187 resultaten

26 juni 2023

Pieter Swinkels ontvangt 4TU.SAI Stan Ackermans Medaille

Pieter Swinkels ontving de 4TU.SAI Stan Ackermans Medaille uit handen van Paulien Herder, decaan faculteit Technische Natuurwetenschappen, tijdens het symposium voor Engineering Doctorate (EngD) trainees op 9 juni 2023. Pieter Swinkels is directeur van de post-MSc EngD ontwerpprogramma's in Chemical Product Design en Process and Equipment Design (CPD en PED) aan de Technische Universiteit Delft (TU Delft). Hij is ook de coördinator van de TU Delft in het 4TU.SAI (Stan Ackermans Institute) dat alle EngD-programma's in Nederland vertegenwoordigt. Het was een dubbel feest, want het programma vierde ook de 500e EngD-afgestudeerde.

22 juni 2023

Innovative Health Initiative subsidie van EUR 24 miljoen om kankerbehandelingen te verbeteren

Het Innovative Health Initiative heeft een subsidie van EUR 24 miljoen toegekend aan het IMAGIO consortium van klinische partners, gecoördineerd door Philips, met aanvullende middelen en financiering door industriële partners. Het consortium zal onderzoek doen naar het verbeteren van klinische resultaten door minder invasieve behandelingen voor longkanker, leverkanker en weke delen sarcomen.

19 juni 2023

TU Delft en Janssen werken samen aan betaalbare geneesmiddelen

Er is een toenemende vraag naar betaalbare biofarmaceutische producten zoals vaccins en kankermedicijnen. Onderzoekers van de afdeling Biotechnologie van de faculteit Technische Natuurwetenschappen van de TU Delft gaan samen met farmaceutisch bedrijf Janssen werken aan een van de oplossingen hiervoor. Vrijdag 16 juni 2023 was de officiële start van het project. Gewerkt gaat worden aan het vervangen van handmatige handelingen om geautomatiseerde en continu doorlopende biotechnologische processen met een hogere opbrengst en constante productkwaliteit te realiseren.

19 juni 2023

Cees Haringa ontvangt Comeniusbeurs

Cees Haringa van onze faculteit TNW ontving een Comenius beurs van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO). Sinds 2017 hebben meer dan 200 bevlogen onderwijsprofessionals een Comeniusbeurs ontvangen. Met deze beurs kunnen zij hun visie op onderwijsinnovatie in de praktijk brengen. Cees ontvangt de beurs voor zijn project: ‘Meer dan alleen modelleren en programmeren: het opleiden van ingenieurs die excelleren in een digitaliserende beroepspraktijk en maatschappij’.

09 juni 2023

TU Delft en RUG/UMCG bundelen krachten voor kindvriendelijke knoopcelbatterij

08 juni 2023

NWO-subsidie voor een kosteneffectief zonneraam dat energie genereert

In dit project zullen TU Delft, Physee en NSG-Pilkington een kosteneffectief energieopwekkend luminescerende coating voor ramen ontwikkelen op basis van het principe van een luminescente zonneconcentrator. Dit zal worden bereikt met nieuwe luminescerende materialen die uniform over het gehele zichtbare zonnespectrum kunnen absorberen, de geabsorbeerde energie opnieuw kunnen emitteren en transporteren naar zonnecellen.

08 juni 2023

Guinness World Records pipetteren

Zaterdag 3 juni 2023 namen 276 deelnemers deel aan de Guinness World Records poging pipetteren, georganiseerd door studenten Nanobiologie van de TU Delft en Erasmus MC. Binnen slechts 5 minuten slaagden de deelnemers erin om tegelijkertijd vloeistof op te zuigen en te verplaatsen met een pipet.

06 juni 2023

Nieuw licht op sterk vervlochten zenuwvezels in de hersenen

Het ontwarren van complexe zenuwvezels in de hersenen is sinds kort makkelijk toegankelijk met scattered light imaging (SLI): onderzoekers in Delft, Jülich (Duitsland) en Stanford (VS) hebben licht en röntgenverstrooiing met succes gecombineerd met MRI en wisten zo de banen van zenuwvezels van elkaar te onderscheiden, ook in hersengebieden met zeer verknoopte vezels. SLI legde de banen tot in het kleinste detail bloot, terwijl de techniek wezenlijk sneller en goedkoper is dan röntgenverstrooiing en MRI. Om beter te begrijpen hoe zenuwvezels in de hersenen zijn bedraad is het essentieel om de verstrikkingen gedetailleerd in kaart te brengen.

01 juni 2023

Toewijzing veelbelovende onderzoeksproject van Aswin Muralidharan binnen Open Competitie ENW-XS

Het bestuur van het NWO-domein Exacte en Natuurwetenschappen heeft 28 aanvragen in de Open Competitie ENW-XS gehonoreerd. Een van de gehonoreerde aanvragen is van Aswin Muralidharan voor het project ‘Using bacterial defence machinery for selective killing of cancer cells.’ Aswin Muralidharan is postdoctoraal onderzoeker bij Prof. Stan Brouns (afdeling Bionanoscience). Muralidharan’s huidige onderzoeksinteresse ligt in interacties tussen bacteriën en bacteriofagen.

30 mei 2023

Guinness Wereldrecordpoging pipetteren door studenten Nanobiologie

Op zaterdag 3 juni vindt de Guinness Wereldrecordpoging pipetteren plaats. Met deze poging willen studenten Nanobiologie van het Erasmus MC en TU Delft een vermelding krijgen in het Guinness World Records-boek, door minimaal 250 mensen binnen 5 minuten te laten pipetteren: vloeistof opzuigen en verplaatsen met een pipet.

Blijf op de hoogte