Onderzoeknieuws

17 maart 2020

Building small reactors for renewable electricity in chemical industry

The research consortium of the European Union-funded project ADREM (Adaptable Reactors for Resource- and Energy-Efficient Methane Valorisation), led by Andrzej Stankiewicz, TUD Professor of Process Intensification, successfully developed highly innovative, economically attractive and resource- and energy-efficient reactor concepts for boosting resource and energy efficiency in process industries.

16 maart 2020

Miljoenen voor verbetering binnenvaart Rijn-Alpen corridor

Containerschepen die niet vol geladen zijn, overvolle sluizen met schepen die lang moeten wachten, suboptimale navigatie van schepen op rivieren en vol beladen schepen die niet bestand zijn tegen een lage waterstand. Het zijn veel voorkomende problemen in de binnenvaart. Met een Europese subside van bijna 9 miljoen euro gaat het het Horizon 2020-programma ‘Novel inland waterway transport concepts for moving freight effectively’ (NOVIMOVE) onderzoek doen naar de verbetering van dit logistieke transportsysteem.

11 maart 2020

TU Delft ontvangt 6 miljoen euro voor slimmer en groener transport over water

NWO kent bijna 6 miljoen euro toe aan negen aanvragen binnen het programma ‘ De Blauwe Route’ van de Topsector Water & Maritiem. Zes van de negen toekenningen gaan naar de TU Delft, afdeling Maritime and Transport Technology.

10 maart 2020

Onderzoekers maken zonnecellen met behulp van enzymen uit papaja's

In verschillende soorten zonnecellen worden dunne laagjes titaandioxide (titania) gebruikt. De methoden waarmee deze titania-films momenteel worden gefabriceerd, vereisen hoge temperaturen en dure, hoogwaardige technologieën. Onderzoekers van de Technische Universiteit Delft (TU Delft) hebben nu een laagdrempelige en volledig organische methode ontwikkeld om op relatief lage temperatuur dunne, poreuze laagjes titania te maken.

09 maart 2020

Researchers at TU Delft develop first model to guide large-scale production of ultrathin graphene

Graphene is well-known for its remarkable electronic, mechanical and thermal properties, but industrial production of high-quality graphene is very challenging. A research team at Delft University of Technology has now developed a mathematical model that can be used to guide the large-scale production of these ultrathin layers of carbon. The findings were published this week in The Journal of Chemical Physics.

04 maart 2020

Zigzag-DNA

DNA in een cel kun je normaliter vergelijken met spaghetti op je bord: een grote wirwar van strengen. Om bij celdeling het DNA netjes over de twee dochtercellen te kunnen verdelen, moet de cel dit organiseren in strak op elkaar gepakte chromosomen. Al jaren is bekend dat een eiwitcomplex genaamd condensine daarbij een sleutelrol speelt, maar biologen hadden geen idee hoe dat dan precies gebeurt. Tot februari 2018, toen wetenschappers van het Kavli Instituut van de TU Delft samen met collega’s van EMBL Heidelberg in real time lieten zien hoe een condensine een lus trekt in het DNA. Maar nu blijkt uit vervolgonderzoek van dezelfde wetenschappers dat dit bepaald niet de enige manier is waarmee condensine het DNA opeen pakt. De wetenschappers ontdekten een volslagen nieuwe lusstructuur, die ze de ‘Z loop’ noemen. Op 4 maart publiceren zij dit nieuwe fenomeen in Nature, waar ze voor het eerst laten zien ze hoe condensine onderling samenwerkt en DNA opvouwt in een zigzag structuur.

03 maart 2020

Royal HaskoningDHV kiest voor TU Delft Campus

Royal HaskoningDHV opent een vestiging voor 800 medewerkers in Delft, een internationaal knooppunt voor technologie, innovatie en kennisontwikkeling.

28 februari 2020

De stem van de patiënt

Willen we de zorg betaalbaar en bereikbaar houden dan zullen we technologie hard nodig hebben. De invoer daarvan moet dan wel gebeuren op een manier die recht doet aan de waarden van patiënten. Dat stelt traumachirurg Maarten van der Elst, die vijf jaar lang de Reinier de Graaf-leerstoel bij de TU Delft bekleedt. Op 4 maart houdt hij zijn intreerede.

21 februari 2020

TU Delft ontwikkelt met maritieme bedrijven coachboot op waterstof

Onder de naam H2 Coach Boat gaat de TU Delft binnen een consortium van maritieme bedrijven, het Sailing Innovation Centre en het Watersportverbond een schone coachboot voor de zeilsport ontwikkelen, met een aandrijving gebaseerd op waterstof in combinatie met elektriciteit.

21 februari 2020

Miljoenen voor verbetering binnenvaart Rijn-Alpen corridor

De Europese Commissie kent bijna 9 miljoen euro toe aan het Horizon 2020-onderzoeksprogramma ‘Novel inland waterway transport concepts for moving freight effectively’ (NOVIMOVE).

18 februari 2020

2.75M EU grant voor STEP4WIND

Het project STEP4WIND heeft als doel het niveau van commerciële readiness van drijvende offshore-windenergie te verhogen.

12 februari 2020

‘Fietsen onder de snelweg, dat is uniek’

11 februari 2020

Clean oceans thanks to robots and AI

A team of researchers at TU Delft, in cooperation with eight European partners from Croatia, France, Germany, and Romania are working on the development of autonomous robots for underwater littler collection.

10 februari 2020

Veilig verkeer door data-driven onderzoek

Het onderzoeksprogramma ‘Towards Safe Mobility for All: A Data-Driven Approach’ is door NWO gehonoreerd voor interdisciplinair onderzoek naar menselijk gedrag bij transities. De penvoerder is Joost de Winter, onderzoeker bij de afdeling Cognitive Robotics, en expert op het gebied van human-machine interaction en autorijden.

06 februari 2020

NWO honoreert onderzoeksvoorstel On the Move: Transition towards Sustainable Mobility

NWO heeft het onderzoeksvoorstel “On the Move: Transition towards Sustainable Mobility” gehonoreerd. Dit project is een samenwerkingsverband tussen de Radboud Universiteit Nijmegen en de TU Delft. In samenwerking met overheden en bedrijven ontwikkelt en test dit onderzoek een vernieuwende benadering die is gericht op het omgaan met onzekerheden omtrent de verduurzaming van het mobiliteitssysteem.