Onderzoeknieuws

1040 resultaten

14 november 2022

Can robots invent tools like our ancient ancestors did?

How did ancient humans learn to make tools? And can we apply that knowledge to help AI-based robots learn creative skills? Carlos Hernandez Corbato and Geeske Langejans are heading up the TU Delft part of the multi-national METATOOL project, which is a unique combination of archaeology, neuroscience and robotics.

10 november 2022

Successful demo of long-range remotely-controlled vessels

The first fully-automated demo of AVATARs - autonomous emission-free waterways vessels - took place on the pond in front of the 3mE building. Three model-scaled vessels neatly demonstrated their manoeuvrability, precision controlled turning and steering capabilities thanks to long-range Wi-Fi and 4G communications and newly-developed AI directed collision-avoidance technology.

08 november 2022

Vacuuming-up rare metals from the deep sea floor

At the bottom of the ocean lie lumps of valuable metals such as copper, manganese, nickel and cobalt - materials crucial to accelerating the energy transition. A collaboration between five European countries called ‘Blue Harvesting,’ has designed and now tested a new collector that can gather these nodules from the deep sea bottom with minimal disturbance to the natural environment.

02 november 2022

BNR Nieuwsradio: Wat als we alle wegen ondergronds maken?

01 november 2022

Honderd miljoen voor verduurzamen TU Delft Campus

TU Delft heeft ingestemd met een forse investering in het verduurzamen van de campus. Dit is een vervolg op het eerder gepubliceerde Sustainable TU Delft – vision, ambition & action plan. De komende jaren wordt toegewerkt naar een CO2-neutrale, circulaire en klimaatadaptieve campus, met aandacht voor verbetering van biodiversiteit en leefkwaliteit.

30 oktober 2022

TU Delft campus vol met verwonderde gezichtjes

Voor de jaarlijkse gratis Science Day, georganiseerd door TU Delft Science Centre, opende de TU Delft afgelopen zondag haar deuren voor families. Ruim 3000 bezoekers, jong en oud, kwamen dit weekend kennis maken met de TU Delft, startups, stichtingen en andere lokale organisaties.

20 oktober 2022

Emissievrije en circulaire scheepvaart door verbetering batterij

De maritieme sector heeft batterijen nodig voor de overgang naar een emissievrije scheepvaart. NWO kent 4,2 miljoen euro toe aan twee onderzoeksprojecten van maritieme onderzoekers Henk Polinder en Andrea Coraddu. Beide gaan zich richten op de verbetering van het gebruik van verschillende batterijsystemen.

04 oktober 2022

Energietransitie vergt zorgvuldig besluit over kerncentrales

De Raad voor de leefomgeving en infrastructuur (Rli) verwacht dat de komende jaren in politiek en samenleving debat zal plaatsvinden over de inrichting van het energiesysteem van de toekomst en de mogelijke rol van kernenergie daarin. Besluiten hierover moeten zorgvuldig worden genomen en toekomstbestendig zijn, anders komt het halen van de klimaatdoelen voor 2050 in gevaar.

03 oktober 2022

Vijf toekomststrategieën voor de Nederlandse delta in 2120

30 september 2022

Bestuurders van zelfrijdende auto’s krijgen de schuld van ongevallen die zij redelijkerwijs niet kunnen vermijden

27 september 2022

Open Technology award for large-scale electrolysers

NWO has awarded funding to six technology-science research projects from the Open Technology Programme. One of these is the e-HEAT project by researchers Jurriaan Peeters, Ruud Kortlever and Lorenzo Botto from the Process & Energy Department. In this project they are working on the development of large-scale CO2 electrolysers that enable large-scale energy storage on a seasonal time scale possible. The outcomes are expected to also benefit H2O electrolysers and fuel cells.

27 september 2022

Droge voeten dankzij techniek, mens en natuur

De wateroverlast in Limburg in 2021 toonde maar weer eens dat we ondanks alle maatregelen ook in Nederland kwetsbaar zijn voor overstromingen. Hoogleraar Integrale Waterbouwkunde Bas Jonkman brengt in binnen- en buitenland overstromingsrisico’s in beeld om vervolgens passende maatregelen te bedenken.

26 september 2022

Why do older adults stand-up differently to young adults?

As we age, we start to change the way we move. But why do older adults move differently to young adults? How much change can we tolerate before assist is needed? And how does adaptation relate to falls? Eline van der Kruk and a team of researchers of Imperial College in London explore these questions in a daily life activity. Their findings were published in the Nature Portfolio NPJ Aging.

26 september 2022

Brunel Solar Team wins Sasol Solar Challenge in Africa

The Dutch Brunel Solar Team, consisting of students from TU Delft, has won the solar race in South Africa. The team made the most kilometers with their solar car. Still, it was exciting for the Delft students - right up to the last moment.

19 september 2022

TU Delft opent wereldwijd unieke windtunnel

Windmolens worden steeds groter en de windsnelheid is nooit gelijk op ieder stukje rotor – het ronddraaiende deel van een windturbine. Het is daarom belangrijk om experimenten te verrichten met niet-uniforme windvelden: velden waarin de windsnelheid niet gelijk is op iedere plek. Met de opening van het Wind AI Lab van de TU Delft, een wereldwijd unieke windtunnel, wordt dit mogelijk.