Onderzoeknieuws

1052 resultaten

04 mei 2018

Plantenna op weg naar een Internet Of Plants

Met de toekenning van in totaal 22 miljoen euro aan vijf onderzoeksprogramma’s binnen het thema ‘High Tech for a Sustainable Future’ geeft de 4TU.Federatie een stevige impuls aan het onderzoek naar duurzame technologie.

03 mei 2018

Mirek Kaminski en Paula van Lieshout (MT&T) in diverse media

01 mei 2018

Innovatieve nanotransistor voor eenvoudige meting elektrolytengehalte in bloed

Remco Hartkamp, tenure-track docent computational chemical physics bij de afdeling Process & Energy, ontwikkelde samen met onderzoekers van het CNRS)in Frankrijk en de NTT Basic Research Laboratories in Japan een nieuwe methode om de concentratie van diverse elektrolyten in het lichaam op een eenvoudigere manier te kunnen meten door het gebruik van een nanotransistor.

30 april 2018

Eerste artikelen gepubliceerd in TU Delft open-accesstijdschrift Superhero Science and Technology

In dezelfde week dat Avengers: Infinity War, de nieuwste superheldenfilm uit Hollywood, wereldwijd in première ging, zijn in een nieuw online tijdschrift met superhelden als thema de eerste artikelen en een redactioneel stuk gepubliceerd. De artikelen in Superhero Science and Technology concentreren zich op twee leden van de Avengers: de Winter Soldier (Bucky Barnes) en Iron Man (Tony Stark).

26 april 2018

Supercomputing gebruikt voor modellering van neerslag in Afrika

Professor Nick van de Giesen heeft een IBM Technology & Data-beurs ontvangen in de vorm van gratis gebruik van supercomputing en weergegevens. Het project van prof. Van de Giesen en Camille le Coz (beiden verbonden aan de afdeling Water Management) richt zich op weergegevens over Afrika en het simuleren van de neerslag in dat werelddeel, met als doel boeren weerbaarder te maken.

Koninklijke onderscheiding voor prof. Jenny Dankelman

Koninklijke Onderscheidingen voor drie hoogleraren TU Delft

De Delftse hoogleraren Isabel Arends, Jenny Dankelman en Andy van den Dobbelsteen ontvangen dit jaar een Koninklijke Onderscheiding.

26 april 2018

Veilig drinkwater voor iedereen met slimme, nieuwe drinkwater technologieën

Toegang tot veilig drinkwater is een wereldwijde uitdaging, met name in ontwikkelingslanden. Dit urgente probleem vraagt om nieuwe, slimme oplossingen voor de verwijdering van een breed scala aan drinkwaterverontreinigingen, zoals arsenicum, fluoride, pathogenen en antibioticaresistente genen.

New MOOC in series: Electric Cars: Technology

26 april 2018

Nieuwe leerstoel en benoeming deeltijd hoogleraar Earl Goetheer bij Process & Energy

Met ingang van 1 mei 2018 start de nieuwe leerstoel Electrochemical Transformation of CO2 bij de afdeling Process & Energy. Voor deze nieuwe leerstoel is dr. ir. Earl Goetheer, de expert op het gebied van duurzame energie, aangesteld als deeltijd hoogleraar. Goetheer is zeer ervaren op het gebied van procestechnologie en scheidingstechnologie en werkt als Principal Scientist Process Technology bij TNO.

25 april 2018

Delftse innovatie wint Dutch Design prijs

De nieuwe grijper (nemaX®) die de Nederlandse grijperfabrikant Nemag in samenwerking met transsporttechnoloog Dingena Schott en haar team van de afdeling Maritime and Transport Technology ontwikkelde heeft weer een prijs gewonnen; de Red Dot Award, een internationale prijs voor design.

25 april 2018

A single-piece transmission mechanism to multiply motion frequency

Davood Farhadi Machekposhti, PhD-candidate at the Department of Precision and Microsystems Engineering has developed a new method for the design of compliant micro transmission mechanisms which multiply the motion frequency of cyclic input motion.

Award "Most Significant Innovation in Electric Vehicles" for TU Delft and PRE

The award was presented at the IDTechEx Show! (11-12 April, 2018, Berlin). The developed solar powered bidirectional EV charger is the first of its kind charger in the world that provides direct DC charging of EV from PV. The integrated solution allows the sustainable charging of EV from locally generated PV power and makes the charger less dependent on the grid.

24 april 2018

Windturbines als inspiratie voor de scheepvaart

Innovaties uit de windenergiesector vinden amper hun weg in de scheepsbouw, ondanks de onmiskenbare overeenkomsten. Onderzoekers uit de scheepswerktuigkunde en regeltechniek grijpen het cohesieprogramma aan om hier verandering in aan te brengen.

Gerwin Smit genomineerd wetenschapstalent 2018

Dr. Ir. Gerwin Smit van Biomechanical Engineering, faculteit 3mE, TU Delft, is door de redactie van New Scientist genomineerd voor de verkiezing van het grootste wetenschappelijke talent uit Nederland en Vlaanderen. Stem op Gerwin Smit op: www.newscientist.nl/talent