51457 resultaten

13 juli 2023

Diploma-uitreiking van 500ste Engineering Doctorate

De faculteit Technische Natuurwetenschappen vierde een mijlpaal van de 500ste Engineering Doctorate (EngD) diploma-uitreiking op 9 juni 2023. Veertien nieuwe EngD's hebben hun ontwerpstage met succes afgerond. Samen met alle voorgangers hebben sinds 1991 in totaal 512 EngD'ers hun diploma behaald.

10 juli 2023

TU Delft Reactor Institute kondigt met trots aan: voorstel Material Independence & Circular Batteries door Groeifonds gehonoreerd

Batterijtechnologie speelt een cruciale rol in de energietransitie als opslagsysteem voor groene energie. Voor het stabiliseren van het elektriciteitsnet en voor de elektrificatie van de mobiliteitssector. Het voorstel Material Independence & Circular Batteries richt zich op het realiseren van een sterke positie voor de Nederlandse maakindustrie in de mondiale batterijketen, waarbij de onafhankelijkheid van kritische materialen, duurzaamheid en circulariteit centraal staan. Dit is essentieel om de klimaatdoelstellingen te behalen en duurzaam economisch succes in Nederland te realiseren.

07 juli 2023

60 jaar onderzoek en onderwijs met de reactor van de TU Delft

In de glossy '60 jaar Reactor Instituut' hebben we de laatste drie directeuren geïnterviewd die terugkijken naar hun tijd bij het instituut. Maar we kijken vooral ook vooruit.

07 juli 2023

From table salt to nuclear energy

Nick ter Veer, a PhD student at the Delft University of Technology, has recently synthesized a promising thorium chloride salt, that can be used to fuel a new generation of nuclear reactors. Thorium has great potential, in combination with an uranium or plutonium based fuel, for a more sustainable nuclear fuel cycle, thereby producing less long lived radioactive waste. Together with the Reactor Physics & Nuclear Materials research team, he is now looking at this salt’s properties, to assess its suitability for use in the so-called Molten Salt Reactors.

05 juli 2023

ERC Advanced Grant voor Sander Otte

De European Research Council heeft een ERC Advanced Grant toegekend aan Sander Otte, hoogleraar Atomaire Quantumtechnologie aan de faculteit Technische Natuurwetenschappen TU Delft. De Europese subsidie stelt internationaal gevestigde onderzoeksleiders in staat een vijfjarig onderzoeksproject uit te voeren. Met zijn onderzoeksvoorstel HYPSTER (Hyperfine-coupled Spins with Time Evolution Readout) gaat Otte de uitwisseling van informatie tussen de elektronen en de kern binnen één atoom bestuderen.

30 juni 2023

TU Delft: impuls voor onder meer batterijtechnologie, 6G en groen staal dankzij Nationaal Groeifonds

Het kabinet heeft op 30 juni een nieuwe reeks investeringen uit het Nationaal Groeifonds bekendgemaakt, waardoor Nederland een sterke positie kan verwerven en behouden op het gebied van onder meer batterijtechnologie, 6G en de duurzame productie van staal.

29 juni 2023

Greg Bokinsky: Educator of the Year TNW 2023

Dankzij onze jaarlijkse Educator of the Year-verkiezing zetten we excellentie in het onderwijs in de schijnwerpers. Op 27 juni tijdens de TNW Education Afternoon maakte Paulien Herder, decaan TNW, de Educators of the Year per TNW-opleiding en de algemene winnaar bekend: Dr. Greg Bokinsky.

29 juni 2023

Acht Delftse onderzoekers ontvangen Vidi-beurs

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft aan acht Delftse wetenschappers uit de wetenschapsdomeinen Exacte en Natuurwetenschappen (ENW) en Technische en Toegepaste Wetenschappen (TTW) een Vidi-financiering van maximaal 800.000 euro. Hiermee kunnen de laureaten in de komende vijf jaar een vernieuwende onderzoekslijn ontwikkelen en hun eigen onderzoeksgroep verder uitbouwen. In totaal zijn 97 Vidi-beurzen toegekend.

27 juni 2023

Prijs voor duurzaam ontwikkelen rozengeur

Duurzame rozengeur die we op grote schaal kunnen produceren. Tobias Fecker werkte deze visie uit in zijn thesis, die hij uitvoerde in een samenwerking van het Institute of Biology Leiden met de TU Delft. Hij wint de vierde editie van de Krijn Rietveld Memorial Innovation award.

26 juni 2023

KIC subsidie toegewezen aan betere beeldvorming voor chips

NWO heeft binnen de KIC-call ‘Vraaggedreven Partnerschappen voor Consortia’ subsidie toegewezen voor onderzoek naar efficiëntere productie van nog kleinere computerchips. Onderzoekers van TU Delft en ARCNL werken samen met ASML om computerchips met behulp van elektronen preciezer en sneller te kunnen inspecteren. Het onderzoeksprogramma Kennis- en Innovatieconvenant (KIC) staat voor baanbrekende innovatieve oplossingen met maatschappelijke en economische impact. NWO financiert het onderzoek met bijna 2 miljoen euro, ASML draagt bij met ruim 2,3 miljoen cofinanciering.