Onderzoeknieuws

1052 resultaten

18 april 2024

“Bent u nou een uitvinder of een professor?”

Op 17 april vond het jaarlijkse evenement ‘Meet the Professor’ plaats. Met Meet the Professor viert de TU Delft de verjaardag van de stad, samen met Delftse basisscholen. Tijdens dit evenement geven professoren van de TU Delft een gastles op Delftse basisscholen over hun eigen onderzoek. Professors Maarten van der Elst en Paul Breedveld vertegenwoordigden in 2024 de faculteit Mechanical Engineering.

17 april 2024

TU Delft Mechanical Engineering opent nieuw robotica lab

Van robots die vakken vullen tot revalidatie na een beroerte bevorderen, en van autonome drones tot zelfrijdende auto’s. Al deze en meer robots zijn vanaf nu onder één dak te vinden bij de TU Delft. Op 17 april opent de afdeling Cognitive Robotics haar gloednieuwe lab waar niet alleen de robots, maar ook de onderzoekers en technici bij elkaar komen.

11 april 2024

Girls’ Day 2024: jonge meiden bezoeken ME en CiTG

Een speciale dag voor meisjes zodat zij kunnen ervaren hoe waardevol en leuk technische opleidingen zijn. Op 11 april was het weer tijd voor de jaarlijkse Girls’ Day. Bijna 80 leerlingen uit de eerste, tweede en derde klas van scholen uit Leiden en Schiedam kwamen naar de TU Delft en maakten kennis met techniek bij de faculteiten Mechanical Engineering (ME) en Civiele Techniek en Geowetenschappen (CiTG).

11 april 2024

Hoe mangroven kusten wereldwijd kunnen beschermen

Hoge golven doen de mangroven dagenlang flink opschrikken tijdens een experiment in de Deltagoot in Delft. Onderzoekers van Deltares en de TU Delft kijken hoever ze kunnen gaan door de golven en de kracht op de bomen steeds verder op te voeren. Zij testen hoe sterk mangrovebomen zijn onder extreme golfcondities en welke bijdrage ze leveren aan de waterveiligheid.

10 april 2024

TU Delft doet mee aan Haags Klimaatakkoord

Den Haag heeft haar eigen klimaatakkoord. Samen met inwoners, het bedrijfsleven, ondernemers, maatschappelijke en publieke organisaties zijn afspraken gemaakt om de uitstoot van CO2 fors terugbrengen op weg naar een gezonde en groene stad.

08 april 2024

ERC-subsidie toegekend aan Daniele Ragni voor onderzoek naar het voorspellen van aero-akoestiek

De European Research Council (ERC) heeft aangekondigd dat Daniele Ragni een ERC Consolidator Grant ontvangt voor zijn onderzoek naar geluid veroorzaakt door de interactie van rotoren met onderdelen van vliegtuigrompen. De ERC Consolidator Grant is bedoeld voor onderzoekers met 7 tot 12 jaar postdoctorale ervaring en heeft een looptijd van vijf jaar, waarmee het ruim ondersteuning biedt voor succesvol onderzoek.

05 april 2024

De energietransitie onder hoogspanning: de High Voltage Technologies Group

Even geleden dachten we dat het niet meer nodig was binnen TU Delft: een groep die helemaal is gericht op het onderhouden en ontwikkelen van hoogspanning. De verwachting was namelijk dat het net in Nederland decentraal geregeld zou gaan worden, en dat huishoudens zelf stroom zouden gaan opwekken. Deels is dit waarheid geworden, maar veel van de duurzame energie komt in grote brokken, bijvoorbeeld via offshore windparken en grote zonnevelden. “Het feit is dat wij hoogspanning meer nodig hebben dan ooit”, benadrukt prof. Peter Vaessen. “Dit is ook de reden waarom we bij de TU Delft een nieuwe, heropgerichte hoogspanningsgroep hebben: de High Voltage Technologies Group.”

Hoogleraar Nitesh Bharosa benoemd als kroonlid voor de SER

De ministerraad heeft hoogleraar Nitesh Bharosa van de TU Delft benoemd tot kroonlid van de Sociaal-Economische Raad (SER). Bharosa gaat de regering adviseren, met name op het thema digitalisering. De benoeming geldt voor de periode van 1 april 2024 t/m 31 maart 2026.

02 april 2024

TU Delft en VDL ETG T&D willen wafers contactloos verplaatsen voor betere chipproductie

Elke keer dat de robotarm een wafer oppakt voor plaatsing in de chipmachine, komen er miniscule deeltjes vrij die schadelijk zijn voor het chipproductieproces. Onderzoekers van de TU Delft, faculteit Mechanical Engineering, werken aan de nieuwe generatie waferhandlers die wafers kunnen verplaatsen volledig zonder het genereren van deze deeltjes.

02 april 2024

TU Delft presenteert visie op oplossen woningnood

Op 2 april presenteert de TU Delft haar advies voor de aanpak van de woningnood in een online rapport, een publieke tentoonstelling en een openbaar debat. In ons rapport, getiteld ‘Ruimte voor wonen’ bundelen onze experts hun kennis, adviseren we integrale maatregelen en presenteren we innovatieve benaderingen om het woningtekort in Nederland aan te pakken door huisvesting, energietransitie, klimaatadaptatie, circulariteit, industrie, landbouw, infrastructuur en natuur met elkaar te verweven.

28 maart 2024

Investeringen techniekonderwijs cruciaal voor Nederlandse chipsector

25 maart 2024

Isabell Bagemihl wins the Best Energy Paper 2023

"Techno-economic Assessment of CO2 Electrolysis: How Interdependencies between Model Variables Propagate Across Different Modelling Scales"

21 maart 2024

Mechanical engineering op nanoschaal vereist schone omgeving

Bij het werken op nanoschaal kan zelfs één stofdeeltje storingen veroorzaken. Daarom vind je op de TU Delft Campus verschillende cleanrooms. In de cleanroom van Mechanical Engineering hebben onderzoekers de unieke mogelijkheid om mechanische structuren op nanoschaal te bouwen met een speciale 3D-printer. De resulterende constructies zijn toepasbaar binnen verschillende terreinen, van biologie tot materiaalkunde.

20 maart 2024

Jack Pronk receives the 2024 Novozymes Prize

20 maart 2024

TU Delft steekt energie in verbeteren sociale veiligheid