Dr. J. (Hanno) Van Keulen PhD

Dr. J. (Hanno) Van Keulen PhD

Profiel

Biografie

Hanno van Keulen begon zijn loopbaan in de scheikunde en raakte al snel geïnteresseerd in onderwijs en leren door practicum te geven aan scheikundestudenten. Zijn werk wordt gekenmerkt door een grote nieuwsgierigheid naar de wereld en creatief gebruik van materiële verschijnselen om leer- en ontwikkeldoelen op allerlei gebied te bereiken. Met ingang van februari 2022 werkt hij bij de Technische Universiteit Delft, als Opleidingsdirecteur van de MSc Science Education & Communication, de Universitaire Lerarenopleiding van de TU Delft.

 Hanno werkte als docent, onderzoeker, trainer en adviseur aan verschillende instellingen voor hoger onderwijs. Hij was practicumdocent voor de faculteit Scheikunde van de Universiteit Utrecht; curriculumadviseur en docententrainer van de TU Delft; hoger-onderwijsadviseur en manager van de afdeling Hoger Onderwijs van het IVLOS, Universiteit Utrecht; lector Science & Techniek Primair Onderwijs bij Fontys Hogescholen; onderzoeker van het programma TalentenKracht bij de Faculteit Sociale Wetenschappen, Universiteit Utrecht. Van 2013 tot 2021 was hij lector Leiderschap in Onderwijs en Opvoeding bij het domein Flevoland van Hogeschool Windesheim in Almere. 

De rode draden in deze loopbaan zijn nieuwsgierigheid en de rijke leeromgeving. De activiteiten van Van Keulen gebruiken de motiverende kracht van de materiële wereld om leer- en ontwikkeldoelen te bereiken, zoals direct op het gebied van natuur en techniek en onderzoek en ontwerpen, als indirect, als context voor taalontwikkeling, digitale geletterdheid, sociaal-emotionele ontwikkeling of creativiteit, en om jongeren beter voor te bereiden op participatie in de (hoogtechnologische) samenleving en de aansluiting bij de arbeidsmarkt te verbeteren. 

 Samen met Joke Voogd van de Universiteit van Amsterdam begeleidt hij Marieke Veltman, die promotieonderzoek doet naar ‘Using problems with wicked tendencies as vehicles for learning in higher professional education’. Hierbij speelt de theorie van ‘boundary crossing’ een belangrijke rol.

Samen met Mariska Venema ontwikkelde Van Keulen de Associate Degree opleiding Pedagogisch Educatief Professional, die in Almere in 2018 van start ging, en voorziet in leerkrachtondersteuners voor het basisonderwijs en ‘hbo-ers op de groep’ in de kinderopvang en de vve. Deze opleiding had in 2021 een studenttevredenheid van 95% (NSE) en is nu een topopleiding van Windesheim.

In opdracht van de Gemeente Almere voerde Van Keulen een inventarisatiestudie uit naar ‘Taal in Almere’. De aanbevelingen uit dit rapport worden momenteel met subsidie van de gemeente geïmplementeerd, waarbij het streven is om de samenwerking tussen scholen en van scholen met de rest van de keten te verbeteren. De Stedelijke Taalaanpak Almere kreeg een kick-off met een driedaags taalsymposium op 24-26 november 2021. 

 Sinds begin 2022 werkt Van Keulen als Opleidingsdirecteur Science Education & Communicaton (SEC), dat is de universitaire lerarenopleiding van de TU Delft, met als opdracht bij te dragen aan kwaliteit en innovatie in het funderend onderwijs, ideeën te ontwikkelen om het lerarentekort tegen te gaan, en de opleiding van leraren en het vakdidactisch en onderwijskundig onderzoek rond de schoolvakken Wiskunde, Natuurkunde, Informatica, Scheikunde en Onderzoek & Ontwerpen verder vorm te geven.

Hanno van Keulen is Editor-in-Chief van het European Journal of STEM Education, bestuurslid van de Stichting Technasium, en lid van het Algemeen Bestuur van de Vereniging voor Onderwijsresearch.

Recente Keynotes en voordrachten

Van Keulen, H. (2021, 25 januari). Bruggen bouwen kun je leren! Over de rol van de docent in het hoger beroepsonderwijs. Webinar tijdens de Windesheim Onderwijsweek. Almere: Hogeschool Windesheim. https://liveadminwindesheim.sharepoint.com/sites/WindesheimOnderwijsweek/SitePages/Terugkijken(1).aspx?csf=1&web=1&e=Do0brm

Van Keulen, H. (2021, 16 april). Het verhaal van taal in de stad. Presentatie tijdens de Week van het Jonge Kind. Te raadplegen op: https://rise.articulate.com/share/-C7WyU5DhLPo_V_H_kVZ6DMG8xEJZljc#/lessons/mM9suCa06B0Y8aF5RKyh-5dTfzJ7skol. Almere: Hogeschool Windesheim.

Gemeente Almere (2021, 10 mei). De Almeerse Kansenloop. Een korte documentaire over kansengelijkheid in Almere. Te raadplegen op https://www.youtube.com/watch?v=vz3zQLy_sak. Almere: Gemeente Almere.

Van Keulen, H. (2021, 21 mei). Laat een kind de rijkdom van taal zien. Presentatie tijdens de Open Collegeweek. Te raadplegen op: https://www.windesheim.nl/pagina-s/open-college-week/bekijk-nu/taal-is-mooi. Almere: Hogeschool Windesheim.

Van Keulen, H. (2021, 1 juli). Techniek en verbeeldingskracht komen samen in STEAM-onderwijs. Bijdrage aan het Webinar STEAM-onderwijs, Platform Talent voor Technologie, Amsterdam. Zie https://ptvt.nl/actueel/techniek-en-verbeeldingskracht-komen-samen-in-steam-onderwijs/

Van Keulen, H. (2021, 12 augustus). A STEM curriculum. Towards STEM literacy from early childhood to university education. Keynote at the 4th International IAMSTEM Conference, Keelung (Taiwan).

Van Keulen, H. (2021, 27 oktober). Bruggen bouwen: verwonderen bij kunst, wetenschap en techniek. Voordracht tijdens de studiedag van de Monton Montessorischolen. Utrecht: Monton.

Van Keulen, H. (2021, 4 november). Digitale geletterdheid en wetenschap en technologie: van probleem naar oplossing voor problemen.Openingsvoordracht voor de SLO-werksessie over de koppeling van digitale geletterdheid aan wetenschap & technologie in het curriculum. Utrecht: SLO.

Van Keulen, H. (2021, 5 november). Making more of robotics in primary and secondary educatrion. Keynote at the 14th International Conference on Informatics in Schools. Nijmegen: Radboud Universiteit. Zie https://issep2021.science.ru.nl/keynote/

Van Keulen, H. (2021, 18 november). Onderwijs op het snijvlak van kunst, wetenschap en technologie. Opening van de slotconferentie Art Loves Science, georganiseerd door het Lectorenplatform Onderwijs op het Snijvlak van Kunst, Wetenschap en Technologie. Zie https://www.ahk.nl/lectoraten/educatie/lectorenplatform-okwt/arts-loves-sciences-18-november-2021/


Recente publicaties

Van Keulen, H, & Venema, M. (2022). Spelen met ruimte. Ervaringen van jonge kinderen in en met de ruimte. De wereld van Het Jonge Kind, 2022(8), pp.6-9.

De Wit, S., Van Keulen, H. & Schutte, P. (2021). Programmeren in het basisonderwijs. Te raadplegen op: https://xerte.windesheim.nl/play.php?template_id=1034#page1. Deventer: TechYourFuture

Van Keulen, H., & Venema, M. (2021). Learning about science, technology, engineering and mathematics (STEM) through play. In J. Van Heerde & A. Veldsman (Eds.), Rethinking learning through play (pp. 217-229). Pretoria: Van Schaik Publishers.

Veltman, M. E., Van Keulen, J., & Voogt, J. M. (2021). Using problems with wicked tendencies as vehicles for learning in higher professional education: towards coherent curriculum design. The Curriculum Journal, 2021. doi: doi.org/10.1002/curj.100

Van Keulen, H. (2021). ‘Let’s make things better’! Natuur en techniek in het basisonderwijs. Terugkoppeling, 30(3), 4-6. 

Bremmer, M., Heijnen, E., Van Dartel, M., Roos, N., Hotze, A., Van Keulen, H., . . . Van der Sande, R. (2021). Manifest voor onderwijs op het snijvlak van kunst, wetenschap en technologie. Amsterdam: Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten.

Knoef, M., Gijsel, M., Van Keulen, H., & Visscher, A. (submitted). Integrated language and science & technology instruction: A cognitive task analysis of the required teacher expertise. International Journal of STEM Education.

Van Keulen, H., Hellendoorn, A., Van den Berghe, R., Petersen, H., & Ploeger, E. (submitted). Using robots in special education to foster social and technological skills of children with autism spectrum disorder: a literature review. Journal of Enabling Technologies

Keulen, H. van, & Boendermaker, C. (2020). Contributing to reading comprehension through STEM education. Design and Technology Education: an International Journal

Van Keulen, H. Venema, M., Boendermaker, C., Nortier, R., Bruggink, A., Broekhuizen, M., & Van Look, K. (2020). Inventarisatiestudie Stedelijke Taalaanpak Almere. Almere: Hogeschool Windesheim.

Berghe, R. van den, Petersen, H., Hellendoorn, A., & Keulen, H. van. (2020). Programming a robot or an avatar: A study on learning outcomes, motivation, and cooperation. Companion of the 2020 ACM/IEEE International Conference on Human-Robot Interaction (HRI ’20 Companion), March 23–26, 2020. New York: ACM.

Keulen, H. van, & Wessum, L. van. (2019). Rijke leeromgevingen: van onderwijzen naar leren. Basisschool Management, 2019(7), 20-24.  

Keulen, H. van. (2018). STEM in early childhood education. European Journal of STEM Education, 3(3). doi: 10.20897/ejsteme/3866

Boendermaker, C., Diepen, M. van., Heeremans, M., & Keulen, H. van. (2017). "Ik gebruik die taaldingetjes nu ook in andere lessen". Hoe leerkrachten basisonderwijs geïntegreerd onderwijs leren ontwerpen in een professionele leergemeenschap. Tijdschrift voor Lerarenopleiders, 38(4), 31-37. 

Gresnigt, Rens, Taconis, Ruurd, Keulen, Hanno van, Gravemeijer, Koeno, & Baartman, Liesbeth. (2014). Promoting science and technology in primary education: a review of integrated curricula. Studies in Science Education, 50(1), 47–84. doi: 10.1080/03057267.2013.877694

Ardies, Jan, Maeyer, Sven De, Gijbels, David, & Keulen, Hanno van. (2014). Students' attitudes towards technology. International Journal of Technology and Design Education, 24(1). doi: 10.1007/s10798-014-9268-x

Lees meer

Publicaties

Prijzen

  • 2013

    Praktijkprijs Vereniging voor Onderwijs Research (VOR)

    Prijs voor de beste publicatie van een wetenschappelijk verantwoord Nederlandstalig boek, rapport, of digitaal, of multimediale product dat van groot belang is voor de verbetering van het onderwijs in 2013, toegekend aan dr. Hanno van Keulen, voor het Vindplaatsenprogramma Talentenkracht en het boek 'Talentontwikkeling met Wetenschap en Techniek'
    Onderwijs Research Dagen 2013