 7,5 of hoger afsluiten worden hiervoor uitgenodigd.

Als dubbele bachelor zou je het Honours Programme bij de EWI-faculteit ook mogen volgen. Het Honours Programma van Technische Natuurkunde kunnen de dubbele bachelorstudenten niet volgen, omdat dit roostertechnisch niet gaat. Bij de EWI-faculteit bestaat het Honours Programma uit 2 delen; interfacultaire activiteiten en een project/onderzoek. Het eerste deel bestaat uit 5 studiepunten. Hierbij volg je een vak/cursus met Honoursstudenten van verschillende faculteiten.

Voorbeelden van onderwerpen zijn ‘Scientific Writing’ of ‘Meeting and Conference Skills’. Het tweede deel bestaat uit 15 studiepunten en hierin kun je zelf een onderzoek doen bij een onderzoeksgroep van de EWI-faculteit, een onderzoek doen voor een dreamteam of trainen voor de wereldkampioenschappen Programmeren (NB: een dreamteam is een team studenten van de TU Delft dat een project doet, bijvoorbeeld het maken van een energiezuinige auto of een boot op zonne-energie, en met hun eindproduct meedoet aan internationale wedstrijden).

Bij het Symposium waren er een aantal presentaties van studenten die bezig zijn met het Honours Programme of dit al achter de rug hebben. Zo was er bijvoorbeeld iemand die het Honours Programme heeft gebruikt om onderzoek te doen naar verkeersstromen bij stoplichten en iemand die samen met een werktuigbouwkundestudent een reinigingsmachine voor de romp van containerschepen heeft ontworpen.

Het Honours Programme Symposium.

Het Honours Programma is heel leuk om te doen als je naast je studie tijd over hebt en zin hebt in een uitdaging. Zelf weet ik nog niet of het Honours Programma iets voor mij is, omdat een dubbele bachelor ook al veel tijd in beslag neemt. Toch vond ik het heel interessant om eens te zien hoe het in zijn werk gaat!

Groetjes,
Esmee

Blog 9: Entrepreneurship Day en bijbaantjes

13 maart 2017
In deze blog vertel ik over de Entrepreneurship Day Delft en over mogelijke bijbaantjes in en rondom Delft . Ik hoop dat dit je iets meer inzicht geeft in het leven van een student en de activiteiten rondom de TU Delft!

Entrepreneurship Day

2 maart was de Entrepreneurship Day Delft. Dit is een event georganiseerd door YES!Delft, die studenten met goede ideeën helpen een bedrijf op te starten, om hun idee te ontwikkelen tot een product en dit op de markt te brengen. Het begon met een soort informatiemarkt, waar studenten uit verschillende start-ups vertelden over hun ideeën en over hun product. Er werd bijvoorbeeld verteld over een robot die je helpt in slaap te vallen, over virtual reality brillen en over exoskeletten (een soort constructie die aan het lichaam wordt bevestigd om het te ondersteunen, bijvoorbeeld voor mensen met een lichamelijke handicap of voor mensen die zwaar lichamelijk werk moeten verrichten).

Daarna waren er presentaties van verschillende succesvolle bedrijven, waaronder Physee, een startend bedrijf dat ramen maakt die licht kunnen omzetten in energie. Er was ook een presentatie van Dhiraj Mukherjee, de cofounder van Shazam. Hij vertelde over de startfase van het bedrijf, hoe ze verschillende uitdagingen hebben aangepakt en wat voor problemen ze tegenkwamen bij het realiseren van Shazam.


Het auditorium in de Aula, waar de presentaties werden gehouden, Dhiraj Mukherjee en iemand met een exoskelet.

Ik vind dit soort evenementen altijd heel leuk, omdat je zo veel leuke en creatieve ideeën tegenkomt en ook echt met de mensen van het bedrijf kunt praten. Ook is dit een goede manier om erachter te komen of je na je studie bijvoorbeeld bij een bedrijf wil gaan werken of juist zelf wil gaan ondernemen.

Bijbaantjes

In en rondom Delft zijn er ontzettend veel mogelijkheden om wat bij te verdienen naast het studeren. Er zijn heel veel horecagelegenheden en afhaalrestaurants waar ze altijd op zoek zijn naar studenten. Ook zijn er veel bijlesinstituten die graag studenten in dienst nemen om bijles te geven. Daarnaast is er veel te doen wat betreft promotie van bedrijven of van de universiteit. Zelf doe ik allemaal verschillende dingen om wat bij te verdienen.

Ten eerste geef ik bijles. Dit doe ik al sinds ik in de bovenbouw van de middelbare school zit. Ik ken veel leerlingen die nu in de bovenbouw van mijn oude school zitten en die wel wat hulp kunnen gebruiken bij de bètavakken. Als ik bij mijn ouders ben in het weekend geef ik dus vaak bijles.

Daarnaast zit ik in het promotieteam van de faculteit EWI, wat je waarschijnlijk niet verbaast, aangezien ik deze blog schrijf ;). Toen ik nog op de middelbare school zat, vond ik het maken van een goede studiekeuze heel lastig en de vele events van de TU Delft, en vooral die van de EWI-faculteit, hebben mij hier enorm mee geholpen. Juist daarom vind ik het leuk om nu zelf in het promotieteam te zitten en leerlingen een beetje op weg te helpen bij hun studiekeuze. Ik blog niet alleen, maar post ook berichten op facebook en begeleid meeloopdagen.

De aankomende assistent-docenten van de natuurkunde examentraining.

Als laatste ga ik in de komende maanden ook aan de slag als assistent-docent examentraining in Leiden. Ik zal hier leerlingen gaan coachen bij de natuurkunde examentraining. Vorige week zaterdag had ik hiervoor een opleidingsdag. Hierbij konden we een deel van onze nieuwe collega’s ontmoeten, en leerden we hoe we de leerlingen het beste kunnen helpen wanneer ze vragen hebben of iets niet begrijpen. Ik vond dit heel leuk om te leren, omdat ik nu ook beter weet hoe ik bijvoorbeeld mijn bijlesleerlingen kan helpen. Ik kijk heel erg uit naar het werken bij de examentrainingen, dus jullie horen vast binnenkort meer!

Kortom, er zijn heel veel mogelijkheden om wat bij te verdienen. Erg handig, zeker nu de basisbeurs is afgeschaft!

Dat was het weer voor vandaag. Ik hoop dat jullie weer een wat beter beeld hebben van de evenementen rondom de universiteit en dat ik jullie een beetje inspiratie heb gegeven voor het vinden van een bijbaan in Delft.

Tot over 2 weken!

Groetjes,
Esmee


Blog 08: De vakken van dit octaal

27 februari 2017
We zitten nu 2 weken in het nieuwe octaal, en hebben dus bij octaalvakken de helft van de theorie van het vak gehad, en bij de kwartaalvakken een kwart. In deze blog zal ik uitleggen wat elk van de 4 vakken die we nu volgen inhoudt.

Mecharela

Het eerste vak dat we volgen is Mechanica en Relativiteitstheorie, ook wel mecharela genoemd. We zijn hier bezig met natuurkunde die we al eerder gehad hebben op de middelbare school en aan het begin van het studiejaar, maar nu op een hele andere manier. In plaats van dingen uitrekenen, zijn we heel veel bezig met het afleiden van formules en het analyseren van verschillende situaties.

In de eerste week hebben we eigenlijk bijna alleen maar F = m * a en W = F * s gebruikt, om daar formules voor de snelheid, plaats, kinetische energie en potentiële energie uit af te leiden. We hebben het ook over verschillende soorten krachten gehad, zoals conservatieve krachten.

Voor de rest van het vak zullen we het nog hebben over verschillende krachten, bewegingen, botsingen etc. en het tweede deel van het vak is relativiteit. Sommige mensen hebben dit al kort gehad op de middelbare school. Het lijkt heel erg het rekenen met snelheid, tijd en plaats, maar nu met snelheden die dicht bij de lichtsnelheid liggen.

Links: de denkwijze die je aanleert bij mecharela. Rechts: een voorbeeldsom uit college.

Lineaire Algebra 1

Bij lineaire algebra leren we rekenen met vectoren en matrices. Met vectoren wordt dan niet alleen een driedimensionale vector bedoeld, die je misschien wel kent van natuurkunde of wiskunde D, maar een vector kan ook een-, twee- of zelfs tiendimensionaal zijn. Dit is af en toe erg lastig voor te stellen. Een matrix is een soort ‘rechthoek van getallen’ die we nu gebruiken om stelsels vergelijkingen op te lossen.

Zoals ik in mijn vorige blog al zei, volgen we dit vak (ook al is het een wiskundevak) bij de natuurkundefaculteit, omdat de wiskundestudenten dit vak al in het eerste kwartaal hebben gehad. Bij ons duurt dit vak maar een octaal en het is dus 2 keer zo kort als bij de wiskundefaculteit.

Ook is de vorm van het vak heel anders. Bij wiskunde bestaan de opdrachten altijd voor een groot deel uit het bewijzen van stellingen of verbanden. Bij natuurkunde lijken de opdrachten echt meer op opdrachten die je op de middelbare school ook krijgt. Het zijn voor een groot deel sommetjes, waarbij je iets moet uitrekenen. Ook hier krijgen we af een toe een bewijs- of een ‘toon aan’-som, maar het is vaak al genoeg als je in je antwoord met een paar rekenstappen laat zien hoe je een bepaald verband kunt afleiden. Bij natuurkunde is de wiskunde dus veel meer toegepast dan bij wiskunde.

Het oplossen van en stelsel vergelijkingen met behulp van een matrix.

Computational Science

Dit vak lijkt erg op het vak Inleiding Programmeren, dat we in het vorige kwartaal hebben gehad. We zitten hierbij altijd in een grote zaal met computers en we zijn vooral bezig met het maken van opdrachten en zelf programmeren. Af en toe zijn er wel korte stukjes uitleg. Bij Inleiding Programmeren leerden we programmeren in het programma Python, maar nu gebruiken we MATLAB. Dit is wel een beetje wennen, want alles werkt een beetje anders dan bij Python. Toch hebben de dubbele bachelors een kleine voorsprong, want de natuurkundestudenten hebben nog niet eerder geprogrammeerd en moeten het dus helemaal ‘from scratch’ leren.

Een plot maken van de sinus in MATLAB. In het linkervenster staat de code en rechts de plot die daar uit komt.

Analyse 2

Dit is het enige vak dat we in dit kwartaal bij de wiskundefaculteit volgen, en is het vervolg op analyse 1. Bij analyse 1 leerden we limieten uitrekenen, differentiëren en integreren bij functies. Nu zijn we bezig met dezelfde onderwerpen, alleen dan met vectoren in plaats van getallen en vectorfuncties in plaats van functies. Het lijkt dus heel erg op wat we deden bij analyse 1, alleen is het nu niet meer eendimensionaal. Het is even wennen, maar gelukkig kennen we al veel eigenschappen en stellingen van Wiskundige Structuren en Analyse 1, die voor vectoren maar een klein beetje aangepast moeten worden. Dat scheelt wel vind ik. Ook heeft dit vak een beetje overlap met Lineaire Algebra 1.

Dat waren alle vakken die we op dit moment hebben. Ik hoop dat de inhoud van de studie weer wat duidelijker is geworden.

Tot over 2 weken!


Blog 7: Eind van de tentamenweek en vakantie!

15 februari 2017
Vorige week was het tentamenweek, en afgelopen week hadden we een weekje vrij. Ik zal jullie vertellen over de laatste tentamens tijdens de tentamenweek, de vakantie en over de vakken van het volgende octaal/kwartaal. Tentamens

Vrijdag hadden de dubbele bachelorstudenten 2 tentamens op 1 dag. Het eerste tentamen was van Analyse 1, een wiskundevak. Dit was de eerste keer dat we een tentamen hadden in een collegezaal. Het klinkt misschien heel gek om een tentamen in een collegezaal te hebben, maar eigenlijk valt het best mee. Tussen de rijen waar studenten zitten worden rijen leeg gehouden, en ook tussen 2 studenten in is altijd minstens 1 plek vrij. Zo heb je toch de ruimte en wordt afkijken heel moeilijk gemaakt. Het enige minpuntje aan het maken van een tentamen in een collegezaal is dat je over rijen heen moet klimmen als je naar de wc moet, omdat anders iedereen in jouw rij op moet staan.

Een opgave uit ons tentamen Analyse 1. Kun jij deze functie differentiëren?

Na de lunch hadden we het tentamen van een natuurkundekeuzevak. We konden aan het begin van dit octaal kiezen tussen 3 vakken: Inleiding Elementaire Deeltjes, Fysica en Toepassing van Straling of Biofysica. Ik heb zelf het vak Inleiding Elementaire Deeltjes gevolgd. Dit tentamen hadden we in de faculteit Lucht- en Ruimtevaarttechniek (we zijn echt de hele campus langsgegaan deze tentamenweek!). Dit tentamen ging voor een deel over elementaire deeltjes zelf, over welke interacties ze aangaan en hoe je hun impuls en energie kunt uitrekenen en voor een ander deel over het waarnemen van elementaire deeltjes met verschillende meetinstrumenten.

Vakantie

Na de tentamenweek was het tijd voor een weekje welverdiende vakantie. Veel studentenverenigingen en studieverenigingen organiseren een wintersportweek in deze week, om een week te gaan skiën of snowboarden. Zelf heb ik een citytrip gemaakt naar Budapest (zonder studentenvereniging). Woensdagochtend vroeg vloog ik vanaf Rotterdam naar Budapest, en vrijdagochtend weer terug. We hebben heel veel mooie gebouwen gezien, waaronder het parlement en het kasteel, en we hadden zelfs tijd om te schaatsen!

Citytrip naar Budapest. Uitzicht vanaf de St. Stephen's kathedraal, de schaatsbaan en de Liberty Bridge over de Donau.

De rest van de vakantie heb ik heel rustig aangedaan. Lekker uitgerust en mijn kamer een beetje opgeruimd!

Volgend octaal/kwartaal

Op dit moment zijn het vierde octaal en het tweede kwartaal net afgelopen. Het volgende octaal en kwartaal, die vandaag beginnen, krijgen we 4 nieuwe vakken. Het eerste nieuwe vak dat we zullen krijgen is Analyse 2, het vervolg van Analyse 1. Daarnaast beginnen we aan het vak Lineaire Algebra 1. De wiskundestudenten hebben dit vak al gehad in het eerste kwartaal, maar wij zullen dit vak bij de natuurkundefaculteit volgen. Ook beginnen we dit kwartaal aan Mechanica en Relativiteitstheorie, het meest gevreesde natuurkundevak van het eerste jaar, spannend! De wiskundestudenten kunnen dit vak ook volgen, zij hebben dit kwartaal namelijk ruimte voor een keuzevak. Ze kunnen hierbij kiezen tussen Mechanica en Relativiteitstheorie of Algoritmen en Datastructuren (informatica). De dubbele bachelorstudenten hebben deze keuze niet. Als laatste zullen we het vak Computational Science gaan volgen bij natuurkunde. De komende periode volgen we dus meer vakken bij natuurkunde dan bij wiskunde, wat het vorige kwartaal andersom was!

In mijn volgende blog zal ik wat uitgebreider uitleggen wat de nieuwe vakken inhouden en hoe ik de vakken ervaar. Ook zal ik wat uitleggen over het verschil bij Lineaire Algebra bij wiskunde en Lineaire Algebra bij natuurkunde.

Tot over 2 weken!


Blog 6: Tentamenweek!

3 februari 2017
Deze week is het tentamenweek, en daarom zal ik jullie wat vertellen over hoe ik de tentamenweek ervaar en over het tentamen dat we maandag gehad hebben.

Studeren voor de tentamens

Studeren voor de tentamens kan op heel veel verschillende plaatsen en op heel veel verschillende manieren. Zelf vind ik het fijnste om op mijn kamer in Delft of bij mijn ouders thuis te studeren. Ik woon in een best rustig huis en daardoor is het goed mogelijk om op mijn kamer te studeren. Er wordt ook veel gestudeerd op de faculteit en in de UB (universiteitsbibliotheek). Op de EWI-faculteit staan bijna overal tafels en bureaus waar je goed kunt studeren. Vooral als ik in een groepje opdrachten ga maken vind ik dat erg fijn. Naast alle studieplekken verspreid over de faculteit is er ook een stilteruimte, waar je in stilte kunt studeren. In de UB is er ook een stilteruimte, en er zijn kamers/zaaltjes die je kunt reserveren om daar in een groep te studeren. Al met al, voor iedereen is er wel een geschikte plek om te studeren voor de tentamens!

De binnen- en buitenkant van de universiteitsbibliotheek. Een hele fijne plek om te studeren voor tentamens, maar wel erg druk in de tentamenperiodes!

Bij de natuurkundevakken lijkt het studeren voor tentamens wel een beetje op hoe je dat op de middelbare school ook doet. Het is belangrijk om de theorie nog even goed door te nemen zodat je weet welke experimenten voor welke inzichten hebben gezorgd, hoe je bepaalde grootheden of bepaalde soorten deeltjes meet etc. Als je de theorie goed kent is het vooral veel oefenen met sommetjes. Bij het natuurkunde vak dat ik de afgelopen paar weken heb gevolgd, elementaire deeltjes, hadden we elke week een huiswerkopdracht om te oefenen. Ook staan er een aantal tentamens van afgelopen jaren online om mee te oefenen.

Bij wiskunde is het naast een goed overzicht van de theorie hebben en goed hebben geoefend, ook echt een kwestie van dingen uit je hoofd leren. Het is belangrijk om alle definities zo goed als letterlijk uit je hoofd te kennen en er zijn vaak ook een aantal bewijzen uit het boek die je moet kunnen reproduceren op het tentamen. Hoe ik dit leer is door eerst een overzicht te maken van alle definities en bewijzen die we moeten kennen, en ze vervolgens, net als bij het leren van woordjes bij Frans of Duits, te overhoren. Bij de definities probeer ik dan de definitie helemaal uit mijn hoofd op te schrijven, en bij de bewijzen gaat het vooral om het hoofdidee en de rode draad van het bewijs.

Tentamen programmeren

Maandag hadden we het eindtentamen van het vak programmeren. Omdat de hele TU Delft tentamenweek heeft, zitten de meeste tentamenzalen vol en daarom moesten we het tentamen maken op de faculteit Industrieel Ontwerpen. De studenten werden verdeeld over 3 computerzalen en we moesten, net als bij het deeltentamen, een aantal programma’s schrijven in het programma Python. Als eerste moesten we een programma schrijven dat de baan van een punt plot in 3D en bekeken vanaf verschillende kanten. Bij dit soort opdrachten is de wiskundige achtergrond al gegeven en gaat het dus echt om het omzetten van de opdracht naar een werkend programma. Bij opdracht 2 was het de bedoeling om van een graaf (zie afbeelding) vanuit een bepaald punt het langste pad te bepalen dat je kan maken als je precies 2 punten verderloopt. Dit vond ik een hele moeilijk opdracht. Als laatste moesten we een opdracht maken over boodschappen die bestaan uit binaire getallen. Ons programma moest kunnen bepalen wanneer er een even of oneven aantal enen inzat, en moest het verzenden van een boodschap met verzendfouten kunnen simuleren.

Links: hoe je plot eruit zou moeten zien als je het programma goed gemaakt had. Rechts: de graaf waarmee ons programma van de tweede opdracht werd getest.

Ik vond programmeren zelf heel erg wennen aan het begin, maar uiteindelijk ben ik het steeds leuker gaan vinden. Het tentamen ging erg goed, dus dat is fijn!

Nou, ik ga weer verder studeren voor de andere tentamens. Tot over 2 weken!

Groetjes,
Esmee


Blog 5: 1e week na de kerstvakantie

18 januari 2017
Hallo allemaal! Ik hoop dat jullie een fijne kerstvakantie hebben gehad! Zelf heb ik niet alleen uitgerust in de vakantie, maar had ik veel te doen. Ik moest namelijk verhuizen. Ik zal in deze blog wat vertellen over hoe de verhuizing verlopen en wat er zoal komt kijken bij het verhuizen. Ook zal ik wat vertellen over afgelopen week wat studie betreft en over het dubbeldiner.

Verhuizen
Als jullie mijn vorige blogs hebben gelezen, wisten jullie waarschijnlijk al dat ik in mijn vorige kamer maar een half jaar mocht blijven, omdat ik deze kamer had ondergehuurd. Begin december heb ik via een instemming een nieuwe kamer gekregen, en in de kerstvakantie ben ik verhuisd. De vorige eigenaar van de kamer had de kamer heel netjes achtergelaten, dus ik heb de vloer en de muren gelaten zoals ze al waren. Daar had ik veel geluk mee, want dat scheelde heel veel werk met behangen/verven! Wel had ik natuurlijk meubels nodig voor in mijn kamer. Al met al zijn het best veel dingen die je nodig hebt. Denk aan een bed, een kledingkast, kasten voor andere spullen, een bureau met bureaustoel, eventueel andere stoelen of een bank etc. Mijn ouders hadden toevallig nog een aantal dingen op zolder staan, die ik kon overnemen.

Daarnaast heb ik bij IKEA (die net buiten Delft zit!) een kledingkast en lampen gekocht en heb ik via Marktplaats voor een hele kleine prijs nog een kastje weten te bemachtigen. Voor de kleinere spullen zoals een prullenbak, kussens en bakken om dingen in op te bergen etc. heb ik heel veel gekocht bij de Hema en de Flying Tiger. Op die manier kun je voor een hele redelijke prijs je kamer inrichten. We zijn een aantal keer met de auto heen en weer gereden om spullen te verplaatsen, en de spullen die van mijn oude kamer naar mijn nieuwe kamer moesten heb ik te voet verplaatst, omdat ik eerst in het gebouw ernaast woonde. De verhuizing is uiteindelijk goed verlopen, maar ik had het wel een beetje onderschat. Als ik kijk naar alles wat we hebben gedaan denk ik dat we een dikke 4 dagen bezig zijn geweest met verhuizen, en dat zonder de muren te verven en een vloer te plaatsen. Dit is zeker iets om rekening mee te houden als je in september op kamers gaat.

De studie
Afgelopen week was best een drukke week wat studie betreft. Het is natuurlijk altijd even wennen om na de vakantie weer vroeg op te moeten staan en de hele dag te studeren. We hebben sinds 2 weken een nieuw natuurkunde vak, Elementaire Deeltjesfysica, waarvoor we elke week huiswerk in moeten leveren. We krijgen de opgaven digitaal en moeten ze dan op papier maken. Dan moeten we dit inscannen of er een foto van maken en die via de mail opsturen naar de professoren, zodat ze kunnen worden nagekeken. Als de score van het huiswerk dan hoger is voor het eindtentamen, krijgen we bonuspunten.

Daarnaast hebben we volgende week het eindtentamen van het vak Wiskundige Structuren, een wiskundevak dat we nu bijna een half jaar lang gehad hebben. Het is dus best een groot vak, want de meeste vakken duren maar een kwartaal of zelfs maar een octaal. We hebben deze week in de colleges eerst een groot overzicht van alle stof gekregen, en daarna heeft de professor nog een aantal lastige opgaven voorgedaan. Volgende week is er ook nog een college waarin we vragen kunnen stellen. Ik vind dit erg fijn, want door deze 3 colleges heb ik het gevoel dat ik veel beter ben voorbereid op het eindtentamen. Meestal houdt de professor de laatste paar colleges voor een toets of tentamen vrij om dit soort dingen te doen.

Dit is een van de opgaven die we afgelopen week moesten inleveren. Kun jij deze opgave ook maken?

Het Dubbeldiner
Maar naast studeren is er natuurlijk ook tijd voor leuke dingen! Deze week was het dubbeldiner, een diner voor de dubbele bachelorstudenten, georganiseerd door een commissie van de studievereniging van Technische Natuurkunde. Alle activiteiten van de studievereniging zijn vrijwillig, en je kunt je online inschrijven als je mee wilt doen. Het diner was in een Italiaans restaurant in het centrum van Delft. De kosten van het diner waren 10 euro en we konden hiervoor een pizza en 2 drankjes bestellen, supervoordelig dus! Bij dit soort activiteiten staat de studie wat meer op de achtergrond, en kun je lekker kletsen en ontspannen.

Ik en mijn vrienden van de studie bij het dubbeldiner.

Ik hoop dat jullie dit blog leuk vonden en dat jullie beeld van het studentenleven weer iets duidelijker is geworden. Tot over 2 weken!

Groetjes,
Esmee


Blog 4: Tentamenweek en feestactiviteiten

20 december 2016
Hoi! Afgelopen week was het de laatste week van het octaal, dus we hadden een tentamenweek. Dit was onze derde tentamenweek van het jaar, en we hadden 1 deeltentamen, 1 toets en 1 eindtentamen.

Dinsdag hadden we het deeltentamen van het vak Inleiding Programmeren. Dit hield in dat we 3 uur lang de tijd hadden om een aantal programma’s te schrijven. Het tentamen wordt gemaakt in een grote zaal met computers, dus je hoeft niet zelf je laptop mee te nemen.

Computerzaal op de Drebbelweg. Hier worden de tentamens voor de programmeervakken gemaakt.

Woensdag hadden we een deeltoets van Wiskundige Structuren. Deeltoetsen gaan altijd maar over een klein deel van de stof en tellen niet zo zwaar mee, in dit geval 10%. Ik vind dit heel fijn, omdat je door de deeltoets een heel goed beeld krijgt van of je de stof beheerst of niet, maar omdat de toets weinig meetelt heeft het niet heel veel invloed op je eindcijfer, mocht het wat minder goed gaan.

Tenslotte hadden we vrijdag het eindtentamen van Moderne Natuurkunde. Dit vak ging over relativiteit, kwantummechanica en kernreacties. Het lijkt erg op natuurkunde op de middelbare school, met theorie en opgaven over verschillende onderwerpen. De opgaven uit de tentamens hebben ook wel wat weg van examenopgaven van het eindexamen natuurkunde.

Met de tentamenweken zitten we meestal in grote zalen in een gebouw op de Drebbelweg. Dit ligt naast de EWI-faculteit en is dus makkelijk te bereiken. Voor elk tentamen moet je je uiterlijk 2 weken van tevoren online hebben ingeschreven. Zo weet de universiteit hoe veel tafels en stoelen ze moeten neerzetten en kan alles goed worden geregeld. Bij de ingang van de zaal laat je je studentenpas scannen en er wordt dan gelijk gezien of je je hebt ingeschreven. Een tentamen maken op de Drebbelweg doet mij verder heel erg denken aan het eindexamen. Je zit met heel veel mensen in een zaal, en de meeste tentamens duren ook 3 uur. Dit was voor mij best wennen aan het begin. Ik was van de middelbare school gewend om toetsen van 1 of 2 uur te maken in een klaslokaal met maximaal 30 mensen. Het inschrijven voor een tentamen is ook heel nieuw. Ik merk wel dat ik er nu, in de derde tentamenweek, al veel meer aan ben gewend. Het is niet meer zo spannend om in zo’n grote zaal te zitten en ook 3 uur lang geconcentreerd blijven werken is nu makkelijker.

Tentamenzaal op de Drebbelweg. Zo zit je er ook ongeveer bij bij het eindexamen!

Vrijdag was de tentamenweek voorbij en dat betekent natuurlijk leuke dingen doen! De studentenvereniging waar ik bij zit, AEGEE-Delft, bestond vrijdag 30 jaar en vierde dit met een groot lustrumdiner bestaande uit 30 gangen. Het diner werd gehouden in een kasteel en was inclusief overnachting. De meeste studentenverenigingen hebben dit soort activiteiten rond de Kerst. Meestal wordt het zo gepland dat de tentamens voor de meeste mensen net achter de rug zijn, zodat iedereen tijd heeft om te komen, dat is wel heel fijn! Ook zijn er vaak feestjes om te vieren dat de tentamenweek voorbij is, heel leuk!

Het 30-gangen lustrumdiner van AEGEE-Delft.

Nou, dat was het weer voor nu. Tot over een paar weken en alvast fijne feestdagen!

Groetjes,
Esmee


Blog 3: Wonen in Delft

5 december 2016
In deze blog zal ik wat vertellen over verschillende woningen in Delft, hoe ik zelf woon en waarom ik dit een fijne manier van wonen vind. Ook zal ik wat vertellen over hoe ik voor het eerst op mezelf wonen ervaar.

Verschillende woningen
Er zijn heel veel verschillende manieren om te wonen in Delft. Het aantal mensen waarmee je een woning/appartement deelt loopt heel erg uiteen. Er zijn eenpersoonsappartementen, met een eigen keuken, badkamer en wc. Hier kun je in je eentje wonen. De meeste studenten doen dit niet, omdat het huishouden dan volledig je eigen verantwoordelijkheid is en omdat dit duurder is dan een gedeelde woning.

Ook kan het zijn dat je je erg eenzaam gaat voelen omdat je altijd alleen thuis bent, en helemaal nieuw bent in Delft. Daarnaast zijn er appartementen voor meerdere studenten, waarbij de badkamer, wc en keuken gedeeld is. Dit kan met 1 keuken, badkamer en wc voor 2 tot ongeveer 6 studenten, of met meerdere keukens, douches en wc’s voor meer studenten (denk aan 10, 15 of zelfs 20 studenten).

De meeste studenten wonen in dit soort woningen. Het is gezellig om altijd met iemand te kunnen praten, zeker als je nieuw bent in Delft en voor het eerst op jezelf woont. Ook is het fijn om samen te kunnen koken en andere huishoudelijke taken onder elkaar te verdelen. Tenslotte zijn er woningen waarbij studenten hun eigen badkamer en wc hebben, maar alleen de keuken delen. Dit is meestal ook iets duurder, maar als je erg op je privacy gesteld bent en graag de badkamer voor jezelf hebt is dit misschien wel de beste manier van wonen voor jou.

Hoe woon ik?
Op dit moment woon ik een half jaar met 1 iemand anders in een tweepersoons appartement. Ik deel dus de keuken, badkamer en wc met mijn huisgenoot. De persoon van wie de kamer eigenlijk is, is een half jaar naar het buitenland om daar te studeren. Er zijn veel studenten die een tijdje in het buitenland gaan studeren. Omdat het heel duur is om voor je kamer te betalen terwijl je er eigenlijk niks mee doet in dat half jaar, verhuren deze studenten hun kamer meestal aan een andere student – dit heet onderhuur. Het appartementencomplex staat pal naast de EWI-faculteit. Ik vind dit een hele fijne locatie, omdat je dan heel makkelijk en snel naar de universiteit komt.

De universiteit ligt heel dichtbij het centrum, dus ook de supermarkt, winkels en de studentenverenigingen zijn minder dan 10 minuten fietsen vanaf mijn kamer. Ook vind ik het fijn om in een rustig huis te zitten, waar niet elke avond gefeest/geborreld wordt. Daarom heb ik gekozen voor een huis met maar 1 huisgenoot.

Binnenkort is het eerste halfjaar voorbij en moet ik verhuizen. Ik ga dan wonen in een andere flat in dezelfde straat, met 3 andere huisgenoten. Hier hebben we een gedeelde keuken, huiskamer, badkamer, en 2 wc’s. Ik deel het huis dus met meer mensen, maar er is dan wel een extra wc en ook nog een huiskamer.

Figuur 1: Balthasar van der Polweg, een straat naast de EWI-faculteit met 3 grote appartementencomplexen. Je kunt hier in je eentje wonen, met zijn tweeën, of met 4 personen.

Op mezelf wonen
Toen ik klaar was met de middelbare school, vond ik het best een enge gedachte om voor het eerst op mezelf te wonen, mijn ouders niet meer te zien door de week en om zelf te moeten koken, schoonmaken etc. Als ik nu terugkijk op de afgelopen maanden, moet ik zeggen dat ik het enorm mee vind vallen hoe moeilijk op jezelf wonen eigenlijk is. Een studentenwoning is niet zo groot, dus het is helemaal niet zo veel werk om alles schoon te houden.

Wat ik ook erg fijn vind aan Delft, is dat er heel veel mogelijkheden zijn om buiten de deur te eten. Ik heb bij mijn ouders thuis bijna nooit gekookt en ik vind het daarom best lastig om te bedenken wat ik zal gaan koken en wat ik daarvoor nodig heb. In Delft is het zo dat veel studentenverenigingen een zogenaamde ‘open eettafel’ hebben. Dit houdt in dat ze op een aantal dagen in de week een maaltijd maken en dat iedereen, lid of niet-lid, mag komen eten. Deze maaltijden zijn meestal 3 á 4 euro. Zelf eet ik meestal 1 of 2 keer per week bij een studentenvereniging. Dit vind ik gezelliger, omdat je met andere mensen eet in plaats van alleen op je kamer, en het is fijn om een keer niet te hoeven koken en afwassen.

Als ik thuis eet kook ik meestal simpele maaltijden. Ik ben er dan niet zo veel tijd mee kwijt en het maakt het boodschappen doen ook een stuk makkelijker.

Kortom, op mezelf wonen bleek uiteindelijk best makkelijk te zijn! Ik hoop dat ik jullie een beetje een idee heb gegeven hoe je kunt wonen in Delft en dat jullie er iets minder tegenop kijken om deze stap te gaan nemen.

Tot over 2 weken!


Blog 2: De verschillende vakken tot nu toe

21 november 2016
Hoi! In deze blog zal ik wat uitleg geven over de verschillende vakken die we tot nu toe hebben gevolgd. Hierdoor hoop ik je een beter idee te geven van waar je zoal mee bezig bent bij de studie.

Kwartalen en octalen
Ten eerste is het zo dat elke studie werkt met periodes. De meeste studies werken met kwartalen. Dit houdt in dat je 4 periodes van ongeveer 10 weken hebt per jaar. Aan het eind van een kwartaal is er een tentamenperiode. Hierin worden alle tentamens afgenomen en is er bijna geen college. Technische Wiskunde werkt met kwartalen. Technische Natuurkunde werkt echter met octalen, wat inhoudt dat er 8 periodes zijn van 5 weken. Als dubbele bachelorstudent heb je dus met zowel kwartalen als octalen te maken. Dit houdt in dat je soms een tentamenweek hebt van alleen natuurkunde, terwijl je bij wiskunde vrijwel geen tentamens hebt in die week(soms alleen een tussentoets). Voor de studie Technische Wiskunde is dit dan een normale week en gaan alle colleges door. De andere keren heb je een tentamenweek van wiskunde en natuurkunde tegelijk. Je hebt dan tentamens van beide studies en alle hoorcolleges vallen uit in die week. Er zijn wel soms nog werkcolleges of vragenuurtjes, zodat je de gelegenheid hebt om je laatste vragen te stellen.

Vakken
In het eerste kwartaal hadden we telkens 2 natuurkundevakken en 2 wiskundevakken, terwijl Technische Wiskunde 3 vakken deed en Technische Natuurkunde 4. We deden dus bij elke studie een deel van de vakken. Bij Technische Wiskunde volgden we de vakken

Caleidoscoop en Wiskundige structuren
Caleidoscoop is een vak dat je helpt kennis te maken met de studie. Elke week wordt er een ander onderwerp behandeld door een andere docent. Voorbeelden van onderwerpen zijn complexe getallen, kansrekening en statistiek, en optimalisering. Over dit onderwerp maak je dan met een groepje uit je mentorklas (zie vorige blog) een opdracht en die lever je in. Alle groepsopdrachten samen vormen uiteindelijk je cijfer.

De onderwerpen die worden behandeld zijn onderwerpen waar je in het tweede of het derde jaar een heel vak over krijgt. Hierdoor weet je beter wat je de komende jaren kunt verwachten en kun je heel snel oordelen of de studie goed bij je past. Ook leer je een deel van je studiegenoten goed kennen, omdat je telkens in een groepje een opdracht maakt. De mentor maakt de groepjes namelijk zo, dat je elke keer met andere mensen zit ingedeeld. Dit vak duurt voor dubbele-bachelor-studenten 6 weken.

Wiskundige Structuren is een vak waar je als middelbare scholier niet zo snel aan zou denken als je denkt aan wiskunde. Veel studenten ervaren dit vak als lastig en abstract. Dit vak is namelijk niet rekenen met getallen en letters, zoals de meesten van jullie gewend zijn bij wiskunde, maar heeft meer met logica en bewijzen te maken.

Er komen wel onderwerpen voor die je bij al bij wiskunde b of d hebt gehad, zoals functies en limieten. Deze onderwerpen worden alleen heel anders behandeld dan bij de middelbare school. De definities van veel wiskundige onderwerpen worden je opnieuw aangeleerd, en je leert hoe je, door middel van deze definities, stellingen kunt bewijzen. Dit vak duurt een half jaar, dus we zijn nu ongeveer op de helft.

Bij Technische Natuurkunde hebben we de vakken Mechanica, Golven en Optica en Inleidend Practicum gevolgd. Het vak Mechanica, Golven en Optica begint bij de natuurkunde van de middelbare school en gaat er verder op in. Je leert bijvoorbeeld niet alleen te rekenen aan de afstand, snelheid en de versnelling, maar ook aan roterende bewegingen en de natuurkundige grootheden die daarbij horen. Het is een intensief vak. Er wordt namelijk 4 ochtenden in de week 2 uur hoorcollege en 2 uur werkcollege gegeven voor dit vak.

Als dubbele bachelorstudent kun je alle hoorcolleges bijwonen, maar mis je 2 van de werkcolleges, omdat je tijdens die werkcolleges hoorcolleges van Wiskundige Structuren hebt. De opgaven uit deze werkcolleges zul je dus in moeten halen. Iedereen doet dit op zijn eigen manier. Persoonlijk vind ik het fijn om met een groepje de opgaven te maken, omdat dit ook zo wordt gedaan op het werkcollege. Er zijn veel plekken in zowel de natuurkundefaculteit, de EWI-faculteit en de universiteitsbibliotheek waar je met een groepje studenten kunt zitten om te studeren. Er zijn ook mensen die de opgaven liever zelf maken en ze daarom thuis inhalen.

Figuur 1: Bij de hoorcolleges van de natuurkundevakken zijn er vaak demonstratieproefjes van Ron. Deze maken het college een stuk interactiever en zorgen ervoor dat je de stof beter begrijpt. In deze foto laat Ron zien dat een ei niet breekt als hij maar een kleine vertraging ondervindt, bijvoorbeeld als hij in een doek wordt gegooid.

Als laatste hebben we dan het vak Inleidend Practicum. De dubbele bachelorstudenten hebben nu nog maar de helft van dit vak gevolgd, de andere helft doen we in maart en april. De natuurkundestudenten doen het vak wel in 1 keer. Het vak bestaat uit verschillende onderdelen: veiligheid, meten en onzekerheid, verslag schrijven en natuurlijk het practicum zelf.

Bij veiligheid leren we over de veiligheidsregels op het lab, bij meten en onzekerheid leren we hoe we de fout in onze metingen kunnen uitrekenen, bij verslag schrijven leren we hoe we een verslag schrijven over de proefjes die we hebben gedaan volgens de eisen van de TU Delft. De bedoeling van het vak is vooral om je aan te leren hoe je veilig en systematisch te werk gaat en hoe je je onderzoeksresultaten goed presenteert en bespreekt in een verslag. De proefjes die worden gedaan zijn dus nog relatief simpel, omdat de nadruk niet op de proef zelf ligt. 

Figuur 2: De proefopstelling voor het bepalen van de soortelijke warmte van koper. Dit is de tweede en voor dubbele bachelorstudenten voor nu ook de laatste proef van het Inleidend Practicum.

Dat was het weer voor nu. Ik ben nog niet toegekomen aan alle vakken die we tot nu toe gevolgd hebben, maar ik hoop hier in een volgende blog eventueel nog iets over te vertellen! Tot over 2 weken.

Groetjes,
Esmee


Blog 1 – Even voorstellen

7 november 2016
Hoi! Mijn naam is Esmee Huijten en ik ben sinds dit jaar student Technische Wiskunde en Natuurkunde aan de TU Delft. In dit blog zal ik vertellen hoe mijn studiekeuze in zijn werk is gegaan en nemen we een kijkje in de eerste paar weken van het studeren hier op de TU.

Mijn studiekeuze
Net zoals velen van jullie misschien ook wel ervaren, vond ik het op de middelbare school altijd heel leuk om met exacte vakken bezig te zijn. Ik had wiskunde B en D en deed dit met veel plezier. Daarnaast was natuurkunde ook een van mijn lievelingsvakken.

Voor de studiekeuze wilde ik graag vroeg beginnen en daarom ben ik in de 4e klas al naar de Open Dag in Delft geweest. In mei zijn er altijd de zogenaamde oriënterende open dagen, heel handig om te bezoeken als je net begint aan je studiekeuze. Voorafgaand aan deze open dag had ik op de site van de TU Delft gekeken welke studies ze allemaal aanboden. Toen had ik gelijk een probleem; ik vond alles wel leuk! Op de open dag heb ik veel gehoord over verschillende studies en toen begon ik erg te twijfelen. Het leek me namelijk leuk om creatief bezig te zijn en nieuwe dingen te bedenken, waarbij je waarschijnlijk het eerste aan een studie Industrieel Ontwerpen of Bouwkunde denkt, maar daarnaast leuk het me ook heel leuk om me meer te verdiepen in de exacte vakken. Na nog een verdiepende open dag in oktober en het volgen van de masterclass Wiskunde Actief op de EWI-faculteit wist ik het zeker; ik wilde toch een exact vak gaan studeren. Toen zat ik nog met een laatste twijfel; kies ik wiskunde of natuurkunde? Deze keuze vond ik heel moeilijk en ik moet zeggen dat ik nog steeds niet weet welke van de 2 ik het leukste vind. Bij mij was het zo dat Wiskunde en Natuurkunde echt de enige 2 studies waren die overbleven op mijn lijstje, en de Dubbele Bachelor was hiervoor een uitkomst!

Achteraf merk ik dat ik heel veel heb gehad aan het bezoeken van de TU Delft, zowel aan de open dagen als aan masterclasses zoals Wiskunde Actief en modelin1dag. Daarom zou ik zeker aanraden om deze activiteiten mee te doen als een studie op de TU Delft je leuk lijkt!

De eerste weken van het studiejaar
Voordat het studiejaar begint, organiseert elke studievereniging een eerstejaarsweekend. Dit is een weekend waarbij je 2 tot 3 dagen samen met een groot deel van je studiegenoten een aantal activiteiten doet om elkaar beter te leren kennen. Als je de dubbele bachelor doet, mag je kiezen of je naar het eerstejaarsweekend van Technische Wiskunde gaat, of naar dat van Technische Natuurkunde. Nadat alle eerstejaarsweekenden voorbij zijn is de OWee, de ontvangstweek. Hierbij wordt je ingedeeld in een mentorgroepje en doe je de hele week samen met je mentorgroepje allerlei activiteiten. Het mentorgroepje bestaat uit ongeveer 10 studenten die dezelfde studie gaan doen, en 2 ouderejaars studenten (de mentoren). Als je de dubbele bachelor doet, wordt je ingedeeld bij studenten die allemaal ook de dubbele bachelor gaan doen. Door het eerstejaarsweekend en de OWee leer je elkaar goed kennen, en dit zorgt ervoor dat je vanaf het begin af aan al vrienden hebt bij je studie.

Met mijn mentorgroepje bij de OWee!

Het hele eerste jaar zit je in hetzelfde mentorgroepje. Het mentorgroepje doet vaak activiteiten, zoals elke 2 weken een mentorlunch, en een mentordiner eens in de zoveel tijd. Ik vind dit heel fijn, omdat je hierdoor een aantal mensen hebt die je echt goed leert kennen. Zo heb je altijd wel iemand om mee in de collegezaal te zitten of om samen een groepsopdracht mee te doen.

Ook hebben we bij het vak Caleidoscoop een mentorklas, een groep van ongeveer 20 leerlingen met een professor als mentor. Volgende keer zal ik een wat uitgebreidere uitleg geven over de vakken die we tot nu toe gevolgd hebben. In de eerste 6 weken van het studiejaar doe je elke week een groepsopdracht met een groepje uit je mentorklas en is je mentor daarbij aanwezig zodat je hem vragen kan stellen. De mentor is er ook voor vragen over andere vakken, vragen over de studie, of om een gesprekje te hebben als je bijvoorbeeld twijfelt over je studiekeuze of als je niet weet hoe je het studeren aan moet pakken.

Al met al is het begin van het studiejaar erg goed geregeld. Er wordt voor gezorgd dat je mensen leert kennen en dat er altijd iemand voor je klaarstaat als je een vraag hebt of als je het ergens moeilijk mee hebt.

Nou, dat was het weer voor nu. Tot over twee weken!

Groetjes,
Esmee