Revolutie in robotica op de werkvloer

Tech for Impact 2023

Revolutie in robotica op de werkvloer

Lange wachtrijen op Schiphol, uitgestelde zorg, restaurants die minder open zijn. Steeds vaker merken we de gevolgen van het tekort aan mensen op de werkvloer. Vooral in fysieke beroepen is de werkdruk erg hoog. In dit soort gevallen wordt naar robotica gekeken als snelle oplossing, maar in de praktijk blijkt dat niet zo simpel te zijn. Veel slimme robotica staat ongebruikt stof te vangen op de werkvloer. Prof.dr.ir. David Abbink wil daarom de ontwikkeling van robotica radicaal veranderen.

“Banen in de zorg, schoonmaak, productie en logistiek kennen vaak slechte voorwaarden en minder aanzien, maar ze zijn wel essentieel in onze samenleving”, vertelt David Abbink. “Om het personeelstekort op te lossen is er op systeemniveau een omslag nodig: een herwaardering van vakmensen waardoor de werkvloer weer aantrekkelijk wordt. Robotica kan daaraan bijdragen, wanneer we ons als techneuten durven verdiepen in de sociale, onvoorspelbare en moeilijk oplosbare problemen van werk.”

Tilrobot die niet wordt gebruikt

Een voorbeeld. “Ik heb vaak in multidisciplinaire teams gewerkt aan robotondersteuning. Zo hebben we een hele mooie tilrobot gemaakt voor zorgpersoneel. Na afloop gingen we dan een keertje praten met zorgmedewerkers. Die vonden hem te groot en te zwaar en gebruikten hem niet. Ik heb mijn best gedaan, dacht ik dan. Als je een tilrobot wil, dan kom je hierop uit.” Een houding die veel robotici hebben, is Abbinks ervaring. “We staan weinig stil bij hoe het eigenlijk wordt gebruikt.”

"Met donaties van alumni kunnen we gaan testen in de praktijk. We vormen een voorhoede van mensen die zelf hebben ervaren hoe robotica een aanjager kan zijn van echte verandering; niet op taakniveau, maar voor de samenleving als geheel.”

Prof.dr.ir. David Abbink, hoogleraar mens robot interactie
TU Delft

Nieuwe aanpak

Volgens Abbink kan robotica heel goed bijdragen aan het aantrekkelijker maken van fysieke beroepen. Daarvoor moet er wel totaal anders naar de ontwikkeling worden gekeken. “Ten eerste door de illusie los te laten dat robots werknemers vervangen of complete taken kunnen overnemen, en in te zetten op robots die helpen om werk gemakkelijker en beter te maken. Ten tweede door transdisciplinair te werken, door de ontwikkeling van onderaf te beginnen met de vraag en ervaring vanaf de werkvloer en hierin ook andere wetenschappelijke disciplines, zoals ontwerp en sociale wetenschappen, te betrekken. Ten slotte door ons als robotici te mengen in het maatschappelijke debat over herwaardering van vakmanschap en cruciale beroepen.”

Nu in de praktijk brengen

Met donaties van alumni hoopt het team van Abbink deze manier van werken nu in de praktijk te gaan testen. Een interdisciplinair ontwikkelteam gaat aan de slag met een vraag die direct vanaf de werkvloer komt. In een korte periode werken zij intensief met elkaar en met de direct betrokkenen aan een oplossing. Hiermee wordt belangrijke ervaring opgedaan met deze nieuwe werkwijze en wordt een voorbeeld gezet voor een grootschalig vervolg. “Door dit te doen vormen we een voorhoede van mensen die anders gaan denken. Wetenschappers en ontwikkelaars die zelf hebben ervaren hoe robotica een aanjager kan gaan worden van echte verandering; niet op taakniveau, maar voor de samenleving als geheel.”

Bekijk het interview met David

Doet u mee?

Met een gift helpt u onderzoek te versnellen, maakt u een pilot mogelijk of geeft u studenten de kans ambitieuze ideeën waar te maken.

Welk Tech for Impact 2023 project mag op uw steun rekenen?

UFD - Eenmalige donatie met Mollie (Technology for Impact)

Ik doneer aan het Universiteitsfonds Delft:

UFD - donatie via machtiging (Technology for Impact)

Ik machtig het Universiteitsfonds Delft voor

Bij de ontwikkeling van robotica hoort de vraag en ervaring vanaf de werkvloer en ook andere wetenschappelijke disciplines, zoals ontwerp en sociale wetenschappen, betrokken te worden.