Onderzoeknieuws

1052 resultaten

28 februari 2018

TPM launches HumTech Lab

The Humanitarian Technology (or “HumTech”) Lab brings together students and researchers who contribute their expertise to design, develop, implement, and evaluate new technologies for humanitarian aid. Through this initiative, HumTech Lab aims to bring technology-driven, evidence-based solutions to humanitarian aid and disaster relief operations.

Joris Dik (MSE) in o.a NRC en The New York Times

Tope Agbana en Hai Gong (DCSC) in Delta

Nima Tolou (BMechE) in de Ingenieur

22 februari 2018

Horizon2020-subsidie voor onderzoek naar vliegtuigonderhoud

Onderzoekers van de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek dr. Santos, dr. Zarouchas, dr. ir. Verhagen en dr. Mitici hebben in het kader van Horizon2020 een subsidie van 6,8 miljoen euro ontvangen voor hun voorstel voor het ontwikkelen van een geïntegreerd systeem voor het management van vlootonderhoud bij vliegtuigen.

22 februari 2018

David Abbink benoemd tot hoogleraar Haptic Human-Robot Interaction

Prof. dr. ir. David Abbink is met ingang van 13 februari 2018 benoemd tot hoogleraar Haptic Human-Robot Interaction bij de afdeling Cognitive Robotics (CoR). De focus van Abbinks onderzoek ligt op de interactie en samenwerking tussen mens en robot.

Chirurgisch polslicht van Klinische Technologie in OK Visie

Ewout Arkenbout (BMechE) in OK Visie

Eline van der Kruk (BMechE) in Delta

15 februari 2018

Kleine druppels voor betere kristallen.

Soms is het niet alleen de chemische samenstelling van een stof die ertoe doet, maar ook de manier waarop de ingrediënten op atomair niveau geordend zijn: de kristalstructuur. Zo kan de verkeerde kristalstructuur van hetzelfde materiaal het verschil betekenen tussen een effectief en een mislukt geneesmiddel.

15 februari 2018

Bezoek en ondertekening Ministerie IenW interessant en succesvol (only in Dutch)

13 februari 2018

3mE in Portraits of Science

De nieuwe Portraits of Science is uit: een serie interviews met (oud)studenten, wetenschappers en ondersteuners die 2017 weer tot een bijzonder jaar maakten.

13 februari 2018

Technische meiden bouwen looprobots geïnspireerd op de natuur

De 3mE-Girls Challenge ‘Where nature meets technology’, een evenement voor meiden uit 5 VWO die kennis willen maken met de studie werktuigbouwkunde, blijkt een schot in de roos. Na het grote succes van de eerste editie vorig jaar organiseerde faculteit Werktuigbouwkunde op 9 februari 2018 het vervolg.

12 februari 2018

Medische instrumenten ontwerpen en testen zonder dure prototypes

Complexe nieuwe medische instrumenten blijven vaak steken in de fase van het prototype. Dat is duur en tijdrovend. Ewout Arkenbout ontwikkelde daarom een nieuwe, virtuele ontwerpmethode waarmee instrumenten al eerder zijn te evalueren en bij te sturen. Arkenbout promoveert op maandag 12 februari op dit onderwerp aan de TU Delft.

05 februari 2018

Op weg naar de ideale schaatsslag

In de zoektocht naar dé ideale schaatsslag, ontwikkelde promovenda Eline van der Kruk een dynamisch computermodel van een schaatser en ‘meetschaatsen’. Deze moeten het op termijn mogelijk maken om schaatsers en coaches visuele real-time feedback te geven tijdens trainingen. Van der Kruk promoveert op donderdag 8 februari, één dag voor het begin van de Olympische Winterspelen, op dit onderwerp aan de TU Delft.