Onderzoekers van de TU Delft verkennen momenteel diverse manieren om geautomatiseerd rijden onder uiteenlopende verkeersomstandigheden veilig, betrouwbaar, comfortabel en efficiënt te maken. De onderzoekers willen inzicht krijgen in, en voorspellingen doen over, de mogelijk ingrijpende gevolgen die geautomatiseerd rijden – eventueel geïntegreerd met innovaties op het gebied van dienstverlening (gedeelde voertuigen) en aandrijving (elektrisch) – zou kunnen hebben voor het verkeer, mobiliteitsopties en zelfs landgebruik.

 

De TU Delft is samen met partners uit de publieke en private sector intensief betrokken bij verschillende met elkaar samenhangende onderzoeksprojecten gericht op de uitdagingen op het gebied van voertuigtechniek, innovatieve diensten en de mogelijkheden van geautomatiseerd rijden. Voorbeelden daarvan zijn het STAD-project van NWO en verschillende projecten van STW. Er wordt door middel van tests en pilots empirisch onderzoek gedaan met verschillende experimentele zelfrijdende voertuigen (WEpods in Gelderland, speciaal uitgeruste Toyota Prius-auto’s in Delft).

Contact

Dr.ir. Riender Happee
Assistant Professor | Programme Manager Automotive