Onderzoeknieuws

1053 resultaten

05 februari 2018

Op weg naar de ideale schaatsslag

In de zoektocht naar dé ideale schaatsslag, ontwikkelde promovenda Eline van der Kruk een dynamisch computermodel van een schaatser en ‘meetschaatsen’. Deze moeten het op termijn mogelijk maken om schaatsers en coaches visuele real-time feedback te geven tijdens trainingen. Van der Kruk promoveert op donderdag 8 februari, één dag voor het begin van de Olympische Winterspelen, op dit onderwerp aan de TU Delft.

Toekenning samenwerking award voor afdeling Process & Energy en MIT

Het initiatief van de afdeling Process & Energy om intensief te gaan samenwerken met het Massachusetts Institute of Technology (MIT) krijgt de zogenaamde Global Seed Funds Award toegekend van 30,000$.

01 februari 2018

Ricky Curran in AD and De Morgen (in Dutch)

01 februari 2018

Grote subsidie voor slimme & betaalbare medische instrumenten

Professor Jenny Dankelman, hoogleraar minimaal-invasieve chirurgie en interventietechnieken en dr. ir. Ing. Tim Horeman, universitair docent Sustainable Surgery, bij de afdeling BioMechanical Engineering krijgen een significante financiering van NWO/ZonMW toegekend voor hun onderzoek initiatief “SMART Surgical system: High-quality medical devices making minimally invasive surgery applicable to low-resource settings.”

"De brug van Boris Johnson" - Interview door Joris Smits

01 februari 2018

Dieper ingaan op de volgende generatie implantaten, met drie disciplines tegelijk

Het is al tientallen jaren onbetwist de gouden standaard voor implantaten: titanium: een sterk, licht en corrosiebestendig metaal dat veilig in het lichaam verwerkt kan worden. En toch is er veel te doen over de manier waarop er titaniumimplantaten worden gemaakt. De komst van 3D-printtechnologie heeft aantrekkelijke nieuwe fabricagemogelijkheden geopend

PME’er Nima Tolou kanshebber voor Prins Friso Ingenieursprijs 2018

Nima Tolou, onderzoeker bij de afdeling Precision & Microsystems Engineering en co-founder van Flexous BV en Kinergizer BV is genomineerd voor de Prins Friso Ingenieursprijs 2018. Op 21 maart wordt, tijdens de Dag van de Ingenieur op de Rijksuniversiteit Groningen, bekend gemaakt wie de prijs in de wacht sleept en zich Ingenieur van het Jaar en daarmee winnaar van de Prins Friso Ingenieursprijs 2018 mag noemen.

Intreerede Prof. dr. ir. Christian Poelma: ‘Ondoorzichtige Stromingen Doorzien’

Op vrijdag 16 februari 2018 houdt Christian Poelma, hoogleraar Multiphase Systems bij de afdeling Process & Energy, zijn intreerede ‘Ondoorzichtige Stromingen Doorzien’. De rede vindt plaats in de Aula van de TU Delft vanaf 15.00 uur.

The coastal system of the Volta delta, Ghana

30 januari 2018

Sanctie voor studentenvereniging DSC

De TU Delft heeft besloten een sanctie uit te vaardigen tegen studentenvereniging Delftsch Studenten Corps (DSC) naar aanleiding van een incident tijdens de kennismakingstijd in 2017.

25 januari 2018

Arthur Vrijdag en David Abbink in The Marine Professional

24 januari 2018

GROW programma uit de startblokken met een nieuwe installatiemethode van funderingspalen ’Gentle Driving of Piles’

Het eerste GROW-project, ‘Gentle Driving of Piles’, heeft van de RVO een subsidie toegekend gekregen van 2,7 miljoen euro. Dit projectconsortium wordt geleid door TU Delft en zal samen met de GROW-partners Boskalis, Deltares, DOT, Eneco, Sif, TNO, ECN, Shell, IHC, SHL en Van Oord een nieuwe installatie methode voor fundatiepalen voor wind turbines op zee ontwikkelen en testen.

24 januari 2018

TU Delft ontwikkelt virtuele coach voor patiënten met posttraumatische stressstoornis

Een virtuele coach kan in de toekomst positief bijdragen aan de therapie van mensen met een posttraumatische stressstoornis (PTSS), zoals oorlogsveteranen en slachtoffers van seksueel misbruik tijdens hun jeugd. Zo’n coach kan patiënten motiveren om hun therapie vol te houden en hen helpen met het ophalen van traumatische herinneringen als onderdeel van een exposuretherapie. Myrthe Tielman, die op donderdag 25 januari aan de TU Delft promoveert, ontwikkelde de virtuele coach.

23 januari 2018

In Memoriam: Prof.dr. Hans de Wit

De afdeling Materials Science and Engineering heeft het droevige bericht ontvangen dat onze zeer gewaarde professor-emeritus Prof.dr. Hans de Wit in de nacht van 21 op 22 januari 2018 in Broek op Langedijk is overleden. Hij is 71 jaar oud geworden. Hij zal op zaterdag 27 januari 2018 in Schagen begraven worden.

23 januari 2018

Op zoek naar betere Li-ion batterijen en alternatieven

Er is veel te doen op het gebied van batterijen en energieopslag. Daarbij wordt de problematiek van stroomopslag vaak onderschat. Een gestage evolutie in de batterijenwereld is waarschijnlijker dan een revolutie. Het nieuwe batterijenlab van de TU Delft richt zich vooral op onderzoek naar mogelijke alternatieven voor de huidige standaardtechniek, de lithium-ion batterij.