De vier vragen om erachter te komen waar je nou echt gelukkig van wordt

In een constant veranderende wereld is het lastig je eigen pad te kiezen. Hoe bepaal je bijvoorbeeld welke studie bij je past? En ga je direct studeren of kies je voor een tussenjaar? Veel scholieren worstelen met deze vraagstukken.

Met behulp van de volgende vier vragen kom je dichter bij het maken van een keuze waar je je goed bij voelt en succesvol in bent.

Wat vind je leuk?

Wat vind je nou echt leuk om te doen en te leren? Het is een even lastige als belangrijke vraag. Wat hierbij helpt, is om gewoon op te schrijven wat jou in het dagelijks leven plezier en energie geeft. Dit lijstje vertaal je vervolgens naar vakken, studies en beroepen die daarbij aansluiten.

Waar zou je voor betaald willen krijgen?

Veel geld staat niet gelijk aan veel geluk. Als je iets studeert wat je een goed betaalde baan oplevert, maar wat je niet leuk vindt, is de kans groot dat je niet gelukkig bent. Toch is het belangrijk je af te vragen waar de studie je later kan brengen. Waarmee wil je de kost verdienen? En over welk beroep zou je met trots vertellen?

Waar ben je goed in?

Tijdens je middelbare schooltijd kom je er grotendeels achter waar je wel en niet goed in bent. Schoolvakken en ontwikkelde talenten zijn vaak niet één-op-één terug te vinden in een studie. Het maken van een studiekeuze vraagt een onderzoekende houding. Kijk goed naar de inhoud van een studie. Welke vakken horen bij de opleiding en hoe komen jouw eigen talenten daarin terug?

Waarmee wil je betekenisvol zijn?

Iets doen met waarde voor mensen om je heen of zelfs de hele wereld. Voor veel mensen geeft het doen van een opleiding of werk met impact voor mens, maatschappij en milieu veel voldoening. Verschillende studies leiden uiteindelijk naar een baan waarmee jij het verschil kan maken. Stel jezelf bij het zoeken naar de juiste studie de vraag: waar zou jij een held in willen zijn?