51460 resultaten

01 februari 2024

New network to build the first realistic thermomagnetic generator for waste heat recovery

TU Delft leads HEAT4ENERGY, a European consortium, dedicated to develop thermomagnetic devices and novel materials to harvest heat from data centres, food, pulp and paper industries and convert this waste heat to electricity. This project ticks all the boxes: energy transition, decarbonising, low and high power devices for conversion of waste heat to electricity, energy storage, finding alternatives for critical raw materials, developing new materials and most important of all: training of a next generation of European experts.

19 januari 2024

Nuclidenkaart op gigaformaat

De onderzoeksreactor van TU Delft Reactor Institute van de faculteit Technische Natuurwetenschappen heeft een aantal jaar geleden een nieuwe koepelbeplating aan de buitenkant laten plaatsen. Wat van buitenaf niet te zien is: de binnenzijde van de reactorhal heeft nu een unieke bekleding gekregen: de nuclidenkaart.

17 januari 2024

QphoX raises €8m to bring quantum modem technology to market, building towards the quantum internet

Dutch quantum computing company QphoX has raised an €8 million funding round, the largest investment in a quantum company in the Netherlands to date, in a significant development for the country’s fast-growing quantum industry.

11 januari 2024

Hoe levende materialen van algen het best koolstof kunnen opnemen

Wetenschappers van de TU Delft hebben ontdekt hoe microalgencellen optimaal kunnen groeien in een fotosynthetisch gemanipuleerd levend materiaal. Deze microalgen nemen CO2 op uit de lucht en zetten licht om in energie en zuurstof dat ze nodig hebben om te overleven. Deze op algen gebaseerde levende materialen kennen verschillende toepassingen, van functionele objecten voor CO2-opvang tot zuurstofbronnen voor biologische weefsels. Het team, onder leiding van Marie-Eve Aubin-Tam en Kunal Masania, presenteert hun nieuwe inzichten in Advanced Materials.

10 januari 2024

James Byng wint TNW Excellence Award

James Byng, directeur van de TU Delft Hortus Botanicus wint de TNW Excellence Award. Zijn ambitie was "om binnen vijf jaar een tuin te creëren die een toonaangevende bezoekersattractie is voor de stad Delft en de toonaangevende technische botanische tuin in Europa." Hij is al heel ver met het realiseren van deze ambitie. De TNW Excellence Award is een prijs voor een medewerker van de faculteit, actief in management en organisatie, die uitzonderlijke inzet heeft getoond binnen de TNW-faculteit.

10 januari 2024

Wim Bouwman ontvangt J.B. Westerdijkprijs 2024

Tijdens het nieuwjaarsontbijt 2024 van de faculteit Technische Natuurwetenschappen heeft dr. Wim Bouwman (Radiation Science and Technology) de prestigieuze J.B. Westerdijkprijs ontvangen. Hij ontving de prijs voor zijn uitzonderlijke bijdragen aan het onderwijs.

14 december 2023

‘Afgestudeerden van het Jaar’ in de Technische Natuurwetenschappen

Damián Vico van Berkel, Tess Bevers, Vincent Kruit, Sybe Adringa en Francesco Zatelli, afgestudeerd in verschillende masterprogramma’s van de faculteit Technische Natuurwetenschappen (TNW), zijn de ‘Afgestudeerden van het Jaar 2022-2023’ bij TNW geworden. De faculteit hecht groot belang aan het onderkennen en stimuleren van talent en vindt dat studenten die zich buitengewoon hebben ontwikkeld, in het zonnetje mogen worden gezet en beloond mogen worden voor hun buitengewone prestaties. Hun studieloopbanen kunnen als inspiratiebron dienen voor huidige en toekomstige studenten.

12 december 2023

Koreaanse delegatie: Wereldwijde banden versterken in wetenschap en technologie

In een spannende stap in de richting van internationale samenwerking had de TU Delft de eer om op 11 en 12 december 2023 de minister van Wetenschap en ICT (MSIT) van Korea, Jong Ho Lee, en de president van het Korea Institute for Advancement of Technology (KIAT), Byungjoo Min, te ontvangen op de TU Delft.

28 november 2023

NWO-subsidie voor afstembare nanoporiën voor selectief transport en 3D printen van bouwmaterialen van bacteriën

De Nederlandse organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft subsidies toegekend aan 28 veelbelovende onderzoeksprojecten op het gebied van Exacte- en Natuurwetenschappen (ENW), waaronder twee van de faculteit Technische Natuurwetenschappen aan de Technische Universiteit Delft. De beurzen tot 50.000 euro maken deel uit van de Open Competitie ENW-XS. Eva Bertosin ontvangt de beurs voor haar werk met nanoporiën. Kui Yu ontvangt de beurs voor zijn onderzoek naar levende bouwmaterialen.

27 november 2023

Studenten ontvangen KHMW Jong Talent Afstudeer- en Aanmoedigingsprijzen

Op maandag 27 november werden 67 aanmoedigingsprijzen uitgereikt aan eerstejaarsstudenten en 20 afstudeerprijzen aan masterstudenten door de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen (KHMW). Twaalf studenten van de TU Delft vielen in prijzen, waaronder vier van de faculteit Technische Natuurwetenschappen.