Onderzoeknieuws

1042 resultaten

12 december 2023

Nieuw onderzoek naar dynamiek van diepe ondergrond onder invloed van menselijke activiteiten

12 december 2023

Optimalisatie van harde-zachte materiaalovergangen: Een 3D-geprinte nabootsing van bot-peesverbindingen

11 december 2023

TU Delft wereldwijd 14e op duurzaamheid

QS World University Ranking plaats TU Delft op plaats 14 voor het thema Duurzaamheid wereldwijd. Vorig jaar stond de universiteit voor dit thema op plaats 23. De stijging laat de duurzaamheidsambitie van de universiteit zien.

08 december 2023

Master student Ahmed Emin Batman winnaar bij ECHO Award

Op donderdag 7 december zijn de winnaars van de ECHO Award 2023 bekend gemaakt. Bouwkunde Master student Ahmed Emin Batman is uitgeroepen tot winnaar van de Bèta Techniek Award. Emin is inmiddels een ‘bekend’ gezicht van zijn vele keren bekeken TikTok filmpje met zijn Turkse ouders tijdens de Bachelor diploma-uitreiking met inmiddels bijna 600.000 weergaven.

08 december 2023

Nieuw 3D-kweekmodel om effect protontherapie op agressieve hersentumor te onderzoeken

Onderzoekers van de TU Delft hebben een nieuwe 3D-nanostructuur ontworpen geïnspireerd op het bloedvatenstelsel in de hersenen. De nanostructuren werden in kweek gebracht met zowel glioblastoomcellen, een agressieve hersentumor, als endotheelcellen, de bouwstenen van bloedvaten. Met dit model konden onderzoekers het effect van protonentherapie op glioblastoom bestuderen, wat een mogelijke beschermende rol van endotheelcellen op glioblastoomcellen aan het licht bracht.

06 december 2023

Dream Team Epoch landt in de top 1,2% van een AI-wedstrijd die grootschalig slaaponderzoek kan verbeteren

Dream Team Epoch van de TU Delft heeft de top 1,2% behaald in hun eerste competitie van het jaar, Detect Sleep States. Aan de wedstrijd namen meer dan 1900 internationale teams deel om een AImodel te creëren dat slaapstudies efficiënter en gemakkelijker moet maken.

06 december 2023

Beslissend moment voor de mensheid nu kantelpunten in Earth systems en de samenleving versnellen

Het rapport stelt dat de huidige wereldwijde beleidsaanpak niet voldoende is voor de uitdagingen die versnellende kantelpunten met zich meebrengen.

04 december 2023

Keuzegids: Klinische Technologie is topopleiding

In de Keuzegids Universiteiten 2024 heeft de bachelor Klinische Technologie voor de tweede keer het predicaat topopleiding gekregen. Deze opleiding is een samenwerking tussen TU Delft, het LUMC en Erasmus MC.

30 november 2023

Van poeder tot product: nieuw TU Delft lab omvat gehele 3D-printproces

Ontwikkelingen binnen de ruimtevaart en de energietransitie vragen om materialen die voldoen aan steeds hogere eisen. Denk aan extreem hoge druk of temperaturen. In het Materials for Additive Manufacturing lab van de TU Delft kunnen onderzoekers nu nieuwe materialen verkennen en verwerken tot producten en componenten voor dit soort extreme omstandigheden. Dit unieke lab werd op 30 november geopend.

30 november 2023

Onderzoekers pleiten voor gidsrol Nederland in wereldwijde methaanmonitoring

Op de COP28 in Dubai willen landen nieuwe afspraken maken om emissies terug te dringen. Daarvoor is het nodig om de bronnen te identificeren. Nederland heeft veel ervaring met satellieten die methaanuitstoot monitoren. Onderzoekers van SRON, KNMI, TNO en TU Delft zien met hun huidige ruimte-instrument TROPOMI enorme methaanpluimen boven vuilnisbelten en fossiele brandstofwinning.

23 november 2023

Onthulling ontwerp aardbevingsbestendig huis

Op donderdag 23 november presenteert het Architectural Recovery Team, ontstaan vanuit de TU Delft , het ontwerp voor een betaalbaar en aardbevingsbestendig huis voor de getroffenen van de aardbevingen in Turkije. Op basis van dit ontwerp zal in het voorjaar van 2024 een prototype worden gebouwd in een dorp in Turkije. Daarna zal het ontwerp in productie worden genomen, om Turkse inwoners die tot op heden nog geen goede woning hebben gevonden, aan een veilige en betaalbare woning van hoogwaardige kwaliteit te helpen.

23 november 2023

ERC Consolidator Grant voor ultragevoelige 2D-membranen in frequentiegebaseerde metrologie en bacteriedetectie

Vorig jaar zijn onderzoekers van de TU Delft erin geslaagd om het geluid van een individuele bacterie op te vangen met grafeen. Om deze ultragevoelige 2D-sensoren te verbeteren, moet de nanomechanica van dit materiaal in meer detail bestudeerd worden. Farbod Alijani, universitair hoofddocent aan de faculteit Werktuigbouwkunde, Maritieme Techniek & Technische Materiaalwetenschappen, ontvangt een ERC Consolidator Grant voor dit project.

20 november 2023

Building an ethical framework to assess offshore wind park projects

15 november 2023

Drie nieuwe Medical Delta hoogleraren bij 3mE

Op 14 november werd een nieuwe lichting Medical Delta hoogleraren en lectoren geïnaugureerd. Twee TU Delft hoogleraren aan de faculteit Werktuigbouwkunde, Maritieme Techniek en Technische Materiaalwetenschappen (3mE) ontvingen een deeltijdaanstelling bij andere academische instellingen binnen Medical Delta. Ook verwelkomt 3mE een nieuwe hoogleraar: Luc van der Laan.