Droge voeten op de campus

Noem het klimaatadaptatie, noem het duurzaamheid. Gerrit Hofland, technisch gebiedsmanager van de TU Delft en verantwoordelijk voor het rioolsysteem onder de campus, heeft het liever over ‘gewoon logisch nadenken’. En dat doet hij. Op zijn werk, thuis, op vakantie, overal en altijd. Zo zorgt Gerrit ervoor dat iedereen op de campus droge voeten houdt. 

Dertien gemalen heeft hij in het vizier. En zo’n veertig kilometer buis. Drie afvoersystemen voor regenwater, vuil water en bluswater. Zijn werk is om dat complete rioolsysteem optimaal te laten functioneren zodat het voorbereid is op zelfs de meest hevige regenbuien. “Inspelen op alle mogelijke weersomstandigheden; da’s echt een uitdaging”, zegt hij met een fanatieke glimlach.

Hij laat zijn computerscherm zien. Daarop staan de afbeeldingen van de gemalen, hoeveel water erin staat, vanaf welke waterhoogte er gepompt moet worden en waar dat water heen gaat. Ook ziet hij wanneer er regenbuien vallen. “Kijk, dit is het gemaal bij de Library.” Hij klikt er met zijn muis op. “Nu ga ik ‘m opbellen, ga ik er verbinding mee maken. Even wachten… Kijk, live verbinding, er staat nu 49 centimeter water in. Vanaf de bodem. Da’s goed. Bij 50 centimeter gaan de pompen automatisch aan. Maar ik kan ’m nu ook aanzetten, handmatig. Zie je, daar gaat-ie al.” Hij heeft dit programma ook op zijn iPad staan. En op zijn mobiel. Zo staat hij altijd en overal in contact met de gemalen. Zijn dagelijkse routine: iedere ochtend even de werking van alle gemalen checken. En ’s middags nog een keer. En natuurlijk als er een melding binnenkomt of bijvoorbeeld bij onverwachte zware regenval.

Reiniging, inspectie en reparatie

Het eerste dat Gerrit deed toen hij bij de TU Delft kwam, was het laten uitvoeren van  reinigingswerkzaamheden. Hij liet het gehele riool doorspuiten en keek wat er meekwam. “Bagger, vuil, stenen, een hoop troep”, vertelt Gerrit. “En bij de duikers [de verbindingen tussen twee watergangen, red.] achterop de campus haalden we zelfs een compleet vrachtwagenwiel tevoorschijn.” 

Vervolgens is Gerrit Hofland gaan inspecteren waar reparaties moeten worden uitgevoerd. “Het is noodzakelijk je systeem goed te onderhouden. Dat moet je met je auto ook. Als je ‘m drie jaar lang niet onderhoudt, dan sta je op een gegeven moment stil.” Langzaamaan werd het voor Gerrit duidelijk hoe het ondergrondse stelsel er precies uitziet. Op sommige punten is het echt slecht. Andere delen zijn nog goed. “Ik ben daar nu zo’n drie jaar mee bezig. Ik denk dat we inmiddels meer dan 90% in beeld hebben. Door goed inzicht kunnen we meer preventief te werk gaan.” 

Klimaatadaptatie? Een containerbegrip

Met de optimalisatie van het systeem speelt Gerrit in op de steeds heviger regenval in Nederland en neemt zogezegd ‘klimaatadaptieve maatregelen’. Hij hekelt het woord: klimaatadaptatie. Een containerbegrip noemt hij het. Dat betekent niet dat hij die stortbuien onderschat. Er zijn een aantal maatregelen die je kunt nemen. Bijvoorbeeld het vergroten van de buizen. “Maar dat heeft eigenlijk niet veel effect”, weet Gerrit. “Je kunt beter kijken naar slimme oplossingen. Je systemen optimaliseren.” Weer pakt hij zijn computer erbij. “Stel je voor, er komt een grote bui aan. Dat kun je hier zien.” Hij wijst. “De computer geeft dan een signaal waardoor alle stuwen en afsluiters worden opengezet. Dan laat je in feite heel je rioolstelsel leeglopen. Als dat allemaal leeg is, heb ik een buffer gecreëerd voor regenwater. Als dan de bui valt, zet je alles weer op de ‘normaalstand’ en dan laat je het stelsel weer voor je werken.” 

Fictief buitje laten vallen

“Buffer creëren, da’s het allerbelangrijkst. En testen en leren, dat ook trouwens.” Gerrit kan op zijn computer een fictieve bui in zijn stelsel laten vallen. En zien hoe het riool de bui verwerkt. Of de putten overstromen of niet. Of er water op de straat blijft staan. Zo werkt hij continu aan het verbeteren van de werking van het rioolsysteem onder de campus.

Het rioolsysteem van de TU Delft campus omvat:

Gemalen
13
Riool
40 km
Vernieuwd
Inmiddels is ca. 8 km van het systeem vernieuwd