Onderzoeknieuws

1054 resultaten

11 juli 2023

TU Delft OPEN Publishing steunt de eBook Pledge: De weg naar een duurzame en levendige boekenmarkt

09 juli 2023

TU Delft Hydro Motion Team Wereldkampioen in Monaco

Het Hydro Motion Team van de Technische Universiteit Delft is wereldkampioen geworden met een vliegende waterstofboot. Het team, bestaande uit 23 studenten, heeft binnen een jaar tijd een boot ontworpen, gebouwd, getest én gewonnen in de Monaco Open Sea Class 2023.

07 juli 2023

Extra-weerbare gewassen door integratie van plantenbiologie, simulatiemodellen en AI

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft bekend gemaakt dat zij 15 miljoen euro bijdraagt aan PlantXR, een onderzoeksprogramma van CropXR naar ‘slimme veredeling’ voor extra-weerbare gewassen (eXtra Resilient, XR). Het totaalbudget van CropXR komt hiermee op ruim € 90 miljoen voor de komende 10 jaar. Het NWO-besluit is het startsein voor het nieuwe Nederlandse instituut CropXR, dat plantenbiologie, simulatiemodellen en kunstmatige intelligentie gaat integreren in ‘slimme veredelingsmethoden’ om gewassen beter bestand te maken tegen klimaatverandering, en daarbij ook minder afhankelijk van gewasbeschermingsmiddelen. TU Delft werkt in dit initiatief samen met Universiteit Utrecht, Wageningen Universiteit en Research, de Universiteit van Amsterdam en tientallen bedrijven uit de Nederlandse plantenveredelingssector, biotechnologie en verwerkende industrie samen aan fundamenteel-wetenschappelijk onderzoek, datacollectie en datadeling, onderwijs en het bevorderen van brede toepassing van de uitkomsten.

07 juli 2023

From table salt to nuclear energy

Nick ter Veer, a PhD student at the Delft University of Technology, has recently synthesized a promising thorium chloride salt, that can be used to fuel a new generation of nuclear reactors. Thorium has great potential, in combination with an uranium or plutonium based fuel, for a more sustainable nuclear fuel cycle, thereby producing less long lived radioactive waste. Together with the Reactor Physics & Nuclear Materials research team, he is now looking at this salt’s properties, to assess its suitability for use in the so-called Molten Salt Reactors.

06 juli 2023

Naomi van der Linden krijgt NWO financiering toegekend voor ‘Nurse Intention study’

Naomi van der Linden is een van de 61 onderzoekers die financiering heeft gekregen vanuit de SGW Open Competitie XS van NWO. Dit zijn subsidies van maximaal € 50.000, bedoeld om veelbelovende ideeën, vernieuwende en risicovolle initiatieven binnen de Sociale en Geesteswetenschappen (SGW) mogelijk te maken. Met het onderzoeksproject Nurse Intention study wil Van der Linden een methode ontwikkelen om de "intentie om te blijven" van verpleegkundigen op te nemen in economische evaluaties van interventies in de gezondheidszorg.

06 juli 2023

Studententeam tweede tussen professionele jachtbedrijven op manoeuvreerbaarheid met waterstofboot

Delft, Nederland - Het Hydro Motion Team van de Technische Universiteit Delft staat op het punt geschiedenis te schrijven. Van 5 tot en met 8 juli 2023 zullen ze deelnemen aan de Monaco Energy Boat Challenge met hun zelfgemaakte vliegende waterstofboot. Het team, bestaande uit 23 gemotiveerde studenten, hebben een jaar lang gewerkt aan het ontwerpen, bouwen, testen en nu uiteindelijk racen van hun waterstof aangedreven boot, met als doel om de maritieme sector aan te zetten tot actie richting een duurzame toekomst.

Marjon Stijntjes verkozen tot beste 3mE docent 2022 – 2023

Studenten roemen haar om de duidelijke structuur van haar onderwijs en innovatieve onderwijsvormen. Stijntjes ontwikkelt en geeft onder andere het vak Extramural Sensing and Virtual Stimulation tijdens de master Technical Medicine.

04 juli 2023

Remco Hartkamp and David Vermaas receive Vidi grants

The Dutch Research Council (NWO) has awarded two e-Refinery researchers a Vidi grant of up to €800,000. This will allow the laureates to develop an innovative line of research and further expand their own research group over the next five years.

03 juli 2023

Leermeesterprijs 2023 voor Just Herder

De leermeesterprijs 2023 is toegekend aan prof. dr. Ir. Just Herder, hoogleraar Interactive Mechanisms and Mechatronics, onder meer vanwege zijn uitzonderlijke talent om complexe concepten inzichtelijk te maken en voor zijn bijzondere rol als mentor en rolmodel voor studenten en promovendi in binnen en buitenland.

30 juni 2023

TU Delft: impuls voor onder meer batterijtechnologie, 6G en groen staal dankzij Nationaal Groeifonds

Het kabinet heeft op 30 juni een nieuwe reeks investeringen uit het Nationaal Groeifonds bekendgemaakt, waardoor Nederland een sterke positie kan verwerven en behouden op het gebied van onder meer batterijtechnologie, 6G en de duurzame productie van staal.

TU Delft stijgt in de QS World University Ranking

Drie Vidi's voor 3mE: Wouter Westerveld, Remco Hartkamp en Carlas Smith

Acht onderzoekers van de TU Delft waarvan drie van de faculteit 3mE, te weten Wouter Westerveld, Remco Hartkamp en Carlas Smith, ontvingen vandaag een Vidi-subsidie in juni voor hun onderzoeksvoorstel.

29 juni 2023

Nederlandse bijdrage aan IIIF maakt beschrijven van gegeorefereerde kaarten mogelijk

Beheer historische geodetische instrumenten geborgd bij de TU Delft

28 juni 2023

Hoogleraren Urban Design slaan brug tussen universiteit en praktijk

De Faculteit Bouwkunde heeft twee nieuwe deeltijdhoogleraren bij de sectie Urban Design aangesteld: Anne Loes Nillesen en Tess Broekmans. Met hun praktijkervaring brengen ze waardevolle inzichten naar de academische wereld én andersom. “De TU Delft speelt een cruciale rol bij het aanpakken van grote maatschappelijke vraagstukken. Daar hebben we goede ontwerpers voor nodig.”