Onderzoeknieuws

1052 resultaten

20 juni 2023

Studenten Werktuigbouwkunde showen hun Precisieschijfwerper

Het ontwerpen van een precisieschijfwerper is een ambitieuze uitdaging. ‘’Bij een dergelijk mechanisch ontwerp komt veel kijken. Er is voldoende kracht, snelheid en precisie nodig. Ook de rotatie van de schijf om de eigen as, het zogenaamde gyroscopische effect, speelt een belangrijke rol’’, aldus Regine Vroom, coördinator van het ontwerpproject.

19 juni 2023

Gemeente Amsterdam, Wageningen University en TU Delft zetten samenwerking met AMS Institute voort

Gemeente Amsterdam, Wageningen University en TU Delft zetten  samenwerking met AMS Institute voort

Donderdag 15 juni hebben de burgemeester van Amsterdam (Femke Halsema) en de bestuursvoorzitters van Wageningen University & Research (Sjoukje Heimovaara) en TU Delft (Tim van der Hagen) een intentieovereenkomst namens de drie partijen getekend voor de volgende fase van AMS Institute.

19 juni 2023

Golven dempen met 50.000 rubberen grassprieten

Dimitris Dermentzoglou, promovendus Coastal Engineering, werkt aan kustbescherming met kwelders, een veelbelovende natuurlijke oplossing. In het Waterlab van de TU Delft bootst hij de vegetatie van kwelders na. Kwelders kunnen een duurzamer alternatief zijn dan het traditioneel ophogen van dijken.

14 juni 2023

TU Delft Open Publishing gaat samenwerking aan met IOS Press

Vanaf 1 juni 2023 hebben IOS Press en TU Delft OPEN Publishing zich gecommitteerd aan een samenwerkingsverband om samen boeken uit te geven en deze beschikbaar te stellen met Open Access.

13 juni 2023

Nieuwe proeftuin Biobased Boulevard om gebruik natuurlijke bouwmaterialen te stimuleren

Om het gebruik van natuurlijke materialen in de bouw te versnellen, openden The Green Village, iCircl en Provincie Zuid-Holland vandaag de nieuwe proeftuin Biobased Boulevard. Deze proeftuin, onderdeel van fieldlab The Green Village op TU Delft Campus, gaat helpen op grote schaal biobased bouwmaterialen bij nieuwbouw en renovatie te gebruiken.

08 juni 2023

NWO-subsidie voor een kosteneffectief zonneraam dat energie genereert

In dit project zullen TU Delft, Physee en NSG-Pilkington een kosteneffectief energieopwekkend luminescerende coating voor ramen ontwikkelen op basis van het principe van een luminescente zonneconcentrator. Dit zal worden bereikt met nieuwe luminescerende materialen die uniform over het gehele zichtbare zonnespectrum kunnen absorberen, de geabsorbeerde energie opnieuw kunnen emitteren en transporteren naar zonnecellen.

08 juni 2023

Leerlingen uit VMBO 1 maken kennis met beroepen bij faculteit 3mE

De faculteit 3mE verzorgde een bliksemstage voor leerlingen uit de 1ste klas van het VMBO SC Delfland uit Delft. Na een introductie over wat een universiteit is en het belang van technologie en onderwijs & onderzoek voor Delft en de samenleving, volgden vier kennismakingen met beroepen bij 3mE.

07 juni 2023

ChatGPT ontwerpt zijn eerste robot samen met TU Delft onderzoekers

Kan Chat-GPT ook een robot ontwerpen? En is dit positief voor het ontwerpproces, of brengt het ook risico’s met zich mee? TU Delft onderzoekers publiceerden hun bevindingen in Nature Machine Intelligence.

02 juni 2023

TU Delft vraagt aandacht voor breed aanbod Lifelong Learning

Een betere samenleving opbouwen is de missie van de universiteit in de context van Wetenschap, Techniek en Ontwerp. Dat is waar TU Delft voor staat. Meer aandacht voor Lifelong Learning (LLL) past binnen deze ambitie: het bieden van kwalitatieve en toegankelijke onderwijs aan professionals.

25 mei 2023

Inschrijvingen voor de 2023 Open Science MOOC zijn geopend!

Je kunt een meer zichtbare, effectieve en impactvolle onderzoeker worden door je onderzoeksgegevens en publicaties open te delen.

17 mei 2023

Een nieuwe grens voor Agrivoltaics: de lancering van het SYMBIOSYST project.

Bouwen aan een wereld waarin zonne-energie en landbouw een wederzijds voordelige relatie kunnen hebben

Kornelis Blok - Een leven lang energietransitie

Kornelis Blok zet zich al jaren in voor de energietransitie. Op 24 mei 2023 is zijn afscheidsrede bij de TU Delft vanwege zijn pensionering, maar hij blijft zeker niet stilzitten. We spraken hem over het verleden en de toekomst. Hoe kijkt hij terug op zijn carrière en zijn jaren bij de TU Delft?

11 mei 2023

TU Delft en TenneT presenteren oplossingen voor duurzame en stabiele energiesystemen tijdens gezamenlijk symposium

Wereldwijd raken de elektriciteitsnetwerken overbelast. Dit maakt het essentieel om verder te werken aan oplossingen die de stabiliteit van ons steeds duurzamere energiesysteem waarborgen. De TU Delft is trots om als koploper te werken aan de vernieuwing van energiesystemen, samen met industriële partners als netbeheerder TenneT. Tijdens een symposium over dit thema presenteerden deskundigen uit de industrie en de academische wereld hun gezamenlijke inspanningen op dit gebied.

Sterke stijging in Open Access publicaties in 2022

Voor de 9e keer is de open access monitor uitgevoerd voor de TU Delft door het Research Support team. Het rapport is gebaseerd op de huidige definities van het landelijke OA-monitoringskader. Meer dan in alle voorgaande jaren is het aandeel open access binnen de TU Delft gegroeid.

09 mei 2023

DIFFER ontwikkelt onderzoeksfaciliteit voor energietransitie

Een Nederlands consortium onder leiding van het nationale energieonderzoeksinstituut DIFFER ontvangt 4,7 miljoen euro van NWO voor de bouw van een faciliteit die gecontroleerd laagjes materiaal kan maken. Met de faciliteit kunnen Delftse onderzoekers en partnerinstituten materialen onderzoeken voor nieuwe katalysatoren en batterijen.