Laatste nieuws

14 april 2022

Groeifonds geeft duurzame luchtvaart en nieuwe generatie hightech een boost

Rubiconbeurs voor Jochem Vink

Jochem Vink (Bionanoscience) heeft van NWO een Rubiconbeurs ontvangen, waardoor hij de kans krijgt om onderzoekservaring op te doen bij een buitenlandse topinstelling. Zijn onderzoek zal gaan over nuttige schimmels die ziekteverwekkers aantrekken. Hij is een van 22 onlangs gepromoveerde onderzoekers aan wie de felbegeerde financiering is toegekend.

NWO Veni-beurs voor Robin de Kruijff

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft een Veni-subsidie toegekend aan onderzoeker Robin de Kruijff van het Reactor Instituut Delft, voor haar onderzoek naar een nieuw soort radionuclide generator. Zo’n generator kan onder meer de wereldwijde bottleneck bij kankeronderzoek helpen ondervangen. Bovendien is het de eerste recyclebare generator in zijn soort. “Ik hoop dat mijn nieuwe soort generator uiteindelijk zorgt dat diagnostische behandelingen veel meer toegankelijk worden en minder afhankelijk zijn van een paar reactoren”, aldus De Kruijff.

11 april 2022

Veni’s voor negen Delftse toponderzoekers

Nog eens 78 veelbelovende jonge wetenschappers ontvangen van NWO Veni-financiering van maximaal 280.000 euro. Het gaat om zestig onderzoekers uit het domein Sociale en Geesteswetenschappen (SGW) en achttien uit de Toegepaste en Technische Wetenschappen (TTW), die de komende drie jaar hun eigen onderzoeksideeën verder kunnen ontwikkelen. De Veni’s voor de domeinen ENW en ZonMW werden in december 2021 bekend gemaakt.

08 april 2022

TU Delft en TNO maken industrie klaar voor opschalingsfase schone fabriek

Tekorten aan olie en gas laten niet alleen de prijzen van gas en benzine maar ook van kunststof, medicijnen en cosmetica stijgen. Om onze maatschappij minder afhankelijk te maken van fossiele bronnen en klimaatverandering tegen te gaan, moet de chemische industrie radicaal veranderen. De afgelopen jaren hebben TU Delft en TNO het fundament gelegd voor schonere productieprocessen voor de chemische industrie. Binnen het nieuwe samenwerkingsverband e-Chem zetten ze de volgende stap: het daadwerkelijk bouwen van de schone fabriek van de toekomst.

30 maart 2022

Raketlancering 1 april: grafeen voor het eerst de ruimte in

Vrijdag 1 april is een grote dag voor de studie van 2D-materialen (geen grap): er vindt een SpaceX raketlancering plaats waarbij een Delftse onderzoekssatelliet meegaat, die de eerste grafeen geleiders ooit bevat die de ruimte ingaan. Over twee maanden zullen we weten hoe grafeen zich in de ruimte gedraagt. Wat dat mogelijk maakte: de ontdekking van onderzoekers van de TU Delft hoe grafeen kan worden beschermd tegen invloeden uit de omgeving.

28 maart 2022

10.000ste promovendus TU Delft

De tienduizendste promovendus van de TU Delft was Annika Krieger van onze faculteit TNW. Haar promotie vond plaats op 22 maart. Een bijzonder moment voor de TU Delft en reden voor extra bloemen en cadeau’s.

21 maart 2022

Delfts onderzoek in tien NWA-ORC consortia

17 maart 2022

Agressieve kankercel in de spotlight

Uitzaaiingen bij kanker zijn vaak te wijten aan enkele afwijkende cellen. Die gedragen zich agressiever dan de andere kankercellen in een tumor. Miao-Ping Chien en Daan Brinks werken vanuit twee verschillende universiteiten samen aan een methode om die cellen op te sporen. Hun onderzoek is nu gepubliceerd in Nature.

16 maart 2022

Nieuw Cas9-model brengt knipgedrag van DNA voor het eerst in kaart

Onderzoekers van de TU Delft hebben een natuurkundig model ontwikkeld dat een kwantitatief kader schetst over hoe gen-editing met CRISPR-Cas9 werkt, en dat hen in staat stelt te voorspellen waar, met welke waarschijnlijkheid, en waarom fouten in targeting (off-targets) optreden. Dit onderzoek, dat is gepubliceerd in Nature Communications, geeft ons voor het eerst een gedetailleerd fysisch inzicht in het mechanisme achter het belangrijkste gen-editing platform van vandaag.

Blijf op de hoogte