EPA students and alumni successful at Hackaton for Humanitarian Aid

On February 11 and 12, 2017 the “Hackaton for Humanitarian Aid” was organised by PwC, UNHCR and UNOCH in Amsterdam.  EPA student and alumni teams participated in the two-day contest. EPA alumni Tariq Abdul Muhaimin and Naveen Srivatsav were members of the overall winning team and will be presenting their invention at UNHCR Headquarters  in Geneva.

EPA student Bastiaan Manintveld won the ‘innovation award’, together with his project group. The international jury was impressed by the app called ‘Noci’, developed by Bastiaan’s team, which makes it able for refugees to submit their (lack of) basic needs by filling in a questionnaire in an app. The real innovation was the use of icons in the app, which allows refugees to fill in the questionnaire by themselves, even if they can’t read and write or if they speak another language. A short video presentation of the project can be found here.

Bastiaan's blog about his experiences that day (in Dutch):

In het weekend van 11 en 12 februari 2017 was de 'Hackathon for Humanitarian Aid' in Amsterdam bij PwC. Via Bert Enserink waren de EPA studenten uitgenodigd om hieraan mee te doen. Dit leek me een leuke uitdaging, omdat ik hiervoor nog nooit had meegedaan aan een hackathon en het mij wel erg leuk leek om zo'n evenement mee te maken en om mijn programmeervaardigheden eens in de praktijk in te zetten.

Het weekend begon zaterdagochtend met de registratie en een ontbijt. Daarna werden een aantal toespraken gegeven door de organisatie en vertegenwoordigers van partijen die de hackathon mogelijk hebben gemaakt. De rest van de ochtend werd besteed aan kennismaking onder de deelnemers en Rapid Prototyping. Dit was eigenlijk een soort grote brainstormsessie waarbij we steeds in verschillende groepjes op een gestructureerde manier, onder tijdsdruk, gingen nadenken over wat we zouden kunnen ontwikkelen dit weekend.

Tussendoor was er een goed verzorgde lunch en om 15:00 was het prototypen afgelopen en kregen een aantal deelnemers de gelegenheid om hun idee aan de rest te vertellen in een korte pitch. De rest van de deelnemers mocht bij de persoon gaan staan met hun favoriete idee en zo werden er 12 groepen gevormd. De persoon waar ik bij ging staan had het idee om iets te ontwikkelen dat het makkelijker moet maken om erachter te komen wat de basisbehoeften zijn van mensen die niet kunnen lezen en schrijven in gebieden waar humanitaire hulp nodig is. Zelf vond ik dit meteen het meest originele idee en drie andere deelnemers vonden dat ook. We hadden dus meteen een groep van vijf personen (Judith en Jorien van het Ministerie van Buitenlandse Zaken, Geoff van de hulporganisatie ZOA, de bedenker van het eerste idee: Jeroen van Soda studio en ikzelf, EPA student).

Nadat de groepen waren gevormd mochten we beginnen. Eerst hebben we een á twee uur de tijd genomen om ons concept verder uit te werken en te zorgen dat we allemaal op één lijn zaten voordat we begonnen met ontwikkelen. Dit heeft ons, denk ik, veel geholpen, omdat het hele ontwikkelproces daarna vrij soepel verliep. Het idee was uiteindelijk een app op een tablet, die met behulp van icoontjes (die iedereen kan begrijpen) een vragenlijst invult over iemands basisbehoeften (water, voedsel, gezondheid, hygiëne, etc.). Deze tablet kan dan door een hulpverlener worden meegenomen naar gebieden waar waarschijnlijk hulp nodig is, zodat in kaart kan worden gebracht welke hulp waar nodig is. Het grote voordeel van onze app is dat mensen de vragenlijst zelf in kunnen vullen, ook als ze niet kunnen lezen en schrijven of als ze een andere taal spreken. Jeroen heeft het meest gewerkt aan het design van de app; Geoff, Judith en Jorien hebben vooral geholpen met het verschaffen en verzamelen van informatie die we nodig hadden bij het ontwikkelen en ikzelf ben vooral bezig geweest met het maken van een python script om de verzamelde data mee te kunnen analyseren.

Bert Enserink was zelf ook aanwezig en hij heeft eind van de middag ook nog een toespraak gehouden om alle groepjes te inspireren. Daarna hadden we pasta als avondeten en vervolgens zijn we weer verder gegaan met de app; tot diep in de nacht zijn we doorgegaan met ontwikkelen. Vervolgens hebben we een paar uurtjes geslapen, om de volgende ochtend na het ontbijt weer door te gaan. In de middag hebben we onze pitch voorbereid en aan het einde van de middag/begin van de avond heeft elke groepje zijn idee gepitcht voor een jury.

De prijsuitreiking kwam vrij snel daarna en toen bleek dat mijn groepje de 'innovation award' had gewonnen! Dit was natuurlijk een zeer leuke verrassing en maakte een al geslaagd weekend helemaal af.