8. Tentamens halen

Videotekst

Klinkt misschien gek, maar toetsen toetsen niet alleen inhoud, maar ook gedrag. Je moet natuurlijk de stof goed beheersen, maar je kunt je ook op andere manieren goed voorbereiden op een toets.
Hier komen ze:

Voorafgaand aan een toets:

  1. lees je in op de algemene gebruiksvoorwaarden van een toets, bv multiple choice
  2. weet wat er van je verwacht wordt. Screen de leerdoelen en check of die aansluiten bij de materialen en oude of oefentoetsen; 
  3. zorg dat je de studiestof hardop kunt uitleggen aan een ander. Dan weet je zeker dat je breinnetwerken sterk genoeg zijn. 
  4. plan de dag voor de toets of presentatie vrij. Topsporters gaan ook niet de korte periode voorafgaand aan de wedstrijd nog sprintjes trekken of veel trainen.  
  5. trek op de dag zelf je mooiste ondergoed en beste kleren aan (serieus, werkt ook heel erg goed bij sollicitatiegesprekken!). 
  6. neem iets te eten en drinken mee (liefst slome suikers als een banaan, van snelle suikers als chocola krijg je een glucosedip).
  7. vermijd medestudenten die elkaar op het laatste moment nog gaan overhoren of studiestof willen checken. Alleen maar stress verhogend. Hou daar mee op. 
  8. zorg dat je ruim op tijd bent en trakteer jezelf op een lekkere koffie.

Tijdens een toets:

  1. lees of bekijk de opgaven rustig en nauwkeurig 
  2. drink water, eet slome suikers
  3. verbeter alleen als je daar inhoudelijk overtuigende argumenten voor hebt. 
  4. dek antwoorden af, die zorgen alleen maar voor teveel associatieve activatie van neurale netwerken. Dat is wat anders dan ‘het antwoord op de vraag’. Werk het antwoord uit als ware het een open vraag. Plaats dat dan terug in de gegeven antwoordmogelijkheden.
  5. bij open vragen: als je het antwoord niet weet, associeer op gerelateerde sleutelbegrippen,  kernwoorden die genoemd worden of associaties die het oproept. Wat weet je er wel over? Dit werkt ook op een mondeling (‘Wat ik wel weet, is dat …’)

Let wel: Als je elke keer iets nét niet haalt, betekent dat niet dat je ’t elke keer ‘bijna hebt’.
Het betekent wel dat je de stof structureel onvoldoende beheerst.

Voor tips over hoe je kunt voorkomen dat je in de valkuilen van een hertentamen trapt (zoals Hetzelfde blijven doen als wat je voorheen deed, en De studiestof herkennen in plaats van echt beheersen), zie het infosheet op de webpagina hierover.

Succes!