TBM wetenschappers in de media

225 resultaten

03 juli 2019

Bert van Wee op BNR nieuwsradio over milieubelasting voor de luchtvaart

Nederlandse vliegvelden hebben in 2018 bijna net zoveel CO2 uitgestoten als alle Nederlandse auto's bij elkaar. Dat heeft Greenpeace laten uitrekenen. De milieuclub vindt het onterecht dat de luchtvaartsector wordt ontzien in het klimaatakkoord. Ook hoogleraar transportbeleid Bert van Wee van de TU Delft vindt dat de luchtvaartsector de dans ontspringt als het gaat om klimaatbeleid.

02 juli 2019

Bert van Wee in NRC over app- en belverbod

Vanaf vandaag mogen fietsers niet meer een telefoon vasthouden. Boetes moeten „heel nadrukkelijk een norm stellen”. Bert van Wee, hoogleraar Transportbeleid bij de TU Delft vindt het uitdelen van boetes „een goede ontwikkeling.” Doe je dat niet, zo meent hij, dan geef je „een verkeerd signaal af. Alsof je tegen fietsers zegt: gebruik je mobiel maar.”

26 juni 2019

Bert van Wee in Stadszaken over internationale spoorverbindingen

Parkstad Limburg timmert hard aan de weg met een betere internationale spoorverbinding, die via de regio van de Randstad naar Aken loopt. Een goede internationale verbinding is méér dan enkel treinen en spoor. Ook in sociale barrières moet worden geïnvesteerd. Bert van Wee, hoogleraar transportbeleid aan de TU Delft: ‘Ambities voor betere internationale spoorverbindingen laten zich vaak vertalen naar het aanleggen van meer spoor, maar dat is kostentechnisch veelal geen aantrekkelijke optie'.

26 juni 2019

Bert van Wee in diverse media over scanauto's

Hoogleraar Transportbeleid Bert van Wee verwacht dat scanauto's die boetes uitdelen ‘nog véél populairder worden, zeker in steden boven de 100.000 inwoners’. De professor van de TU Delft beschrijft dé drie voordelen van de rijdende boetemachines.

18 juni 2019

Bert van Wee op RTLZ over DBFM aanbestedingen

De bouw van de Botlekbrug is volgens een DBFM contract (Design, Build, Finance en Maintain) aanbesteed. Het voordeel van deze manier van aanbesteden, is dat de overheid in één keer klaar is, inclusief onderhoud voor een bepaalde periode, legt Bert van Wee, hoogleraar Transport aan de TU Delft, uit. Deze manier van aanbesteden werkt alleen als er geen extra eisen komen tijdens de bouw, zegt Van Wee. Als dat gebeurt, geldt het als meerwerk en omdat de overheid al aan de bouwer vastzit, is er geen concurrent die het eventueel goedkoper kan doen.

18 juni 2019

Martijn Leijten in AD over tramtunnel in Utrecht

Een tramtunnel van één kilometer lang door de Utrechtse binnenstad, ónder de Neude door, zoals een mobiliteitslobby bepleit? Een mooie droom of realiteit? Het is zeker niet onmogelijk volgens technisch bestuurskundige Martijn Leijten, maar de aanleg brengt wel grote technische en financiële risico’s met zich mee.

17 juni 2019

Bert van Wee in diverse media over OV-taks

De overheid overweegt een ov-taks in te voeren voor particulieren en ondernemers die profiteren van uitbreidingen van het openbaar vervoer in de grote steden. Het geld wordt vervolgens gebruikt om diezelfde ov-uitbreidingen mede te financieren. 'Het idee is niet zo gek, en is geïnspireerd op buitenlandse voorbeelden. Met name door Frankrijk waar het met succes wordt toegepast', zegt hoogleraar Transportbeleid Bert van Wee aan de TU Delft.

05 juni 2019

Bert van Wee op RTL nieuws over carpoolen

De ov-staking van gisteren zorgde voor volle snelwegen, maar het had veel erger gekund. Eén van de redenen: mensen vonden elkaar om te carpoolen. Vandaag weer doen? Waarschijnlijk niet. Hoogleraar transportbeleid Bert van Wee legt uit waarom.

27 mei 2019

Bert van Wee op Nu.nl over CO2 uitstoot

Dat wegverkeer verantwoordelijk is voor drie kwart van de broeikasuitstoot in het Europees transport, klinkt wellicht wat tegenstrijdig met de politieke, maatschappelijke en media-aandacht voor de uitstoot van vliegverkeer. Bert van Wee, hoogleraar transportbeleid aan de TU Delft, noemt vier redenen waarom de luchtvaart, ondanks haar relatief kleine aandeel in Europese broeikasemissies (13 procent in 2016) toch zo veel aandacht krijgt.

22 mei 2019

Bert van Wee in de Volkskrant over overvolle treinen

Overvolle rijtuigen zijn een bron van ergernis. Reizigers eisen een zitplaats, ook in de spits. Voorstel: hef de eerste klasse op zodat er meer stoeltjes beschikbaar komen. Is dat het wondermiddel in de strijd tegen de staanplaats? Het schrappen van de eerste klasse, stelt de NS, zou het stoelengebrek slechts tijdelijk oplossen. Maar dat is altijd zo, legt Bert van Wee uit, hoogleraar transportbeleid van de TU Delft. ‘Meer zitplaatsen zijn net zo structureel of niet als andere ‘eenmalige’ ­capaciteitsuitbreidingen, zoals langere treinen. ‘Het helpt natuurlijk wel, al is het effect niet heel groot.’

Dit onderdeel wordt voor u geblokkeerd omdat het cookies bevat. Wilt u deze content (en anderen) alsnog bekijken? Door hier op te klikken geeft u alsnog toestemming voor het plaatsen van cookies.