Archief

51798 resultaten

30 mei 2023

Guinness Wereldrecordpoging pipetteren door studenten Nanobiologie

Op zaterdag 3 juni vindt de Guinness Wereldrecordpoging pipetteren plaats. Met deze poging willen studenten Nanobiologie van het Erasmus MC en TU Delft een vermelding krijgen in het Guinness World Records-boek, door minimaal 250 mensen binnen 5 minuten te laten pipetteren: vloeistof opzuigen en verplaatsen met een pipet.

26 mei 2023

Van ‘ieder voor zich’ naar soepel samenwerkend microscopieveld

Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap Robbert Dijkgraaf opende in april het vernieuwde Elektronenmicroscopie Centrum (EMC) in Utrecht, een plek waar onderzoekers vanuit verschillende disciplines kunnen werken met de kostbare apparatuur. Het veld was niet altijd zo georganiseerd. Een onderzoeksprogramma waarin verschillende partijen – waaronder de TU Delft – intensief met elkaar samenwerkten, zette een verandering in gang.

16 mei 2023

Wim Koppers nieuwe directeur TU Delft Reactor Instituut

Het College van Bestuur van de TU Delft heeft Wim Koppers met ingang van 1 september 2023 benoemd als directeur van het TU Delft Reactor Instituut

11 mei 2023

Twee winnaressen ontvangen Marina van Dammebeurs 2023

Donderdag 11 mei vond de uitreiking van de Marina van Dammebeurs 2023 plaats, georganiseerd door Universiteitsfonds Delft. Drie Delftse alumna maakten kans op de felbegeerde beurs van €9.000. Na drie indrukwekkende pitches en een kort juryberaad maakte prof.dr. Marina van Geenhuizen, voorzitter van de jury, bekend dat het een "roaring" 20ste editie was met een verrassende uitslag: Zowel Mei Ling Tan als Oleksandra Ivashchenko zijn uitgeroepen tot winnaressen van de Marina van Dammebeurs 2023.

09 mei 2023

DIFFER ontwikkelt onderzoeksfaciliteit voor energietransitie

Een Nederlands consortium onder leiding van het nationale energieonderzoeksinstituut DIFFER ontvangt 4,7 miljoen euro van NWO voor de bouw van een faciliteit die gecontroleerd laagjes materiaal kan maken. Met de faciliteit kunnen Delftse onderzoekers en partnerinstituten materialen onderzoeken voor nieuwe katalysatoren en batterijen.

08 mei 2023

TU Delft zet in op batterij van de toekomst

Een belangrijke uitdaging in de energietransitie is het efficiënt en flexibel opslaan én transporteren van hernieuwbare energie. Batterijen spelen daarin een belangrijke rol. Maar toch is er nog veel onderzoek en innovatie nodig. Om dat te stimuleren, lanceert TU Delft – donderdag 11 mei 2023 – e4BatteryDelft: een gloednieuw platform dat kijkt naar het elektrochemisch opslaan van hernieuwbare energie – met respect voor de wereld om ons heen, op een manier dat het betaalbaar is en ook nog eens volledig Europees.

26 april 2023

Koninklijke onderscheiding voor Marileen Dogterom

Marileen Dogterom, hoogleraar Bionanowetenschappen bij de faculteit Technische Natuurwetenschappen en president van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen, nam in de gemeente Woerden de onderscheiding Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw in ontvangst. Het lintje is een beloning voor iemand die baanbrekend werk heeft verricht voor de Nederlandse samenleving.

18 april 2023

Nature-publicatie over lussen, vlaggen en spanning in DNA

Twee eiwitcomplexen zorgen samen voor de ruimtelijke organisatie van chromosomen in onze celkernen. DNA-spanning speelt daarbij een verrassende rol. Nanowetenschapper Cees Dekker en zijn promovendus Roman Barth van het Kavli Institute of Nanoscience van de TU Delft publiceren op 19 april met Oostenrijkse collega’s in Nature hoe zij dit gedetailleerd in beeld brachten.

14 april 2023

Onderzoekers TU Delft werpen nieuw licht op DNA-replicatie

DNA-replicatie is het proces waarbij cellen een exacte kopie maken van hun DNA in voorbereiding op de celdeling. Een belangrijk onderdeel van het complexe proces van DNA-replicatie is een moleculaire motor genaamd CMG. Een interdisciplinair team van onderzoekers van de TU Delft heeft een nieuwe methode ontwikkeld waarmee de beweging van CMG met een ongeëvenaarde resolutie kan worden samengesteld en gevisualiseerd.

13 april 2023

100e afvalzuiveringsinstallatie met Nereda-technologie van de TU Delft gebouwd in Florida

Vijfentwintig jaar nadat de bekroonde Nereda®-technologie is uitgevonden in het lab van Mark van Loosdrecht van de TU Delft wordt nu de 100e afvalzuiveringsinstallatie met Nereda® in Florida opgeleverd. De installaties staan inmiddels over de hele wereld, van Brazilië tot Zweden en van Zuid-Afrika tot de Verenigde Staten.