Onderzoeknieuws

15 september 2023

TU Delft Reactor Institute in uitzending Focus over Kernenergie

Maandag 11 september 2023 is een uitzending geweest van Focus over kernenergie waarin onder andere EPZ, COVRA en TU Delft Reactor Institute geïnterviewd zijn.

15 september 2023

Caspar Chorus en Han Derkx pioniers voor TU Delft innovatiecampus Rotterdam

13 september 2023

Open Education Stimulation Fund 2023 open voor aanvragen

TU Delft erkent het belang van open onderwijs en moedigt alle docenten aan de TU Delft aan om een voorstel in te dienen voor open onderwijsprojecten met een financiering tot EUR 20.000 en een projectduur van maximaal 1 jaar. Voorstellen kunnen tot en met 24 november worden ingediend.

13 september 2023

HybridLabs consortium ontvangt NWA-ORC-financiering voor innovaties in duurzame offshore energie

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft bekendgemaakt dat het consortium HybridLabs 10,4 miljoen euro subsidie ontvangt binnen het programma Nationale Wetenschapsagenda: Onderzoek op Routes door Consortia (NWA-ORC). Het HybridLabs consortium-project zal Nederlandse innovaties in offshore hernieuwbare energie versnellen door middel van data-gedreven hybride labs. Het consortium bestaat uit ongeveer 40 partners en wordt geleid door de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek van de TU Delft, met een waardevolle bijdrage van het team Dynamic Stability of Sustainable Electrical Power Systems van EWI’s Intelligent Electrical Power Grids group (IEPG).

08 september 2023

TU Delft voorloper in openheid

We hadden de eer om samen met Tim van der Hagen demissionair minister Robbert Dijkgraaf van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen te ontvangen. Tijdens zijn bezoek aan de TU Delft Library op 7 september sprak Dijkgraaf met verschillende TU Delft wetenschappers over de principes van Open Science in de praktijk.

TU Delft studenten maken 3D-geprint strottenhoofd

Bij een blokkade van de bovenste luchtweg is een acute ingreep waarbij een opening wordt gemaakt in de luchtpijp net onder het strottenhoofd de enige oplossing. Door de zeldzaamheid van dit ziektebeeld hebben artsen maar weinig ervaring met deze levensreddende ingreep. Dat moet anders, dachten artsen van het Reinier de Graaf Ziekenhuis en studenten van de TU Delft.

TU Delft and Federal University of São Carlos Cooperate on Spintronics

Launch Climate Safety and Security Centre

Considering geopolitical tensions and power shifts, there is an increasing need for better understanding climate safety and security

ERC Starting Grant voor CO2-recycling in chemische industrie

Grote concentraties carbondioxide (CO2) omzetten in producten voor de chemische industrie. Dat is wat Tom Burdyny, ontvanger van een ERC Starting Grant, wil bereiken. De techniek die dit mogelijk zou kunnen maken heet elektrolyse, een proces dat nieuwe chemische verbindingen maakt met behulp van elektriciteit.

05 september 2023

ERC Starting Grant voor de ontwikkeling van adaptieve transportsystemen met zelflerend vermogen

Bilge Atasoy, universitair hoofddocent bij de afdeling Maritime & Transport Technology, ontvangt een ERC Starting Grant voor de ontwikkeling van adaptieve transportsystemen. Ze gaat werken aan een holistisch adaptief model dat rekening houdt met de interacties tussen vraag en aanbod om transport efficiënter, duurzamer en meer gericht op de gebruiker te maken.

Vijf jonge TU Delft onderzoekers ontvangen ERC Starting Grant

De European Research Council (ERC) heeft de ERC Starting Grants voor jonge onderzoekers bekend gemaakt. Vijf van deze jonge onderzoekers zijn werkzaam bij TU Delft. Deze Europese subsidie van 1,5 miljoen euro is voor een onderzoeksprogramma van vijf jaar en is bedoeld om individuele wetenschappers hun eigen teams te laten opbouwen en baanbrekend onderzoek te doen.

29 augustus 2023

Schaakbordachtige bediening van 's werelds grootste rooster van quantum dots

Schaakbordachtige bediening van 's werelds grootste rooster van  quantum dots

Onderzoekers uit Delft hebben een manier ontdekt om veel quantum dots aan te sturen met slechts een paar controlelijnen, door gebruikt te maken van een schaakbordachtige methode. Dit maakt de bediening mogelijk van het grootste elektrisch bedienbare quantum dot-systeem ooit. Het resultaat is een belangrijke stap in de ontwikkeling van schaalbare quantum-systemen voor praktische quantumtechnologie. De onderzoekers publiceren hun resultaten in Nature Nanotechnology.

25 augustus 2023

Delftse wetenschappers in de voetsporen van Antoni van Leeuwenhoek

Op 26 augustus, de driehonderdste sterfdag van Antoni van Leeuwenhoek, lanceert de Universiteit van Nederland samen met de TU Delft de nieuwe podcastserie ‘Een wereld vol geheimen; wetenschappers in de voetsporen van Antoni van Leeuwenhoek. In deze podcast volgen we Antoni’s stappen in het ontdekken van bacteriën en we lopen verder in zijn voetsporen, met onderzoekers van nu. Vijf wetenschappers van de TU Delft die, net als Antoni, gedreven door nieuwsgierigheid en verwondering op zoek zijn naar nieuwe werelden.

21 augustus 2023

5 miljoen voor zoektocht naar "ontbrekende schakel" in quantumcommunicatie

De TU Delft en haar Kavli Institute of Nanoscience hebben een subsidie van vijf miljoen dollar ontvangen van de Kavli Foundation voor de financiering van een onderzoeksproject om het quantumequivalent van telecommunicatie te ontwikkelen.

17 augustus 2023

TU Delft eert en herdenkt Antoni van Leeuwenhoek

Met dank aan Antoni van Leeuwenhoek staat Delft bekend als de geboorteplaats van de microbiologie. In het nationale Antoni van Leeuwenhoekjaar eert de TU Delft deze gedreven en nieuwsgierige onderzoeker en zijn bijdragen aan de microbiologie met een reeks podcasts, verhalen, tours en activiteiten.