Onderzoeknieuws

1041 resultaten

25 maart 2024

Isabell Bagemihl wins the Best Energy Paper 2023

"Techno-economic Assessment of CO2 Electrolysis: How Interdependencies between Model Variables Propagate Across Different Modelling Scales"

21 maart 2024

Mechanical engineering op nanoschaal vereist schone omgeving

Bij het werken op nanoschaal kan zelfs Ć©Ć©n stofdeeltje storingen veroorzaken. Daarom vind je op de TU Delft Campus verschillende cleanrooms. In de cleanroom van Mechanical Engineering hebben onderzoekers de unieke mogelijkheid om mechanische structuren op nanoschaal te bouwen met een speciale 3D-printer. De resulterende constructies zijn toepasbaar binnen verschillende terreinen, van biologie tot materiaalkunde.

Jack Pronk receives the 2024 Novozymes Prize

20 maart 2024

TU Delft steekt energie in verbeteren sociale veiligheid

Nieuw Mangrove Living Lab vanuit samenwerking met TU Delft

In Vietnam is het nieuw opgerichte Mangrove Living Lab in gebruik genomen. Hier worden ideeƫn getest voor herstel van mangrovebossen om de Mekongdelta te beschermen tegen water. Vandaag bracht minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat een bezoek aan het lab, dat is ontstaan uit jarenlange samenwerking op het gebied van onderwijs en onderzoek tussen TU Delft en Thuy Loi University in Hanoi.

19 maart 2024

Kwelder op de proef gesteld in stroomgoot

Bieden kwelders een natuurlijke bescherming tegen overstromingen? Onderzoekers van het project 'Living Dikesā€™ brachten 62 grote blokken kweldergras van de kust van Friesland naar de Deltagoot bij Deltares. Door het weken bloot te stellen aan extreme golven wordt nu onderzocht wat het dempende effect is van kwelders op de golven.

14 maart 2024

Baanbrekend nieuw MasterPlus programma in optica en fotonica

14 maart 2024

Succesvol eerste symposium Open Education Stimulation Fund TU Delft

Inzichten, resultaten en ideeƫn voor open onderwijs

13 maart 2024

TU Delft presenteert de negen Beste Klimaat- en Energiepublicaties

Negen jonge onderzoekers dingen mee naar de beste klimaat- en energiepublicatie van 2023

07 maart 2024

Gepersonaliseerde spierskeletmodellen die recht doen aan de diversiteit van lichamen

In wetenschappelijk onderzoek wordt momenteel gewerkt met spierskeletmodellen die uitgaan van een gemiddelde man. Deze one-size-fits-all benadering kan passende behandeling door artsen en fysiotherapeuten in de weg staan. Wetenschappers van TU Delft, faculteit Mechanical Engineering, onderzoeken hoe nauwkeurig deze modellen zijn voor een bredere populatie. Ook werken de Delftse onderzoekers aan gepersonaliseerde spierskeletmodellen op basis van een simpele 3D-scan.

05 maart 2024

Zwanet van Lubek nieuwe algemeen directeur AMS Institute

Het bestuur van ā€˜Amsterdam Institute for Advanced Metropolitan Solutionsā€™ (AMS Institute) heeft Zwanet van Lubek per 1 mei 2024 benoemd als Algemeen Directeur van AMS Institute. Zij volgt Kenneth Heijns op, die sinds eind 2017 deze functie heeft vervuld.

01 maart 2024

TU Delft benadrukt noodzaak permanente verbetering sociale veiligheid

In reactie op het rapport van de onderwijsinspectie (OI) naar de sociale veiligheid onder medewerkers op de universiteit benadrukt TU Delft dat sociale veiligheid prioriteit, permanente aandacht en verbetering verdient.

29 februari 2024

Viciā€™s voor drie Delftse toponderzoekers

23 februari 2024

Volledig geautomatiseerd robotteam verwijdert met succes afval van zeebodem, nu moet het sneller en dieper

Een consortium van Europese onderzoekers, onder leiding van de TU Delft, heeft een functioneel team van slimme robots gemaakt die afval van de zeebodem kunnen opruimen. Het SeaClear-systeem heeft zijn laatste reeks testen in zowel helder als troebel water met succes doorstaan.

21 februari 2024

Hoe elektronica bevriezen helpt om qubits aan te sturen