
Ir. M. Pini
Ir. M. Pini
Contact
Profiel
Current Position
Assistant Professor (tenured)
Publications List
Visit my Google Scholar profile
Biografie
Degrees
- 2010, M.Sc. in Energy Engineering, Politecnico di Milano, Italy
- 2014, Ph.D. in Energy and Nuclear Science and Technology, Politecnico di Milano, Italy
- 2017, Visiting Professor, Stanford University
- 2014 - current, Assistant Professor, Propulsion and Power, Delft University of Technology
- 2011 - 2014, PhD Candidate, Laboratory of Fluid-Machines, Politecnico di Milano
- 2010, Research Assistant, Energy Systems, Politecnico di Milano
Expertise
- Internal flows & turbomachinery
- CFD-based design methods (SU2)
- Non-ideal compressible fluid dynamics (NICFD)
- High-speed phase-change flows
- Data-driven modeling for internal flows
Research
- High-speed turbines for compact thermal engines
- High-speed compressors for thermal management systems
- Adjoint-based shape optimisation methods
- Multi-disciplinary (fluid/structure) optimisation methods
- Data-driven loss modelling for turbomachinery
- Optimal design of compact heat exchangers
- Physics of non-ideal flows (e.g., dense vapours)
Prijzen
- 2011: Doctoral scholarship by MIUR (Italian Ministry of Research and Education)
- 2012: Best paper award at ECCOMAS conference
Expertise
Publicaties
-
2022
A Code for the Preliminary Design of Cooled Supercritical CO2 Turbines and Application to the Allam Cycle
Roberto Scaccabarozzi / Emanuele Martelli / Matteo Pini / Carlo Maria De Servi / Paolo Chiesa / Manuele Gatti
-
2022
Design optimization of a high-speed twin-stage compressor for next-gen aircraft environmental control system
Andrea Giuffre / Piero Colonna / Matteo Pini
-
2022
Flow deviation and critical choking in transonic turbine cascades operating with non-ideal compressible flows
Francesco Tosto / Andrea Giuffré / Piero Colonna / Matteo Pini
-
2022
L'effet de la taille et du fluide actif sur la conception multi-objectifs des compresseurs centrifuges à grande vitesse
Andrea Giuffre / Piero Colonna / Matteo Pini
-
2022
Multirow Adjoint-Based Optimization of NICFD Turbomachinery Using a Computer-Aided Design-Based Parametrization
Roberto Agromayor / N. Anand / M. Pini / Lars O. Nord
-
Onderwijs 2022
Onderwijs 2021
Media
-
2019-12-17
Waste Heat Recovery Systems for More Electric Aircraft
Verscheen in: TU Delft
Prijzen
-
2019-12-17
NWO Open Technology Program Grant
Prof. Colonna, voorzitter van de onderzoeksgroep Propulsion and Power, en zijn collega’s Dr. De Servi, Dr. Pini en Dr. Vos hebben een NWO Open Technology Program Grant van € 1.300.000 ontvangen voor het onderzoeksproject "Waste Heat Recovery Systems for More Electric Aircraft". Het doel van dit programma is het ontwikkelen van een baanbrekende technologie voor de terugwinning van restwarmte die de brandstofefficiëntie van vliegtuigen sterk zal verhogen, namelijk ultralichte organic Rankine cycle (ORC) power systems.
Twee toepassingen maken deel uit van het onderzoek. Een kan eerder op de markt worden gebracht, namelijk een auxiliary power unit (APU) op basis van gasturbines met ORC-restwarmte-terugwinning die alle benodigde elektrische energie tijdens de vlucht levert met een zeer hoog rendement. Voor de wat verdere toekomst wordt gekeken naar turbofanmotor met gecombineerde cyclus. Het team zal nieuwe stroom- en motorconfiguraties bestuderen die radicaal nieuwe ontwerpen voor zowel turbomachinerie als warmtewisselaarcomponenten toepassen.