Latest News

29 oktober 2018

Delfts studententeam ontwikkelt gendopingdetectiemethode en wint prijzen in wereldwijde Synthetische Biologie competitie

Studenten van de TU Delft hebben een methode bedacht en ontwikkeld om gendoping te detecteren. Met deze methode, die de naam ADOPE (Advanced Detection of Performance Enhancement) draagt, kan in de toekomst het misbruik van gentherapie in de sport worden tegengegaan. De studenten van het Delftse iGEM-team willen met dit project het belang van veilig gebruik van synthetische biologie onderstrepen. Ze presenteerden hun idee afgelopen week in Boston tijdens de International Genetically Engineered Machine (iGEM) wedstrijd en sleepten prijzen in de wacht voor hun nieuwe toepassing en product ontwerp.

29 september 2018

Exoskelet van studenten TU Delft wint internationale Cybathlon

Zaterdag 29 september won het nieuwe exoskelet, de MARCH III, van het Delftse studententeam Project MARCH de internationale obstakelrace voor exoskeletten: de Cybathlon Experience in Düsseldorf. Teams uit verschillende landen streden tegen elkaar in deze test voor robotische harnassen ontwikkeld voor mensen met een dwarslaesie. Samen met ‘piloot’ Sjaan Quirijns, die sinds 2000 een dwarslaesie heeft, behaalde de MARCH III de snelste tijd en het hoogste aantal punten. Dankzij verbeteringen aan het pak en intensieve training van de piloot wist het team de obstakelbaan met vier verschillende obstakels in net geen 9,5 minuut succesvol af te ronden. Vooral op zelfstandig gebruik gooide het team hoge ogen.

16 september 2018

Studenten winnen wereldkampioenschap met hightech ligfiets

Wielrenster Lieke de Cock heeft afgelopen zondag het wereldkampioenschap snelfietsen gewonnen door eerder in de week met 120 km/u door de Nevadawoestijn in Amerika te fietsen. Dit deed ze in de VeloX 8 van het Human Power Team, een aerodynamische hightech ligfiets ontworpen en gebouwd door studenten van de TU Delft en Vrije Universiteit Amsterdam.

14 september 2018

Newspaper articles on TU Delft on-site cycling aerodynamics experiments

06 juli 2018

Delfts simulatiemodel voor optimale prestatie tijdens ploegentijdrit

TU Delft student Mats Overtoom kwam in zijn afstudeeronderzoek bij de opleiding werktuigbouwkunde tot een wiskundig model dat antwoorden kan geven op vragen als ‘Wat is het optimale wisselschema voor een wielrenner in een ploegentijdrit?’ en ‘Hoe snel moet hij bergop fietsen om tot een optimale prestatie te komen?’. Data van renners van Team Sunweb en specifieke parcoursinformatie vormden input voor dit simulatiemodel. Het geeft de ploeg van Dumoulin strategische handvatten om te komen tot de optimale prestatie, de beste volgorde van de renners en de lengte van de kopbeurten tijdens een ploegentijdrit.

Upcoming Events