Onderzoeknieuws

1053 resultaten

19 maart 2018

Prestigious invitation for TPM’s Marjolijn Haasnoot

Marjolijn Haasnoot of TPM Policy Analysis and Deltares will acts as lead-author in the Sixth IPCC Assessment cycle.

19 maart 2018

TU Delft maakt plan voor energieneutraal Amsterdam

De routekaart naar een energieneutrale stad in 2040 kan een pittig dossier worden voor de Amsterdamse gemeenteraad. Het masterplan van TU-hoogleraar Andy van den Dobbelsteen maakt de enorme schaal van de ambitie duidelijk. Lees het hele Delta-artikel.

16 maart 2018

Gemeente Delft en TU Delft sluiten aan bij Maritime Delta

Decaan Theun Baller en wethouder ir. Ferrie Förster van de Gemeente Delft tekenden vandaag de samenwerkingsovereenkomst met Maritime Delta, het samenwerkingsverband dat zich inzet om het maritieme cluster in de provincie Zuid-Holland verder te versterken.

15 maart 2018

Scholen als Energieambassade in de wijk: living labs en energy challenges

Scholen kunnen een belangrijke rol spelen in het versnellen van de energietransitie. Het concept is eenvoudig: in een integrale aanpak wordt het onderwijs verrijkt met onderwerpen als duurzaamheid, energiebesparing en het ontwikkelen van ’21st century skills’. De leerlingen worden actief in het verduurzamen van hun school en van de wijk eromheen.

15 maart 2018

Magnetic materials: Turning up the heat on disordered magnets

15 maart 2018

Steeds nauwkeuriger beeld van (versnellende) zeespiegelstijging

Zeespiegelstijging wordt bepaald door allerlei factoren maar die kunnen we nu (bijna) overal ter wereld goed ontrafelen en verklaren. Dat stelt onderzoeker Thomas Frederikse van de TU Delft, die tevens een versnelling in de gemiddelde wereldwijde zeespiegelstijging constateert. En verder worden de dagen op aarde een klein beetje langer... Frederikse promoveert op maandag 19 maart.

14 maart 2018

Metamaterialen met actie op afstand mogelijk ooit bruikbaar in draagbare zachte robotica

Een groep onderzoekers verbonden aan de afdeling BioMechanical Engineering hebben onder leiding van professor Amir Zadpoor het concept geïntroduceerd van metamaterialen met ‘actie op afstand’, waarbij een specifiek patroon van lokale actuatie in het geometrische ontwerp van zachte cellulaire materialen wordt geprogrammeerd.

Ontwerpwedstrijd Werktuigbouwkunde 2018: Container Handler

De eerstejaars werktuigbouwkunde zijn begonnen aan hun derde en laatste ontwerpproject van dit studiejaar. De 77 projectgroepen zijn nu in hun vijfde ontwerpweek van dit project en gaan hun opgedane kennis toepassen: van probleemverkenning via ontwerpen en bouwen tot testen en evalueren.

14 maart 2018

JOUW ONDERZOEKSVERHAAL OP BESSENSAP 2018?

Op vrijdag 15 juni aanstaande organiseert NWO de Bessensap editie 2018. Zo’n 400 journalisten, persvoorlichters en onderzoekers ontmoeten elkaar in de Rode Hoed in Amsterdam om te netwerken en kennis uit te wisselen over recente ontwikkelingen in de wetenschap en wetenschapscommunicatie.

13 maart 2018

Een oud robotbesturingssysteem leert iets nieuws

‘Hoe leer je een robot om te gaan met onvoorspelbare omstandigheden zonder dat hij telkens opnieuw geprogrammeerd moet worden, met alle kosten van dien? In dit cohesieproject geven we robots generieke gereedschappen waarmee ze het zelf kunnen leren van hun menselijke collega’s.’

Succesvolle Masterclass Energietransitie

Op vrijdag 9 maart jl. is er een zeer succesvolle masterclass energietransitie georganiseerd binnen de ontwerpstudie “Stad van de Toekomst” over de grote opgave van de energietransitie voor nieuwe vormen van energiewinning, minder en ander gebruik van energie en over de impact die dit heeft op de (gebouwde) omgeving.

Joris Dik (MSE) in Focus

12 maart 2018

TU Delft Launches Solar Energy Potential Website

The Dutch Photovoltaic Energy Portal 2.0 (PVP 2.0) offers the most comprehensive overview of the potential for utilization of solar energy in the Netherlands so far.

05 maart 2018

TU Delft scant Meisje met de parel van Vermeer

Vorige week is in het Mauritshuis een diepgaand onderzoeksproject gestart naar het Meisje met de parel (1665) van Johannes Vermeer. Het onderzoek maakt gebruik van de nieuwste technieken, duurt twee weken en wordt uitgevoerd voor de ogen van het publiek in de Gouden Zaal van het Mauritshuis.

02 maart 2018

Windenergie: kosten verder omlaag

Ondanks de recente groei is er nog steeds veel ruimte voor kostenreductie in windenergie. Dat stelt prof.dr. Simon Watson in zijn intreerede aan de TU Delft op vrijdag 2 maart.