Thuis Studeren

You can make it work!

Deze omschakeling naar volledig online onderwijs vraagt je om nieuwe manieren te vinden om thuis goed te studeren. Misschien is het moeilijker een dagelijkse ritme te vinden, om de vakken die je volgt te structureren en om de focus te vinden op de taken die je moet doen. Houd moed en zorg dat je je eigen persoonlijke aanpak vindt en verbeterd om door te gaan, zo goed je kan. Om je te helpen hebben wij de volgende tips en advies voor je bijeen gebracht: 

Bepaal je eigen persoonlijke ritme
Gedurende deze tijd van constante verandering is het belangrijk om een aantal momenten van houvast op te nemen in je dagritme: ontbijt, lunch en avondeten, online colleges, meetings via Zoom. Je kunt hieromheen een structuur voor jezelf opbouwen waarin je ontdekt wanneer je wat het beste kan studeren. Geef je week structuur en let erop dat je genoeg ruimte maakt voor een beetje beweging en ontspanning, weg van alle informatie.  

Maak onderscheid tussen studie en thuis modus
Bereid jezelf voor op de dag en doe datgene wat je op een normale doordeweekse dag ook zou doen als je naar de campus zou gaan. Zo kan je fris de dag beginnen en loopt niet alles door elkaar. 

Maak een aparte studeer ruimte
Jouw studeerplek moet bevorderlijk zijn voor jou om goed te studeren. Dus in de gezamenlijke woonkamer studeren met je huisgenoten is misschien niet de beste optie. Een schoon en georganiseerde bureau geeft een opgeruimd hoofd met alleen datgene om je heen wat je nodig hebt om te studeren. Koffie of iets te drinken in de buurt is misschien wel handig. Je telefoon even uit doen of in een andere ruimte even laten, ook.  

Houd je energiepeil in de gaten
Met de situatie nu, kan het zo zijn dat alle structuur verdwenen is als het studeren aan gaat (en mogelijk alle andere dingen ook). Gedurende de dag, zal je merken dat je energiepeil op en neer gaat, net als je emoties. Dit is heel normaal maar het kan zijn dat je energie nu onregelmatiger is: omdat je nu minder afwisseling meemaakt en veel in dezelfde omgeving bent, zal je hier bewuster van worden. Om je energie te managen, is het belangrijk dat je dingen doet die lichaam en geest ontspannen en activeren.

Energizers
Make een lijst van ‘energizers’, die niet lang duren, een paar minuten: selecteer een aantal activiteiten die je ontspannen, zoals een stukje wandelen, naar muziek luisteren, een tussendoortje eten, een korte meditatie, Sudoku’s en een aantal activiteiten die je activeren zoals harde muziek, een korte work-out, dansen, gamen, je kamer opruimen, dat soort dingen. Houd in de gaten hoe je je voelt na elke pauze zodat je bij elke pauze steeds beter kan kiezen wat voor ‘energizer’ voor nu het beste past. 

Plan je pauzes, zorg voor beweging!
Om productief te zijn is het studeren van een 45 – 60 minuten met daarna ene korte pauze, aan te raden. Ook zorgt beweging voor de nodige balans: een wandeling in de vroege ochtend of fietsen door de polder doet wonderen voor je concentratie. Zie voor leuke routes:  Delft Cycling trails or Delft walking trails (andere steden zijn ook mogelijk). Wil je beweging met meer pit? Gebruik een van de 7 minute workout apps om tussendoor te doen. 

Afleidingen tegengaan
Met al het onderwijs wat online wordt aangeboden, is de verleiding groot om websites in te duiken die niets te maken hebben met studeren. Er zijn browser add ons die je helpen om gefocused te blijven zoals Stayfocused for Chrome (ironisch maar waar) of Leechblock for Firefox. Hiermee kun je bepaalde websites voor bepaalde tijdsblokken blokkeren. Andere tips om afleiding tegen te gaan: neem actief aantekeningen op papier terwijl je luistert naar online colleges. In plaats van meerdere tabs open te hebben die je afleiden, schakel over naar full-screen. 

Blijf in verbinding

Vooral als je alleen woont zonder huisgenoten, is het belangrijk in contact te blijven met vrienden en medestudenten. Samen op campus studeren motiveert en nu dit niet kan, is Pukka team misschien wel een optie. Het neemt foto’s van jou en je team zodat je kan zien dat iedereen ook aan het studeren is. Je kunt ook video bellen hiermee. Pukka team werkt direct vanuit je browser, je hoeft alleen in te loggen: Zie de website voor 60 dagen uitproberen

Gun jezelf de tijd en wees mild
Herinner jezelf elke dag, door te praten met vrienden en familie of door te schrijven in een dagboek aan de dingen die wel gelukt zijn vandaag, hoe klein deze dingen ook mogen zijn. Denk na over waarom dat ene wat wel gelukt is, goed gegaan is en hoe je deze aanpak ook met andere, misschien wat uitdagender taken kan doen. Als je merkt dat je routine toch wat afglijdt, oordeel niet te hard over jezelf. Wees mild en begin opnieuw: vul je dagritme aan bijvoorbeeld met iets nieuws wat je motiveert en probeer dit uit. Werkt het, hou het erin, werkt het niet, probeer iets anders. 

Heb je nu hulp nodig?

  • Vind je het moeilijk om te concentreren? Ben je bezorgd? De ‘Gezondeboel’ e-health tool geeft bruikbare selfhelp programma’s, specific voor corona nu waarmee je volledig anoniem en op eenvoudige wijze je mentale gezondheid kan ondersteunen.
  • Ervaar je problemen met thuis studeren? Misschien heeft de ‘Study Skills Toolkit’ tips.
  • Heb je een vraag over je carrière? Kijk dan even in onze ‘Career Toolkit’.
  • Wil je graag gebruik maken van de spreekuren met studentpsychologen? Vul dan dit formulier in en stuur het voor 11:00. Zie de website.
  • Als je vragen hebt of je hebt hulp nodig met je studie, laat het ons weten! Je kunt contact opnemen met ons per email of een skype afspraak inplannen via de online afspraken portal. Gebruik hiervoor je TU Delft email adres en vermeld je studentennummer.
  • Weekly zoom meeting: How do deal with Corona related stress and anxiety, every Tuesday from 10 to 11 am, hosted by studentenpsychologen. (Meeting linkMeeting Password is 071077, The session will not be recorded.
  • Remote studying 

Houd de TUD website in de gaten en Brightspace (voor zowel algemene informatie als vakspecifieke informatie).

Wij wensen je veel succes met het thuis studeren – stay fit, stay healthy!