Archief

51888 resultaten

26 april 2023

Koninklijke onderscheiding voor Marileen Dogterom

Marileen Dogterom, hoogleraar Bionanowetenschappen bij de faculteit Technische Natuurwetenschappen en president van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen, nam in de gemeente Woerden de onderscheiding Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw in ontvangst. Het lintje is een beloning voor iemand die baanbrekend werk heeft verricht voor de Nederlandse samenleving.

18 april 2023

Nature-publicatie over lussen, vlaggen en spanning in DNA

Twee eiwitcomplexen zorgen samen voor de ruimtelijke organisatie van chromosomen in onze celkernen. DNA-spanning speelt daarbij een verrassende rol. Nanowetenschapper Cees Dekker en zijn promovendus Roman Barth van het Kavli Institute of Nanoscience van de TU Delft publiceren op 19 april met Oostenrijkse collega’s in Nature hoe zij dit gedetailleerd in beeld brachten.

14 april 2023

Onderzoekers TU Delft werpen nieuw licht op DNA-replicatie

DNA-replicatie is het proces waarbij cellen een exacte kopie maken van hun DNA in voorbereiding op de celdeling. Een belangrijk onderdeel van het complexe proces van DNA-replicatie is een moleculaire motor genaamd CMG. Een interdisciplinair team van onderzoekers van de TU Delft heeft een nieuwe methode ontwikkeld waarmee de beweging van CMG met een ongeëvenaarde resolutie kan worden samengesteld en gevisualiseerd.

13 april 2023

100e afvalzuiveringsinstallatie met Nereda-technologie van de TU Delft gebouwd in Florida

Vijfentwintig jaar nadat de bekroonde Nereda®-technologie is uitgevonden in het lab van Mark van Loosdrecht van de TU Delft wordt nu de 100e afvalzuiveringsinstallatie met Nereda® in Florida opgeleverd. De installaties staan inmiddels over de hele wereld, van Brazilië tot Zweden en van Zuid-Afrika tot de Verenigde Staten.

06 april 2023

Batterijmaterialen in de schijnwerpers gezet

Begrijpen waarom bepaalde materialen voor de opslag van energie beter werken dan andere is een cruciale stap in de ontwikkeling van batterijen die elektronische gadgets, elektrische voertuigen en hernieuwbare elektriciteitsnetten zullen aandrijven. Onderzoekers van de Drexel University en de TU Delft hebben een nieuwe techniek ontwikkeld om de elektrolyten in systemen voor energieopslag snel en nauwkeurig te kunnen traceren.

27 maart 2023

Universiteitsfonds Delft lanceert nieuwe campagne: Tech for Impact

Hoe maken we fysieke beroepen aantrekkelijker, kunnen we het onderzoek naar dementie versnellen? Op welke manier maken we van onze campus een duurzaam voorbeeld en lukt het ambitieuze studenten de zeewierteelt te verduurzamen? Deze vier vragen staan centraal in de nieuwe campagne van het Universiteitsfonds Delft: Tech for Impact 2023.

24 maart 2023

Kleinste details zichtbaar gemaakt door vernieuwde ROG Neutronenreflectometer

Vandaag is de 'nieuwe' ROG neutronenreflectometer bij het TU Delft Reactor Institute officieel geopend. Het instrument toont de structuur en samenstelling van dunne lagen en interfaces van materialen. De opening is een belangrijke stap voor wetenschappers die werken aan betere prestaties en duurzaamheid voor een breed scala van producten.

24 maart 2023

Informatiemarkt 22 april 2023: 60 jaar onderzoek en onderwijs met de reactor

De koepel van de onderzoekreactor op TU Delft Campus is voor velen een vertrouwd gezicht. Dit jaar is het al 60 jaar geleden dat de reactor in gebruik is genomen. Maar, wie weet hoe en waarvoor deze reactor gebruikt wordt?

22 maart 2023

Nieuwe microchip koppelt twee Nobelprijswinnende technieken

Natuurkundigen van de TU Delft hebben een nieuwe technologie op een microchip gebouwd door voor het eerst twee Nobelprijswinnende technieken te combineren. Deze microchip zou met hoge precisie afstanden in materialen kunnen meten, bijvoorbeeld onder water of voor medische beeldvorming. Het instrument zou tot nieuwe technieken kunnen leiden om het klimaat van de aarde en de menselijke gezondheid te monitoren.

22 maart 2023

Hoe innovatieve eiwitten een revolutie ontketenen

Nederland heeft alles in huis om een revolutie te ontketenen op het gebied van vleesvervangers en kweekvlees, met baanbrekende patenten, toonaangevende startups, sterk wetenschappelijk onderzoek en de aanwezigheid van industriële giganten als DSM. Maar de regelgeving op het gebied van kweekvlees blijft achter en veelbelovende startups vertrekken naar het buitenland. Dreigt ons land achterop te raken?