Project 2: Check de Stadsvergroening!

Is het jou weleens opgevallen dat de stad waar je in woont in verhouding vaak weinig grasvelden en parken heeft? En fiets je na een regenbui vaak door straten met grote plassen water? Als jij midden in de stad woont, dan is je antwoord zeer waarschijnlijk ja en ja. Beide vragen wijzen op twee problemen in de stad: er is te weinig groen en we hebben overlast door regenwater. In het project Check de Stadsvergroening gaan we dit onderzoeken.

Inschrijven

Voor Check de Stadsvergroening wordt momenteel niet actief data verzameld voor een onderzoeksproject. Wel kun je alle materialen gebruiken om jouw eigen tuin of schoolplein te onderzoeken of de lesmaterialen inzetten in de klas!

Start je onderzoek!

Heb je ook zo'n zin om aan het onderzoek te beginnen? Klik dan snel op individueel, groep of schoolklas en begin aan het stappenplan. Met een handleiding die je kunt downloaden en verschillende filmpjes die alles uitleggen ben je al snel begonnen aan je onderzoek.

Waarom een onderzoek naar groen?

Nederland wordt door verstedelijking steeds grijzer. Doordat er steeds heftigere buien vallen, krijgen we vaker te maken met wateroverlast. Grijze gebieden groen maken, kan helpen om die wateroverlast tegen te gaan. In onderstaand filmpje wordt uitgelegd waarom. Helaas genoeg weten we nog niet hoeveel extra toevoeging een stukje groen oplevert, en hoeveel minder wateroverlast er dan in de stad is. Dit is namelijk afhankelijk van de grondsoort en grondwaterstand op die locaties. Daarom gaan wij in dit onderzoek op vele plekken checken wat de effecten van groen in de stad, zogenaamde “stadsvergroening”,  zijn.

Door in jouw omgeving (bijvoorbeeld je achtertuin, park of schoolplein) metingen te doen, kan in kaart worden gebracht in welk soort gebieden stadsvergroening een positief effect zou kunnen hebben op de wateroverlast. Welke plekken zijn geschikt voor vergroening? Welke aanpassing (bijvoorbeeld gras, speciale tegels of regenton) is de beste optie voor die plek? Jij gaat dit samen met ons onderzoeken.

Wat gebeurt er met mijn onderzoeksresultaten?

Zodra er voldoende metingen gedaan zijn, worden die vergeleken met de beschikbare data in de database van het Hoogheemraadschap van Delfland. Het Hoogheemraadschap heeft al modellen over de bodem, maar die bevatten niet over elke plek genoeg informatie. De metingen die dit project levert, zullen deze modellen met meer informatie kunnen aanvullen. Uiteindelijk kan er dan beter advies worden gegeven over plannen die te maken hebben met water(overlast) en de bodem.

Hiervoor hebben we veel data nodig van veel verschillende plekken. Het verzamelen van die hoeveelheid data is iets dat veel tijd kost. Echte resultaten zullen dus pas op langere termijn beschikbaar zijn en zijn afhankelijk van hoeveel data we binnen krijgen. Wel kun je natuurlijk je eigen resultaten vergelijken met die van anderen!

De wetenschappers

Het onderzoek staat onder leiding van:

• WaterLab en Hoogheemraadschap van Delfland.
  • Met behulp van Sjoerd van Tienhoven, student bij de Hogeschool van Rotterdam
  • Geïnitieerd door ir. Jaap Klein en ir. Stephanie Gijsbers, beiden werkzaam bij ingenieursbureau Witteveen+Bos

*Je gegevens worden verwerkt volgens het privacy statement van de TU Delft

Onderzoeksresultaten