Laatste nieuws

09 juni 2017

Twee winnaars Marina van Damme beurs 2017

Donderdag 8 juni vond de uitreiking van de Marina van Damme beurs 2017 plaats met een zeer bijzondere uitslag. Door het hoge niveau van de genomineerden heeft Marina van Damme besloten om twee genomineerde alumna te belonen met de beurs van 9000 euro.

06 juni 2017

Scientists demonstrate microwave spectrometer tailored for the Majorana quest

The quest for Majorana particles as building blocks for a future computer is on since the first observation of these particles in Delft in 2012. Due to their physical properties, a quantum bit based on them is protected from errors.

05 juni 2017

Delftse wetenschappers ontwikkelen zeer gevoelige waterstofsensor

Waterstof is een veelbelovende energiedrager die steeds belangrijker wordt. Maar het kan gevaarlijk zijn, omdat het brandbaar is en moeilijk te detecteren. Om veilig gebruik te kunnen maken van waterstof als energiebron, zijn daarom sensoren nodig die zelfs de kleinste waterstoflekken kunnen opsporen. Wetenschappers van TU Delft, KU Leuven en het Rutherford Appleton Laboratory (VK) ontdekten dat het metaal hafnium hiervoor uitermate geschikt is.

TNW op TU Delft Research Exhibition

Op 6, 7 en 8 juni organiseert de TU Delft Nederlands grootste wetenschappelijke onderzoektentoonstelling. 175 wetenschappers vertellen er wat hun research inhoudt.

01 juni 2017

Distillatie brengt quantum internet een stap dichterbij

Wetenschappers zijn wereldwijd aan het werk om een niet-af-te-luisteren internet te bouwen gebaseerd op verstrengeling – de onzichtbare quantum-fysisch band tussen deeltjes. Een grote uitdaging is dat deze verstrengeling bij elk nieuw knooppunt zwakker wordt. Wetenschappers uit Delft en Oxford zijn er nu in geslaagd om een sterke verstrengelingsverbinding te distilleren uit meerdere zwakkere verbindingen. Deze doorbraak maakt het op korte termijn mogelijk om voor het eerst rudimentaire quantumnetwerken te bouwen, en levert meteen een essentieel element voor een toekomstig quantum internet. De wetenschappers publiceren dit werk vandaag in het tijdschrift Science.

Samenwerking Microsoft en TU Delft van start

Vandaag starten Microsoft en de TU Delft feestelijk hun nieuwe samenwerking: Microsoft en QuTech gaan langjarig intensief samenwerken aan de ontwikkeling van topologische qubits, een potentiële kandidaat voor een toekomstige quantumcomputer.

31 mei 2017

VLLAIR officieel geopend

Gisteren, 31 mei, is het nieuwe Van Leeuwenhoek Laboratory for Advanced Imaging Research (VLLAIR) officieel geopend. Door de herhuisvesting zijn de verschillende microscopielabs van de faculteit nu op één plek te vinden. Eerder lagen de labs los van elkaar op verschillende locaties binnen het TN-gebouw. Het nieuwe VLLAIR is ingericht volgens een transparant laboratoriumconcept van professor Pieter Kruit. Hieronder vind je een foto-impressie.

30 mei 2017

Eight VIDI grants for TU Delft

NWO has awarded 8 experienced researchers from TU Delft with a VIDI grant worth 800,000 euros. The grant enables them to develop their own innovative line of research and set up their own research group.

26 mei 2017

Pas ontdekte micro-organismen uit Siberische sodameren zetten organisch materiaal direct om in methaan

Onderzoekers uit Delft en Moskou hebben een nieuwe klasse micro-organismen ontdekt in Siberische sodameren. Deze organismen groeien in verzadigde soda met een pH-waarde van 10 en zetten organisch materiaal om in methaangas. Op vrijdag 26 mei publiceren ze samen met collega’s uit de VS, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Spanje een rapport van hun bevindingen in Nature Microbiology.

18 mei 2017

Naturalis After Dark bij TU Delft

Normaal vindt de Naturalis After Dark Show plaats in Leiden, maar in het kader van ons 175-jarig bestaan komen ze op 1 juni naar Delft. Kom dus ook naar deze live talkshow, gepresenteerd door Maarten Keulemans (de Volkskrant), met een mix van wetenschap, natuur, filmpjes, filosofie en kunst.