Over ons

TU Delft Science Centre is een dynamisch en inspirerend centrum dat de brug slaat tussen wetenschap, technologie en de samenleving. Gelegen in het hart van de Technische Universiteit Delft, biedt dit science centre bezoekers van alle leeftijden de kans om de fascinerende wereld van onderzoek en innovatie te ontdekken. Met een breed scala aan afdelingen en activiteiten zet TU Delft Science Centre zich in om de nieuwsgierigheid te prikkelen, creativiteit te stimuleren en een leven lang leren te bevorderen.

TU Delft Science Centre afdelingen

Activiteiten

TU Delft Science Centre organiseert het hele jaar door een breed scala aan activiteiten, waaronder workshops, lezingen, tentoonstellingen, rondleidingen en speciale evenementen. Deze activiteiten zijn ontworpen om bezoekers van alle leeftijden en achtergronden te betrekken en hen te inspireren om de wereld van wetenschap en technologie verder te verkennen.

We zijn aan het bouwen!

TU Delft Science Centre wordt in drie fases gebouwd. De eerste fase, met onderzoek- en onderwijsfaciliteiten, kantoren en projectruimtes is in 2022 geopend. De tweede fase opent in 2025 met de toevoeging van extra onderzoeksfaciliteiten en de eerste versie van de publiekspresentatie. De ontwikkeling van fase 3 vindt op dit moment plaats, volg onze website om op de hoogte te blijven van de nieuwste ontwikkelingen.

Let op: Momenteel hebben wij geen tentoonstelling. Maar de verscheidene Hubs bieden wel een actief en actueel programma. Kijk voor het overzicht bij activiteiten & events, educatie of bij de online projecten

Nieuwe science centre en nieuwe naam

Vanaf 2022 heet het Science Centre Delft voortaan TU Delft Science Centre. Michael van der Meer, directeur TU Delft Science Centre, zegt hierover: "De nieuwe naam laat de sterke verbinding zien tussen het science centre en de TU Delft. De bezoeker weet dat techniek en de wetenschap centraal staan en dat je diepgang kunt verwachten."

Het nieuwe TU Delft Science Centre ontstaat in meerdere fasen. In 2022 ligt de focus op het bouwen en inrichten van alle onderwijs- en onderzoeksfaciliteiten welke nodig zijn voor de hoofdtaken van de universiteit; studenten opleiden en onderzoekers faciliteren. Het openbare publieksdeel, de experience en tentoonstelling, wordt vanaf 2023 ontwikkeld. Deze experience laat de innovatiekracht van de TU Delft zien in een volledig nieuw concept. Van der Meer zegt hierover: "De TU Delft is altijd aan het innoveren. De termen binnen onderzoek zijn vaak zeer complex, maar juist erg van belang voor het dagelijkse leven. Denk aan het thema duurzaamheid. Het onderzoek wat nu wordt gedaan staat over vijf jaar misschien wel bij jouw thuis. Dit is juist wat we willen vangen en laten zien in de nieuwe experience. Het is niet ingewikkeld, het is juist reuze interessant."

TU Delft Science Centre opent in het najaar van 2022 twee bijzondere faciliteiten voor onderzoekers en studenten. Het BioLab voor microbiologisch onderzoek en de Makerspace als centrale maak faciliteit van TU Delft Campus. Beide faciliteiten zullen tijdens evenementen toegankelijk zijn voor het publiek om zelf mee aan de slag te gaan. Eerder dit jaar openden al onze onderwijsruimtes voor scholenbezoek. Scholieren uit heel Nederland kunnen hier workshops volgen en kennis maken met de universiteit.

Interesse in TU Delft Science Centre? Laat je inspireren op onze evenementen, het virtuele science centre en abonneer je op onze nieuwsbrief.

Let op: Wij zijn dus gesloten, maar ons educatieprogramma en events gaan wel door.

Impressie nieuw museum