Onderzoeknieuws

1052 resultaten

08 mei 2023

TU Delft zet in op batterij van de toekomst

Een belangrijke uitdaging in de energietransitie is het efficiënt en flexibel opslaan én transporteren van hernieuwbare energie. Batterijen spelen daarin een belangrijke rol. Maar toch is er nog veel onderzoek en innovatie nodig. Om dat te stimuleren, lanceert TU Delft – donderdag 11 mei 2023 – e4BatteryDelft: een gloednieuw platform dat kijkt naar het elektrochemisch opslaan van hernieuwbare energie – met respect voor de wereld om ons heen, op een manier dat het betaalbaar is en ook nog eens volledig Europees.

04 mei 2023

Een doorbraak die zonnepanelen beter maakt dan ooit tevoren

Zonne-energie is de goedkoopste en meest toegankelijke vorm van energie. En nu wordt het efficiënter dan ooit.

04 mei 2023

Dingena Schott benoemd tot hoogleraar Machine Cargo Interaction Engineering

Dingena Schott is per 26 april 2023 benoemd tot hoogleraar Machine Cargo Interaction Engineering binnen de afdeling Maritieme Techniek en Transporttechniek (M&TT). Schott focust zich met haar onderzoek op het verbeteren en ontwikkelen van werktuigen voor het transporteren en bewerken van granulaire (korrelige) materialen.

01 mei 2023

Delft Subsurface Urban Energy Lab versterkt met geothermische bron op de campus

Wat bijna 20 jaar geleden werd geboren als een enthousiast plan van een aantal studenten Applied Earth Sciences wordt nu werkelijkheid: deze zomer wordt gestart met de aanleg van een geothermische bron op de campus van de TU Delft die over een aantal jaren de gebouwen van de campus zal verwarmen. Het consortium achter het project Geothermie Delft heeft deze week het besluit genomen om de benodigde investering te doen om de aardwarmtebron te realiseren en het onderzoeksprogramma te starten.

01 mei 2023

Financiering NWO Open Technologieprogramma voor windenergieonderzoek Wei Yu

Op 26 april heeft NWO bekend gemaakt dat het onderzoeksproject ‘Dynamic yAw Models fOr wiND turbine/farm design (DIAMOND) van windenergie-onderzoeker dr. Wei Yu bijna € 640.000 financiering zal ontvangen vanuit het Open Technologieprogramma. Yu is voornemens dynamische giermodellen te ontwikkelen om de zogverliezen van windturbines te beperken en zo de weg vrij te maken voor een duurzamere windenergie-industrie.

28 april 2023

MOOI grant for a floating green hydrogen and ammonia project

28 april 2023

Jilt Sietsma, hoogleraar Materials Science and Engineering, benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw

26 april 2023

AeroDelft and KLM Partner to Explore Hydrogen in Aviation

AeroDelft, a student team from Delft University of Technology, and KLM Royal Dutch Airlines have announced a partnership to explore hydrogen in aviation. The partnership will support AeroDelft’s Project Phoenix, focused on researching and developing new technologies that can reduce the aviation industry's environmental impact.

20 april 2023

Delft Hyperloop gaat zweven over de campus van de TU Delft

Delft, 20 april 2023 – Vanaf vandaag zal het prototype van het studenten Dream Team Delft Hyperloop over de campus zweven. Hun bijna 40 meter lange testbaan staat nu op de campus van de Technische Universiteit Delft. De hyperloop is een nieuw vervoermiddel dat gebruik maakt van magneten om te zweven en een elektromagnetische motor om vooruit te komen. Dit betekent dat de hyperloop extra snel kan gaan omdat er geen rolweerstand is, en ook een duurzame manier van voortstuwing heeft.

18 april 2023

Peter Palensky benoemd tot voorzitter van afdeling Electrical Sustainable Energy

De Faculteit Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica kondigt met trots aan dat professor Peter Palensky is benoemd tot de nieuwe voorzitter van de afdeling Electrical Sustainable Energy. Hij begint op 1 juli aanstaande. Peter Palensky brengt een schat aan ervaring mee in de digitalisering van het energienet: een cruciaal aspect van de huidige energietransitie.

14 april 2023

Onderzoekers TU Delft werpen nieuw licht op DNA-replicatie

DNA-replicatie is het proces waarbij cellen een exacte kopie maken van hun DNA in voorbereiding op de celdeling. Een belangrijk onderdeel van het complexe proces van DNA-replicatie is een moleculaire motor genaamd CMG. Een interdisciplinair team van onderzoekers van de TU Delft heeft een nieuwe methode ontwikkeld waarmee de beweging van CMG met een ongeëvenaarde resolutie kan worden samengesteld en gevisualiseerd.

Peter Palensky nieuwe voorzitter TU Delft Energy Initiative

Per 1 april 2023 zal Prof.dr. Peter Palensky het voorzitterschap voor het Delft Energy Initiative overnemen van Prof.dr. Kornelis Blok.

13 april 2023

Othon Moultos ontvangt NWO OTP-subsidie van 1 miljoen euro voor onderzoek naar waterbehandeling

Het bestuur van NWO-domein Toegepaste en Technische Wetenschappen (TTW) kent aan zeven onderzoeksprojecten subsidie toe via het Open Technologieprogramma, een programma dat bedrijven en andere organisaties de mogelijkheid biedt om mee te doen aan wetenschappelijk onderzoek dat moet leiden tot toepasbare kennis. Een van de zeven voorstellen is toegekend aan Othon Moultos.

13 april 2023

KIC subsidie toegewezen aan duurzame operatie robot voor minimaal invasieve ingrepen

NWO heeft binnen de KIC-call ‘Sleuteltechnologieën voor minimaal invasieve interventies in de zorg’ zes onderzoeksprojecten toegewezen waaronder het onderzoek van Tim Horeman, Assistent Professor Sustainable Surgery & Translational Technology binnen de afdeling Biomechanical Engineering.

11 april 2023

Studenten spelen met geopolitieke verhoudingen in de energietransitie

De energietransitie is niet alleen technisch gezien een uitdaging, er spelen ook complexe geopolitieke belangen. Het TU Delft Gamelab ontwikkelde samen met de universiteit van Stavanger, technische universiteit München en de universiteit van Gent een serious game voor studenten waarin al deze uitdagingen samen komen: de Geopolitics game.