Johannes Hendrik (Jo) van den Broek

Oog voor het samenspel van praktijk, theorie en beleid

Jo van den Broek is de veertig ruim gepasseerd wanneer hij in 1924 zijn studie Bouwkunde afrondt. Zijn eerdere baan als onderwijzer maakt vanaf 1927 definitief plaats voor het architectenvak.

Van den Broek werkte tien jaar als zelfstandig architect in Rotterdam en was in die periode betrokken bij de ontwikkeling van het Mathenesserplein en realiseerde het wooncomplex De Eendracht. Vanaf 1937 maakte hij onderdeel uit van het architectenbureau Brinkman & Van den Broek en was hij onder andere intensief betrokken bij het plannen van de wederopbouw van Rotterdam na het bombardement. Met zijn nieuwe bureau Van den Broek & Bakema realiseerde hij na de oorlog onder andere winkelcentrum Lijnbaan.

Vanaf 1947 tot 1964 was hij hoogleraar Bouwkunde in Delft. Van den Broek was een populaire docent die verschillende generaties heeft geïnspireerd, mede omdat hij een productieve scheiding wist te maken tussen ontwerp en (woningbouw)onderzoek. Van den Broek heeft aan de universiteit een grote impact op het onderwijs, het onderzoek en – door bestuursrollen - de ontwikkeling van de faculteit Bouwkunde. Ook landelijk en internationaal speelde hij een belangrijke rol: hij was onder andere medeoprichter van Bouwcentrum Rotterdam en EIB.

In 1978 overleed Van den Broek, zijn nalatenschap blijft. Van den Broek positioneerde Bouwkunde als belangrijke speler in de ontwikkeling van de Nederlandse woningbouwproductie en als toonaangevende factor in de professionalisering van het architectenberoep.

Ir. Jo van den Broek krijgt deze award omwille van zijn prestaties als architect en zijn grote impact op bouwkundig onderwijs en onderzoek.