Voorkom oplichting
Ben je als student slachtoffer van (online) fraude via WhatsApp, e-mail, telefoon, SMS of op andere manieren? Neem contact op met de fraudehelpdesk. Je kunt een melding doen via het online formulier, maar als je direct hulp nodig hebt raden we aan om te bellen naar 088-7867372.
If you are an English speaking victim, please use the telephone number (the website is only available in Dutch).
Kom je in financiële problemen als gevolg van de fraude? Neem contact op met de studentendecaan of studieadviseur.
Bij een poging tot oplichting via je studentenmail vragen we je de bewuste mail door te sturen naar abuse@tudelft.nl .
Je kunt een poging van fraude melden bij de fraudehelpdesk via het online formulier, hiermee help je ze bij vinden van trends. Dit geldt niet alleen voor mails, maar ook voor pogingen via telefoontjes, WhatsAppjes, SMS oplichtingen of websites.
-
- Als personen van de TU Delft
- Overheidsinstanties (IND, Belastingdienst, Buitenlandse zaken etc. etc.)
- Als bedrijven zoals banken of verzekeraars
- Als leden van drugskartels of corrupte wetshandhavers.
-
- Via telefoon (waarbij het ze soms lukt om een herkent telefoonnummer te gebruiken)
- Via e-mail
-
- Persoonsgegevens
- Verzoek om op een link te klikken (waarna ze de pc/telefoon overnemen)
- Verzoek om geld, ITunes kaarten, Play store kaarten of cryptomunten over te maken
- Verzoek om een virtuele ontvoering; de oplichters dwingen je om virtueel onder te duiken en om alle communicatie met familie en bekenden tijdelijk te verbreken zodat de oplichters foto's naar familieleden kunnen sturen om geld af te persen via een bankoverschrijving.
-
- Het noodzakelijk is voor verblijf in NL
- De leidinggevende dit op korte termijn nodig heeft
-
- Check altijd de bron van de boodschap. Vertrouw nooit op één mailtje of telefoontje, maar vraag actief informatie op bij de bank of overheid. Een telefoonnummer of mailadres controleren is daarbij niet genoeg.
- Plaats nooit aankomende reisdata en -locaties online.
- Bespreek virtuele ontvoering met familieleden voordat je op reis gaat.
- Spreek een "wachtwoord" af zodat familieleden in geval van nood kunnen vragen ter bevestiging dat een dierbare echt in de problemen zit.
-
- Contact opnemen met fraude helpdesk
-
- Slachtoffer naar Fraudehelpdesk verwijzen
- Slachtoffer naar politie doorverwijzen voor aangifte. Eventueel via IV, die kunnen dan politie voorbereiden op aangifte.
-
- 12 feiten in Delft sinds december 2021
- Schade tussen 4000 en 19000 euro.
- 11 van de 12 hadden een niet-Nederlandse nationaliteit. Vooral het aantal Indiërs valt op.
-
1. Iemand belt op of je krijgt een bandje waarop je moet reageren (botconstructie).
2. Dit is doorgaans een Engels sprekend persoon die zich voordoet als een medewerker van de politie of supreme court.
3. Degene die gebeld wordt, wordt verbaal onder druk gezet en beschuldigd van witwassen en vals geld oid.
4. Of er wordt gewag gemaakt dat diegene een potentieel slachtoffer kan worden van criminelen.
5. Hierop wordt het slachtoffer geïnstrueerd om ‘Anydesk’ of een andere app te installeren,
6. Waarop er geld wordt overgemaakt naar een derdenrekening of een coinbase account waarmee het in cryptovaluta wordt omgezet.
Artikel TU Delta (29 maart 2022) TU-studenten voor duizenden euro’s opgelicht