Overdraagbare vaardigheden

Werkgevers willen afgestudeerden die over technische kennis beschikken die verband houdt met de functie, maar dat is lang niet zo belangrijk als goed teamwerk, vaardigheden met betrekking tot besluitvorming en communicatie en het vermogen om het werk te plannen en te prioriteren.

Je doet op en buiten de universiteit op verschillende manieren vaardigheden op: door je studie, door ervaring in je werk en door andere interesses. Waar je ze ook opdoet, je moet ze kunnen benoemen en vertalen in een taal die een potentiële werkgever kan begrijpen. 

Vaardigheden kunnen op veel verschillende manieren worden gegroepeerd en benoemd, maar het belangrijkste is dat je weet welke termen werkgevers het meest gebruiken, en wat ze daarmee bedoelen. Hieronder vind je een lijst met vaardigheden (in willekeurige volgorde) waar werkgevers vaak op letten wanneer ze afgestudeerden in dienst nemen:

Informatie

Aanbevolen activiteiten

Gebruik het document Mijn overdraagbare vaardigheden om een lijst te maken van je overdraagbare vaardigheden. Je beschrijft hierin je rol of ervaring waarin je de betreffende vaardigheid hebt gebruikt, en wat je hebt gedaan om die vaardigheid te ontwikkelen.

/* */