TBM wetenschappers in de media

234 resultaten

08 oktober 2019

Bert van Wee op EenVandaag over ruimtebeslag van auto's

De Amsterdamse wethouder Sharon Dijksma heeft laten berekenen dat een rijdende auto 80 vierkante meter ruimte gebruikt. Volgens transportprofessor Bert van Wee is het niet haalbaar om te bereken hoeveel ruimte een auto helemaal precies in beslag neemt. Het is volgens hem te moeilijk.

08 oktober 2019

Bert van Wee in AD over snelweg rijstrook voor elektrische auto's

Als het kabinet vanwege de stikstofcrisis besluit tot verlaging van de maximumsnelheid tot 100 km/uur dan zou dat op snelwegen met drie of meer rijstroken niet voor elektrische auto’s hoeven gelden, aldus een samenwerkingsverband van bedrijven en organisaties dat het gebruik van waterstof promoot. Hoogleraar transportbeleid Bert van Wee vindt het te vroeg om nu al overal rijstroken voor elektrische auto’s te reserveren. ,,Er zijn nog niet genoeg elektrische auto's en minder rijstroken voor de andere auto's zou tot meer files leiden.

26 september 2019

Bert van Wee op BNR.nl over trends in verkeersveiligheid

Vorig jaar reden Nederlanders ruim 121 miljard kilometer. Dat record legden we vooral af op benzine en minder op diesel. Die stijging komt door het toegenomen aantal auto's. Dat blijkt uit onderzoek van het CBS. Toch is de filedruk niet evenredig hard gestegen. Het extra asfalt heeft indirect invloed, zegt hoogleraar Transportbeleid Bert van Wee van de TU Delft.

20 september 2019

Bert van Wee op BNR.nl over recordaantal kilometers

Vorig jaar reden Nederlanders ruim 121 miljard kilometer. Dat record legden we vooral af op benzine en minder op diesel. Die stijging komt door het toegenomen aantal auto's. Dat blijkt uit onderzoek van het CBS. Toch is de filedruk niet evenredig hard gestegen. Het extra asfalt heeft indirect invloed, zegt hoogleraar Transportbeleid Bert van Wee van de TU Delft.

20 september 2019

Bert van Wee op BNR.nl over openbaar vervoer

Volgens een nieuw plan van de openbaar vervoer sector moet vanaf 2020 tenminste twintig miljard euro extra worden uitgegeven om de sterke groei in het aantal treinreizigers op te vangen. Hoogleraar transportbeleid Bert van Wee van de TU Delft zou niet zo snel meegaan in dat voorstel: 'Er zit al voor tientallen miljarden in de pijplijn tot 2030 voor infrastructuur en openbaar vervoer'.

12 september 2019

Bert van Wee op Funx.nl over de kosten van OV

Goedkopere treinkaartjes zouden leiden tot minder auto's en dat is beter voor het milieu. Toch?Bert van Wee, hoogleraar transportbeleid aan de TU Delft, geeft aan dat het niet zo simpel is. "Je moet niet denken dat als je het ov goedkoper maakt, het autorijden afneemt."

10 september 2019

Wijnand Veeneman in De Limburger over Limburgs OV als rolmodel

Het Limburgse openbaar vervoer is vorige week in Singapore gepresenteerd als een van dé voorbeelden van goede samenwerking tussen bus en trein. In Limburg verzorgt Arriva voor 15 jaar zowel de bussen als de regionale treinen. Een situatie die wereldwijd niet veel voorkomt, stelt universitair hoofddocent vervoer Wijnand Veeneman van de TU Delft.

04 september 2019

Bert van Wee op RTLnieuws.nl over exploitatie van de Betuwelijn

Het schiet maar niet op met de aanleg van de laatste schakel van 's Nederlands belangrijkste goederenspoor. In Duitsland is vertraging bij het afbouwen van het laatste stuk van de Betuwelijn. En dat kost de belastingbetaler de komende jaren nog eens tientallen miljoenen euro's. Dat de Nederlandse overheid nog steeds miljoenen per jaar kwijt is aan de exploitatie, komt voor Bert van Wee, hoogleraar transportbeleid aan de TU Delft, niet als een verrassing.

13 augustus 2019

Bert van Wee op BNR nieuwsradio over autoluwe steden

Bert van Wee, hoogleraar transportbeleid TU Delft, pleit voor minder scepsis over de autoluwe of zelfs autovrije binnensteden. 'Zelfs de angst voor omzetverlies bij winkeliers en horeca blijkt vaak ongegrond.'

03 juli 2019

Bert van Wee op BNR nieuwsradio over milieubelasting voor de luchtvaart

Nederlandse vliegvelden hebben in 2018 bijna net zoveel CO2 uitgestoten als alle Nederlandse auto's bij elkaar. Dat heeft Greenpeace laten uitrekenen. De milieuclub vindt het onterecht dat de luchtvaartsector wordt ontzien in het klimaatakkoord. Ook hoogleraar transportbeleid Bert van Wee van de TU Delft vindt dat de luchtvaartsector de dans ontspringt als het gaat om klimaatbeleid.

Dit onderdeel wordt voor u geblokkeerd omdat het cookies bevat. Wilt u deze content (en anderen) alsnog bekijken? Door hier op te klikken geeft u alsnog toestemming voor het plaatsen van cookies.