10. Studeren zonder stress

Videotekst

Dan nu even een minder grappig onderwerp. Stress. 
Er zijn vele vormen van stress: faalangst, perfectionisme, presentatiestress, angst, burnout, gedachten over zelfdoding...

Door teveel stress heb je minder overzicht, je kunt minder goed plannen, je bent minder creatief. Stress kaapt een deel van je werkgeheugencapaciteit en hindert de aanleg van korte-termijn geheugennetwerken. Je studeert daarom langzamer, je bent foutgevoeliger en misschien haal je daardoor zelfs onvoldoendes. Maar vooral: het voelt ontzettend vervelend.

Al deze vormen van stress zijn netwerkconfiguraties in je hoofd van samenwerkende Gedachten-Gevoel-Gedrag.

Hoe studeer je zonder stress? Door andere netwerken te creëren. En die door oefening sterker te maken. 
Je kunt positieve gedachten gaan denken 
Je kunt negatieve gedachten uitdagen 
Je kunt focussen op kernkwaliteiten of succes. Zo trainen ze militairen ook.

Met ander gedrag kun je denken aan hulp vragen, meer bewegen, (al is het maar 10 minuten wandelen per dag!), een goeie app downloaden en gebruiken

Anyway. Je brein is super dynamisch. Gebouwd op aanpassing en verandering. Als je nieuwe netwerken aanlegt en daar mee oefent, zullen die steeds sterker worden.

Als je depressief bent, of suïcidaal, ga je niet zelf iets proberen, zoek dan hulp. Bel je huisarts bijvoorbeeld. 

Er zijn trouwens ook nog een heleboel online courses die je kunnen helpen.

Hoe beter je je voelt, hoe beter je kunt studeren.

In Delft gaan we voor beiden: zowel studentenwelzijn als studiesucces.  Mogen we je helpen?