Werktuigbouwkunde 1911

Foto door: M.M.Minderhoud | Licentie: CC BY-SA 3.0

Werktuigbouwkunde 1911

Heden: appartementencomplex
Adres: Nieuwelaan 114
Bouwjaar: 1911
Architect: J.A.W. Vrijman

Collegezalen, kabinetten en de bibliotheek

Voormalig Universiteitsgebouw behorende bij het complex Werktuigbouwkunde van de TH Delft, gebouwd in 1911, naar ontwerp van rijksbouwmeester J.A.W. Vrijman. Het gebouw bevatte onder meer collegezalen, de kabinetten van hoogleraren en assistenten en de bibliotheek. In 1921 werd de westelijke vleugel uitgebreid met een vierde verdieping en werd een hulpgebouw voor aero- en hydrodynamica opgetrokken. In 1942 werd op de middenvleugel een vierde verdieping toegevoegd. In de tweede helft van de jaren vijftig verhuisde de afdeling naar een nieuw gebouw aan de Mekelweg. In de jaren negentig van de twintigste eeuw is het universiteitsgebouw verbouwd tot appartementencomplex.

Mechanische Technologie, Werktuigbouwkunde en Scheepsbouw
Aan het hoofdgedeelte langs de Nieuwelaan is een drietal vleugels verbonden. Het oorspronkelijke plan voorzag in drie verdiepingen. In 1921 werd de westelijke vleugel met een vierde verdieping uitgebreid en in 1942 is de middenvleugel ook van een vierde verdieping voorzien. In het hoofdgedeelte bevonden zich de kabinetten van de hoogleraren en assistenten, een bibliotheek en vergaderzalen. De bibliotheek met een leeszaal op de eerste verdieping, boven de hoofdingang, was een aangename plek waar studenten, gelegenheid konden vinden om hun boeken te raadplegen. Op de begane grand bevonden zich aan de rechterzijde de zalen van Mechanische Technologie en aan de linkerzijde de zalen van Werktuigbouwkunde, aansluitend hieraan bevonden zich het werktuigbouwkundig laboratorium met een ketelhuis en toebehoren. De twee vleugels die later een 'vierde verdieping kregen, bevatten de tekenzalen, van Werktuigbouwkunde. Op de eerste verdieping van de oostelijke vleugel waren drie grote collegezalen. Op de tweede verdieping van deze vleugel bevonden zich de tekenzalen en een drietal collegezalen voor Scheepsbouw. Voor een museum voor scheepsmodellen werd een apart gebouw gesticht; ook aan de Nieuwelaan.

Tenslotte bevonden zich op de zolder tal van modellen van molens en machines die een beeld gaven van de ontwikkeling van de techniek. Uit een brief uit 1908, die Vrijman naar de Minister stuurde om goedkeuring te krijgen voor een duurdere constructie, blijkt dat het gehele gebouw moest worden gefundeerd op een plaat van gewapend beton omdat de grond onvoldoende gelijkheid van samenstelling had om alleen funderingsplaten onder de gevel te plaatsen.

Zie ook: Geschiedenis Werktuigbouwkunde