Laatste nieuws

23 oktober 2023

Kagome: promising quantum material to study superconductivity

Quantum scientists from the Ali Lab at Delft University of Technology and their collaborators from the Max Plank Institute of Microstructure Physics, University of California Santa Barbara, and others, have found proximityā€“induced superconductivity with strong magnetic field direction dependence and a signal of edge supercurrent inside a Kagome metal. The study, published in Science Advances, shows the promising properties of Kagome metals to investigate unconventional superconductivity and Josephson devices.

16 oktober 2023

Nieuwe verbindingen maken quantumnetwerken over lange afstanden mogelijk

Quantumwetenschappers van de Campinas Universiteit in Braziliƫ en de Technische Universiteit Delft hebben een optomechanisch systeem ontwikkeld dat gebruik maakt van dissipatieve interacties om het coherent om te zetten tussen microgolf mechanische prikkelingen en optische signalen.

21 september 2023

Wetenschappers van de TU Delft stellen ChatGPT op de proef

Onderzoekers van de TU Delft en de RWTH Aachen hebben de kennis van ChatGPT getest op het gebied van natuurwetenschappen en techniek. Door 198 Delftse wetenschappers de antwoorden van GPT-3.5 te laten beoordelen op vragen over natuurwetenschappelijke en technische disciplines, ontdekten ze hoe goed het large language model vragen op universitair niveau kan beantwoorden.

15 september 2023

TU Delft Reactor Institute in uitzending Focus over Kernenergie

Maandag 11 september 2023 is een uitzending geweest van Focus over kernenergie waarin onder andere EPZ, COVRA en TU Delft Reactor Institute geĆÆnterviewd zijn.

05 september 2023

ERC Starting Grant voor CO2-recycling in chemische industrie

Grote concentraties carbondioxide (CO2) omzetten in producten voor de chemische industrie. Dat is wat Tom Burdyny, ontvanger van een ERC Starting Grant, wil bereiken. De techniek die dit mogelijk zou kunnen maken heet elektrolyse, een proces dat nieuwe chemische verbindingen maakt met behulp van elektriciteit.

25 augustus 2023

Delftse wetenschappers in de voetsporen van Antoni van Leeuwenhoek

Op 26 augustus, de driehonderdste sterfdag van Antoni van Leeuwenhoek, lanceert de Universiteit van Nederland samen met de TU Delft de nieuwe podcastserie ā€˜Een wereld vol geheimen; wetenschappers in de voetsporen van Antoni van Leeuwenhoek. In deze podcast volgen we Antoniā€™s stappen in het ontdekken van bacteriĆ«n en we lopen verder in zijn voetsporen, met onderzoekers van nu. Vijf wetenschappers van de TU Delft die, net als Antoni, gedreven door nieuwsgierigheid en verwondering op zoek zijn naar nieuwe werelden.

21 augustus 2023

5 miljoen voor zoektocht naar "ontbrekende schakel" in quantumcommunicatie

De TU Delft en haar Kavli Institute of Nanoscience hebben een subsidie van vijf miljoen dollar ontvangen van de Kavli Foundation voor de financiering van een onderzoeksproject om het quantumequivalent van telecommunicatie te ontwikkelen.

03 augustus 2023

Zeventien Veniā€™s voor Delftse toponderzoekers

NWO heeft aan 188 veelbelovende onderzoekers uit de volle breedte van de wetenschap Veni-financiering van maximaal 280.000 euro toegewezen. In de domeinen Toegepaste en Technische Wetenschappen (TTW) en Exacte en Natuurwetenschappen (ENW) worden zeventien wetenschappers van de TU Delft gehonoreerd. De laureaten kunnen daarmee in de komende drie jaar hun eigen onderzoekideeƫn verder ontwikkelen.

25 juli 2023

Naar het buitenland: Rubicon-beurs voor Aafke van Aalst

Promovendus Aafke van Aalst heeft van NWO een Rubicon-beurs ontvangen, waarmee zij voor twee jaar lang onderzoekservaring op mag doen bij een buitenlandse topinstelling. De felbegeerde financiering is in totaal aan 15 jonge, veelbelovende wetenschappers toegekend.

20 juli 2023

Samenlevende micro-organismen: geheel is meer dan de som van alle delen

Om succesvolle gemeenschappen van micro-organismen te ontwikkelen, moeten wetenschappers kunnen voorspellen of micro-organismen samen kunnen leven en werken. Uit een onderzoek gepubliceerd in Science is nu gebleken dat een simpele en populaire voorspellende regel niet altijd juist is.

Blijf op de hoogte