Jouw onderzoek, jezelf en TBM ‘in de media’ zetten

Er zijn ontzettend veel media en communicatiekanalen die je kunt inzetten. Maar welk kanaal kan je het best inzetten en wat is de juiste timing? De afdeling Communicatie van TBM helpt jou hier graag bij. Lees hier hoe. 

De gouden regel: Wat wij niet weten, kunnen we niet communiceren.
 

Persoonlijk profiel

Als onderzoeker is het belangrijk om goed vindbaar te zijn voor onder andere (potentiële) medewerkers, financiers en media. Het startpunt hiervoor is de persoonlijke profielpagina die jouw onderzoeksfocus, academische achtergrond, links naar belangrijke publicaties enzovoort samenvat. Door een koppeling met Pure en E-Service is het mogelijk om jouw persoonlijk profiel zelf up-to-date te houden. Meer informatie over hoe je jouw profiel aanvult is te vinden op de medewerkersportal via onderstaande buttons.

Voorbeeld persoonlijke pagina
Voorbeeld persoonlijke pagina

Story of Science

Onze Stories of Science kent vele vormen. Van podcasts tot opiniestukken, van longreads tot korte films, deze verhalen zijn ontwikkeld voor een publiek buiten de academische gemeenschap. Daarmee willen we de buitenwereld laten zien aan welke slimme oplossingen voor wereldwijde uitdagingen we iedere dag werken om de wereld te veranderen en impact te maken. Heb je een project of idee dat we aan de buitenwereld moeten presenteren? Neem dan contact op met news-tbm@tudelft.nl.
 

Voorbeeld Stories of Science TU Delft TBM
Voorbeeld Stories of Science TU Delft TBM

Onderzoek in de media

Word je benaderd door de media voor inbreng van jouw expertise in de vorm van een (telefonisch) interview, een reactie op een bepaald onderwerp, maar ook een film- of televisieopname of zelfs een live uitzending? Communicatie helpt je hier graag bij! Zo kunnen we: 

  • Sparren over jouw kernboodschap en hoe je die kunt formuleren;
  • Tips en trucs geven om je boodschap zo goed en compleet mogelijk in de media te krijgen (online, papier, radio of TV);
  • Meelezen met een proefversie die door geschreven media vooraf nog wel eens wordt gestuurd;
  • Delen van jouw publicatie of optreden in de sociale media kanalen van TBM.

Benoemingen en Prijzen

Heb je een interne benoeming ontvangen, een best paper award gewonnen of andere prijs in ontvangst mogen nemen? Dan horen wij dit graag! Wij ontvangen dan graag de volgende gegevens van je:

  • Datum uitreiking/benoeming
  • Naam prijs
  • Korte beschrijving van de prijs
  • Omschrijving waarom de benoeming of prijs zo bijzonder en/of belangrijk is
  • Omschrijving waarom nu juist jij de prijs/benoeming hebt gekregen
  • Het eventuele persbericht of een URL
  • Eventueel beschikbaar beeldmateriaal (let op auteursrecht en/of portretrecht)
Voorbeeld benoemingen en prijzen
Voorbeeld benoemingen en prijzen

Social media

TBM medewerkers gebruiken online media steeds meer om de buitenwereld te informeren, onderzoek te communiceren of presenteren. Dit eigen initiatief juichen wij toe. Vaak kan het nog krachtiger zijn om de online kanalen van TBM te gebruiken omdat dan een veel grotere doelgroep wordt bereikt. Laat het ons daarom weten als je zelf online aan de slag gaat. Wij kunnen, naast het delen van de communicatie, ook adviseren en informeren over het juiste gebruik van online media.

Wil je toch je eigen kanaal (ook) gebruiken, let dan op het volgende: Social media werkt met hastags (#) en vernoemingen (@). Het gebruik hiervan zorgt ervoor dat je bericht wordt getagd onder bepaalde onderwerpen, waardoor je bericht makkelijker te vinden is en daardoor meer lezers en delers genereert. Het volgen van verschillende kanalen en deze noemen in de berichten is een goede manier om je verhaal verder te brengen dan alleen binnen je eigen social media kanalen. Je kunt de volgende # voor TBM in ieder geval gebruiken:

#tpm #tudelft 

Volg ook in ieder geval de TBM kanalen zodat je weet wat er binnen de faculteit speelt: LinkedInTwitterInstagram.

Voorbeeld Social Media: TBM LinkedIn pagina
Voorbeeld Social Media: TBM LinkedIn pagina

Fundings

Regelmatig ontvangen wetenschappers onderzoeksgeld om onderzoek te kunnen uitvoeren en/of voortzetten. 

Ook dit nieuws delen we graag binnen de organisatie, maar ook daarbuiten. Hiervoor hebben wij de volgende gegevens nodig:

  • Datum toekenning;
  • Een korte omschrijving van het  onderzoek/ inhoudelijke informatie over het onderzoek;
  • Overzicht van deelnemende partners;
  • Toegekend bedrag (totaal en deel toegekend aan TBM);
  • Achtergrondinformatie over de toegewezen grant/funding;
  • Het eventuele persbericht (of een URL er naartoe);
  • Eventueel beschikbaar beeldmateriaal (let op auteursrecht en/of portretrecht).

Binnen de faculteit vinden regelmatig gebeurtenissen en activiteiten plaats die gedeeld kunnen worden binnen de diverse afdelingen van de faculteit en daarbuiten. Graag delen wij dit soort berichten, zodat we intern goed op de hoogte blijven van wat er binnen de faculteit gebeurt en waar de medewerkers mee bezig zijn.

Voorbeelden van TBM interne communicatie:

  • Start nieuwe medewerker
  • TBM in de media (nieuwsartikel, interview op tv)
  • CvB of OdC berichten
  • Bijzondere Curius evenementen

TBM Nieuwsbrief

Iedere twee weken verschijnt op donderdag de TBM nieuwsbrief. Deze nieuwsbrief houd je op de hoogte van ontwikkelingen binnen de faculteit TBM. Heb je relevant nieuws of een idee voor een toekomstige feature, neem dan contact op met news-tbm@tudelft.nl.

Voor publicatie op donderdag vragen wij je uiterlijk maandag een concept in te leveren. Een tekst moet bestaan uit een korte introductie van maximaal 280 tekens (inclusief spaties), die in de hoofdtekst van de nieuwsbrief zal verschijnen. Eventuele aanvullende tekst wordt gepubliceerd op een gerelateerde webpagina of intranetpagina (aangeduid met een "Lees verder"-link). Bijvoorkeur teksten in zowel het Nederlands als Engels aan te bieden. Alle teksten worden bewerkt door Communication TBM.

Geef bij uw tekst minimaal één afbeelding van goede kwaliteit (minimaal 1 MB) die als thumbnail in de nieuwsbrief kan dienen. Vergeet ten slotte niet om belangrijke links op te nemen.

Voorbeeld TBM Nieuwsbrief
Voorbeeld TBM Nieuwsbrief

Op de faculteit en binnen de TU vinden met regelmaat diverse evenementen, zoals lezingen en symposia plaats. TBM onderzoekers zijn regelmatig spreker op diverse congressen en andere evenementen in binnen- en buitenland. Ook reizen medewerkers regelmatig voor onderzoeksprojecten naar het buitenland. Wij worden graag ruim van tevoren op de hoogte gesteld van deze evenementen, zodat wij er vooraf, tijdens en na afloop over kunnen communiceren. Eventueel kunnen wij ook adviseren tijdens de voorbereiding van een event, bijvoorbeeld over de huisstijl in presentaties en promotiematerialen.

Indien mogelijk ontvangen wij graag uiterlijk twee weken voorafgaand aan het evenement de volgende gegevens:

  • Datum evenement/reis,
  • Naam/plaats evenement/reis,
  • Beschrijving van het evenement/de reis,
  • Korte omschrijving van de inhoud van jouw lezing of presentatie of doel van de reis en nieuwswaardigheid,
  • Eventueel beschikbaar beeldmateriaal (let op auteursrecht en/of portretrecht),
  • De URL van de website van het betreffende evenement/organisatie.

Voorbeelden van events:

  • Symposium
  • Jubileum
  • Lunchlezing
  • (Werk)bezoek aan organisatie in het buitenland

Kanalen

Nieuws over evenementen wordt doorgaans geplaatst op het medewerkersportaal, de afdelingspagina(‘s) van de website, TBM Nieuws, Social Media (LinkedInTwitterInstagram).

Bachelor Communicatie

De afdeling communicatie houdt zich bezig met de voorlichting en werving van scholieren voor ons bachelor programma Technische Bestuurskunde. Om zo goed mogelijk aan potentiele studenten te kunnen laten zien wat er speelt binnen de opleiding en binnen de faculteit, maar ook om huidige studenten alle informatie te kunnen geven, blijven wij graag op de hoogte van alle activiteiten van deze studenten en de opleiding.

Voorbeelden van BSc communicatie:

  • Evenementen voor studenten (geen feestjes e.d.)
  • Curius, FSR en andere aan de studie gerelateerde verenigingsactiviteiten
  • Projecten waar studenten aan meewerken
  • Minor-events
  • Informatiemarkten en -sessies

Master communicatie

Ook voor de voorlichting en werving van studenten voor onze master programma’s is de afdeling communicatie het aanspreekpunt. TBM heeft drie master programma's:

  • Complex Systems Engineering & Management (CoSEM)
  • Engineering & Policy Analysis (EPA)
  • Management of Technology (MOT)

Daarnaast is er een master samen met Universiteit Leiden: Industrial Ecology (IE) en een interfacultaire master Transport, Industry & Logistics (TIL) die samen met de faculteiten CiTG en 3ME wordt aangeboden.

Om ook hier zo goed mogelijk aan potentiele studenten te kunnen laten zien wat er speelt binnen de opleiding en binnen de faculteit, maar ook om huidige studenten alle informatie te kunnen geven, blijven wij graag op de hoogte van alle activiteiten van deze studenten en studie.

Voorbeelden van MSc communicatie:

  • Evenementen voor studenten (geen studentenfeestjes e.d.)
  • Curius/Dentatus-, FSR- en andere aan de studie gerelateerde verenigingsactiviteiten
  • Projecten waar studenten aan meewerken
  • Afstudeerceremonies
  • Informatiemarkten en -sessies
  • Samenwerkingsprogramma’s

Meet the team

Tim Endlich

Manager Communication

  • Communicatie- en merkstrategie Faculteit
  • Media- en middelenstrategie
  • Crisiscommunicatie en issuemanagement
  • Kwaliteitsbewaking communicatie
Tanja Emonts - Communicatieadviseur

Tanja Emonts

Communicatieadviseur

  • Interne- en externe communicatie
  • Wetenschapscommunicatie
  • Storytelling
  • Media- en middelenstrategie
Joyce Zwetsloot - Content Manager

Joyce Zwetsloot

Content Manager

  • Online strategie
  • Website ontwikkeling & content
  • Medewerkersportal
  • Contentstrategie & social media
Sherryl Kazmi - Communicatie Medewerker

Sherryl Kazmi

Communicatie Medewerker

  • BSc en MSc communicatiestrategie
  • Alumni-events en strategie
  • Community management

Elaine Foster

Communicatie Medewerker

  • BSc en MSc voorlichting
  • Events
  • Social media strategie
  • Community management

Algemene informatie

Nieuwsinformatie

Student Assistenten

Juwe van Vliet

Online Communicatie

Tom Flendrig - Student Assistent

Tom Flendrig

Online Communicatie

/* */